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Präkonzeptionsscreening

Preconception screening

  • Leitthema
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Gynäkologische Endokrinologie Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Das erweiterte Präkonzeptionsscreening ist die gleichzeitige Untersuchung einer Vielzahl von Genen für rezessiv vererbte Erkrankungen mit der Methode der Hochdurchsatzsequenzierung (Next Generation Sequencing, NGS).

Fragestellung

Genetisch nicht verwandte Europäer tragen mindestens 2 pathogene Varianten in Genen für rezessive Erkrankungen. Bei 0,8–1 % der europäischen Paare besteht ein Risiko für ein Kind mit schwerer rezessiver Erkrankung. Nach humangenetischer Beratung kann für Kinderwunschpaare eine genetische Untersuchung (Präkonzeptionsscreening, erweitertes panethnisches Carrier-Screening) erfolgen, die sie über gemeinsame Anlageträgerschaften für pathogene Varianten informiert.

Ergebnisse

Das Präkonzeptionsscreening ist neben der Chromosomenanalyse eine wichtige genetische Untersuchung im Rahmen der Familienplanung. Nach Aufklärung über die Möglichkeiten, Grenzen und Risiken der Untersuchung kann das Paar eine informierte Entscheidung treffen.

Methoden

Mit der Hochdurchsatzsequenzierung (NGS) wird eine Vielzahl von Genen gleichzeitig auf das Vorliegen pathogener Sequenzvarianten untersucht. Für manche rezessive Erkrankungen sind zusätzliche Untersuchungen notwendig.

Schlussfolgerungen

Das Präkonzeptionsscreening kann bei einem Paar ein individuelles Risiko für eine genetische Erkrankung erkennen und benennen. Je nach Anlageträgerschaft kann das Paar verschiedene Optionen bezüglich eigener Familienplanung in Erwägung ziehen (z. B. Pränataldiagnostik, Präimplantationsdiagnostik). Beim Präkonzeptionsscreening handelt es sich um eine Risikominderung, niemals um einen Risikoausschluss.

Abstract

Background

Extended preconception screening is the simultaneous analysis of multiple genes for recessively inherited diseases using high-throughput sequencing (next-generation sequencing).

Objective

Nonconsanguineous couples of European ancestry carry at least two pathogenic variants in genes for autosomal recessive disorders. In 0.8%–1% of European couples there is a risk of having a child with a severe recessive disorder. A genetic test (preconception or extended panethnic carrier screening), which provides information about the joint carrier status for pathogenic variants, can be offered to these couples after genetic counselling.

Results

In addition to chromosome analysis, preconception screening is an important genetic test within the scope of family planning. After genetic counselling about the options, limits and risks of the test, the couples can make an informed decision on how to proceed.

Methods

Employing next-generation sequencing, a large number of genes can be investigated in a single diagnostic approach for the presence of pathogenic sequence variants. Additional tests are required for some recessive diseases.

Conclusion

Preconception screening can detect the individual risk of a recessive disease by analysis of the carrier status. Depending on the carrier status, the couple are offered additional options for family planning (e.g. prenatal diagnostics, preimplantation genetic testing). Preconception screening therefore results in a risk reduction but never in a risk exclusion.

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Literatur

  1. ACOG Committee on Genetics (2004) ACOG committee opinion. Number 298, August 2004. Prenatal and preconceptional carrier screening for genetic diseases in individuals of Eastern European Jewish descent. Obstet Gynecol 104:425–428. https://doi.org/10.1097/00006250-200408000-00050

    Article  Google Scholar 

  2. Beauchamp KA, Muzzey D, Wong KK et al (2018) Systematic design and comparison of expanded carrier screening panels. Genet Med 20:55–63. https://doi.org/10.1038/gim.2017.69

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Bell CJ, Dinwiddie DL, Miller NA et al (2011) Carrier testing for severe childhood recessive diseases by next-generation sequencing. Sci Transl Med 3:65ra4. https://doi.org/10.1126/scitranslmed.3001756

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  4. Brock DJ (1995) Heterozygote screening for cystic fibrosis. Eur J Hum Genet 3:2–13. https://doi.org/10.1159/000472268

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Capalbo A, Poli M, Riera-Escamilla A et al (2021) Preconception genome medicine: current state and future perspectives to improve infertility diagnosis and reproductive and health outcomes based on individual genomic data. Hum Reprod Update 27:254–279. https://doi.org/10.1093/humupd/dmaa044

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Capalbo A, Valero RA, Jimenez-Almazan J et al (2019) Optimizing clinical exome design and parallel gene-testing for recessive genetic conditions in preconception carrier screening: translational research genomic data from 14,125 exomes. PLoS Genet 15:e1008409. https://doi.org/10.1371/journal.pgen.1008409

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  7. Committee Opinion No. 690 (2017) Summary: carrier screening in the age of genomic medicine. Obstet Gynecol 129:595–596. https://doi.org/10.1097/AOG.0000000000001947

    Article  Google Scholar 

  8. Committee Opinion No. 691 (2017) Carrier screening for genetic conditions. Obstet Gynecol 129:e41–e55. https://doi.org/10.1097/AOG.0000000000001952

