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Schilddrüse, Nebenschilddrüse und Epilepsie

Thyroid, parathyroid glands and epilepsy

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Abstract

There is clinical evidence that endogenous (hyperthyroidism) as well as exogenous thyroxin intoxications can provoke seizures or increase seizure frequency and intensity. The latter was reported particularly for juvenile myoclonic epilepsy (JME). Hypothyroidism, on the other hand, is associated with a decreased incidence of febrile seizures. Hashimoto-encephalopathy occurs in patients with Hashimoto- thyroiditis and is a usually steroid responsive, at times spontaneously remitting, encephalopathy. Epileptic seizures occurring in 50–60%, myoclonus psychotic or confusional states and changes in the level of consciousness are frequent neuro-psychiatric symptoms. Hypoparathyroidism, usually of iatrogenic etiology, frequently presents with tetany occurring within days or weeks of the operation. However, epileptic seizures were reported in 25–30% of the cases and can emerge months to years after the operation.

Zusammenfassung

Klinische Evidenz belegt, dass endogene (Hyperthyreose) aber auch exogene Thyroxinintoxikationen anfallsauslösend oder -verstärkend wirken. Letzteres wurde vor allem bei der juvenilen myoklonischen Epilepsie berichtet. Umgekehrt gibt es Hinweise, dass die Inzidenz von Fieberkrämpfen bei Hypothyreose vermindert ist. Die Hashimoto-Enzephalopathie ist eine mit der gleichnamigen Autoimmunthyreoiditis assoziierte akute wiederkehrende steroid-responsive, z.T. spontan remittierende Enzephalopathie, bei der epileptische Anfälle (in 50–60%), Verwirrtheit, Psychose, Störungen der Vigilanz und Myoklonien beschrieben sind. Beim meist iatrogenen seltener idopathischen Hypoparathyreoidismus können neben der meist bald nach der Operation symptomatischen Tetanie in 25–30% der Fälle, oft mit deutlich längerer Latenz, auch epileptische Anfälle auftreten.

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Rosenow, F., Reis, J. Schilddrüse, Nebenschilddrüse und Epilepsie. Z. Epileptol. 19, 183–186 (2006). https://doi.org/10.1007/s10309-006-0208-y

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10309-006-0208-y

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