    Article  Google Scholar 

  9. Danes BS (1975) Cystic fibrosis heterozygote detection: a study on a normal population. Clin Genet 7:128–133. https://doi.org/10.1111/j.1399-0004.1975.tb00308.x

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Edwards JG, Feldman G, Goldberg J et al (2015) Expanded carrier screening in reproductive medicine-points to consider: a joint statement of the American College of Medical Genetics and Genomics, American College of Obstetricians and Gynecologists, National Society of Genetic Counselors, Perinatal Quality Foundation, and Society for Maternal-Fetal Medicine. Obstet Gynecol 125:653–662. https://doi.org/10.1097/AOG.0000000000000666

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Fridman H, Yntema HG, Mägi R et al (2021) The landscape of autosomal-recessive pathogenic variants in European populations reveals phenotype-specific effects. Am J Hum Genet 108:608–619. https://doi.org/10.1016/j.ajhg.2021.03.004

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Gilbert F (2001) Familial dysautonomia and the expansion of the Ashkenazi Jewish carrier screening panel. Genet Test 5:83–85. https://doi.org/10.1089/109065701753145510

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Gregg AR (2018) Expanded carrier screening. Obstet Gynecol Clin North Am 45:103–112. https://doi.org/10.1016/j.ogc.2017.10.005

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Gregg AR, Aarabi M, Klugman S et al (2021) Screening for autosomal recessive and X‑linked conditions during pregnancy and preconception: a practice resource of the American College of Medical Genetics and Genomics (ACMG). Genet Med. https://doi.org/10.1038/s41436-021-01203-z

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  15. Grody WW, Thompson BH, Gregg AR et al (2013) ACMG position statement on prenatal/preconception expanded carrier screening. Genet Med 15:482–483. https://doi.org/10.1038/gim.2013.47

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Kaseniit KE, Haque IS, Goldberg JD et al (2020) Genetic ancestry analysis on >93,000 individuals undergoing expanded carrier screening reveals limitations of ethnicity-based medical guidelines. Genet Med 22:1694–1702. https://doi.org/10.1038/s41436-020-0869-3

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  17. Kraft SA, Duenas D, Wilfond BS, Goddard KAB (2019) The evolving landscape of expanded carrier screening: challenges and opportunities. Genet Med 21:790–797. https://doi.org/10.1038/s41436-018-0273-4

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Lazarin GA, Haque IS (2016) Expanded carrier screening: a review of early implementation and literature. Semin Perinatol 40:29–34. https://doi.org/10.1053/j.semperi.2015.11.005

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Lowden JA, Zuker S, Wilensky AJ, Skomorowski MA (1974) Screening for carriers of Tay-Sachs disease: a community project. Can Med Assoc J 111:229–233

    CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  20. Norton ME, Kuller JA, Dugoff L (2019) Perinatal genetics. Elsevier

    Google Scholar 

  21. Richards S, Aziz N, Bale S et al (2015) Standards and guidelines for the interpretation of sequence variants: a joint consensus recommendation of the American College of Medical Genetics and Genomics and the Association for Molecular Pathology. Genet Med 17:405–424. https://doi.org/10.1038/gim.2015.30

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  22. Scott SA, Edelmann L, Liu L et al (2010) Experience with carrier screening and prenatal diagnosis for 16 Ashkenazi Jewish genetic diseases. Hum Mutat 31:1240–1250. https://doi.org/10.1002/humu.21327

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  23. Silver J, Norton ME (2021) Expanded carrier screening and the complexity of implementation. Obstet Gynecol 137:345–350. https://doi.org/10.1097/AOG.0000000000004229

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Vaz-de-Macedo C, Harper J (2017) A closer look at expanded carrier screening from a PGD perspective. Hum Reprod 32:1951–1956. https://doi.org/10.1093/humrep/dex272

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Xiao Q, Lauschke VM (2021) The prevalence, genetic complexity and population-specific founder effects of human autosomal recessive disorders. NPJ Genom Med 6:41. https://doi.org/10.1038/s41525-021-00203-x

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  26. Zhang B, Dearing L, Amos J (2004) DNA-based carrier screening in the Ashkenazi Jewish population. Expert Rev Mol Diagn 4:377–392. https://doi.org/10.1586/14737159.4.3.377

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Ziegler FD, Rich SA, Gauvreau AF et al (1978) Population screening for beta-thalassemia minor. Report of cooperative trials based on two approaches. Am J Clin Pathol 70:861–866. https://doi.org/10.1093/ajcp/70.6.861

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to Udo Koehler.

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Interessenkonflikt

C. Courage, U. Koehler, S. Kleinle, T. Neuhann, E. Holinski-Feder und A. Abicht geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Georg Griesinger, Lübeck

Thomas Strowitzki, Heidelberg

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Courage, C., Koehler, U., Kleinle, S. et al. Präkonzeptionsscreening. Gynäkologische Endokrinologie 20, 116–124 (2022). https://doi.org/10.1007/s10304-021-00434-2

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