Skip to main content
Log in

Psychosoziale Versorgung bei Intersex/Varianten der Geschlechtsentwicklung

Leitlinienorientierte Beratung und Psychotherapie

Psychosocial care in intersex/differences of sex development

Guideline-oriented counseling and psychotherapy

  • Leitthema
  • Published:
Gynäkologische Endokrinologie Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Verbesserung psychosozialer Versorgungsangebote und -strukturen für Personen mit Intersex/Varianten der Geschlechtsentwicklung (VdG) wird seit Jahren von verschiedenen Seiten gefordert. Die Literatur gibt Hinweise, dass die Inanspruchnahme psychosozialer Unterstützung durch Eltern von Kindern mit VdG zu einem Rückgang oder Verschieben irreversibler, nicht zwingend notwendiger Genitaloperationen im Kindesalter führt. Dies ist auch ein Ziel der S2k-Leitlinie „Varianten der Geschlechtsentwicklung“ der Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF).

Fragestellung und Material

Die Arbeit untersucht die AWMF-S2k-Leitlinie in Hinblick auf die beschriebenen Ziele, Formen und Aufgaben psychosozialer Versorgung bei Intersex/VdG.

Ergebnisse

Die Leitlinie umfasst 37 Empfehlungen zur interdisziplinären Gesundheitsversorgung bei DSD. Sie ist das kompakte Ergebnis eines mehrjährigen partizipativen Verständigungsprozesses, in dem neben Kontroversen auch die Bedeutung obligatorischer psychosozialer Angebote zur Unterstützung von Familien, Patient_innen und Eltern in Form von professioneller und Peer-to-Peer-Beratung, Selbsthilfe und gegebenenfalls Psychotherapie benannt und anerkannt wurde.

Schlussfolgerung

Die psychosoziale Versorgung bei DSD gewinnt innerhalb und außerhalb der Medizin an Bedeutung. Das fehlende Wissen über Intersex/DSD stellt nicht nur innerhalb der psychosozialen Berufsgruppen der Gesundheitsversorgung ein Problem dar, sondern auch in der Allgemeinbevölkerung. Die Sicherstellung der Qualifizierung psychosozialer Fachkräfte sowie die Finanzierung des Ausbaus der Strukturen und dieser Versorgungsangebote stellen daher zentrale Aufgaben der Zukunft dar, damit die Umsetzung der Leitlinie auch realistisch und machbar wird.

Abstract

Background

For many years now, various parties have called for improvement in psychosocial care services and structures for people with intersex/differences of sex development (DSD). The literature suggests that the utilization of psychosocial support by parents of children with DSD leads to a decrease in or postponement of irreversible medically unnecessary genital surgery in childhood. This is also one of the objectives of the S2k guidelines “Variants of Sex Development” issued by the Association of the Scientific Medical Societies in Germany (AWMF).

Objective and material

This article examines the relevant AWMF S2k guidelines with respect to the outlined goals, forms and tasks of psychosocial care relating to intersex/DSD.

Results

The guidelines comprise 37 recommendations on interdisciplinary healthcare for DSD. It is the compact result of a participatory process of consultation conducted over several years which identified and recognized not only the controversial issues but also the importance of obligatory psychosocial services to support families, patients and parents in the form of professional and peer to peer counselling, self-help and, if necessary, psychotherapy.

Conclusion

The psychosocial care in DSD is becoming increasingly more important both inside and outside the medical field. The lack of knowledge surrounding intersex/DSD poses a problem not only within psychosocial caregivers and occupational groups in healthcare but also among the general population. Ensuring the qualification of psychosocial professionals and financing the expansion of capacities and relevant care services are therefore key tasks for the future so that the implementation of the guidelines also becomes realistic and feasible.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Notes

  1. Der Begriff der „Inkongruenz“ impliziert die problematische Frage, woran eine Kongruenz und Übereinstimmung in diesem Kontext sich überhaupt messen ließe. Der Begriff ist außerdem missverständlich, da er als „Geschlechtsinkongruenz“ Eingang in die Internationale Klassifikation der Krankheiten und verwandter Gesundheitsprobleme (ICD-11) gefunden hat, um die Diagnosekategorie des „Transsexualismus“ (F64.0) zu ersetzen.

Literatur

  1. Amnesty International (2017) First do no harm – Ensuring the rights of children with variations of sex characteristics in Denmark and Germany. Amnesty.de, Berlin

    Google Scholar 

  2. Arbeitsgemeinschaft der wissenschaftlich-medizinischen Fachgesellschaften (AWMF) (2016) S2-k-Leitlinie Varianten der Geschlechtsentwicklung. http://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/174-001.html. Zugegriffen: 22. Apr. 2019 (Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Urologie (DGU) e. V., der Deutschen Gesellschaft für Kinderchirurgie (DGKCH) e. V., der Deutschen Gesellschaft für Kinderendokrinologie und -diabetologie (DGKED) e. V.)

  3. Brain CE, Creighton SM, Mushtaq I, Carmichael PA, Barnicoat A, Honour JW, Larcher V, Achermann JC (2010) Holistic management of DSD. Best Pract Res Clin Endocrinol Metab 24:335–354

    Article  Google Scholar 

  4. Bundesärztekammer (2015) Stellungnahme der Bundesärztekammer „Versorgung von Kindern, Jugendlichen und Erwachsenen mit Varianten/Störungen der Geschlechtsentwicklung (Disorders of Sex Development, DSD). Dtsch Arztebl 112:A-598 / B‑510 / C‑498. https://doi.org/10.3238/arztebl.2015.stn_dsd_baek_01

    Article  Google Scholar 

  5. Carpenter M (2018) The “Normalization” of Intersex Bodies and “Othering” of Intersex Identities in Australia. Journal of Bioethical Inquiry 15(4):487–495. https://doi.org/10.1007/s11673-018-9855-8

  6. Cools M, Nordenström A, Robeva R, Hall J, Westerveld P, Flück C, Köhler B, Berra M, Springer A, Schweizer K, Pasterski V (2018) Caring for individuals with a Difference of Sex Development (DSD): a consensus statement. Nat Rev Endocrinol 14:415–429. https://doi.org/10.1038/s41574-018-0010-8

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  7. Creighton SM, Michala L, Mushtaq I, Yaron M (2014) Childhood surgery for ambiguous genitalia: Glimpses of practice changes or more of the same? Psychol Sex 5:34–43

    Google Scholar 

  8. Danon LM, Schweizer K (2020) Psychosocial approaches and discursive gaps in intersex healthcare: findings from an Israeli–German action research study. Cult Health Sex. https://doi.org/10.1080/13691058.2020.1810779

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Davis G (2015) Contesting intersex: The dubious diagnosis. New York: New York University Press

    Google Scholar 

  10. Deutscher Ethikrat (2012) Intersexualität. Stellungnahme. Deutscher Ethikrat, Berlin

    Google Scholar 

  11. Ernst MM, Liao L‑M, Baratz AB, Sandberg DE (2018) Disorders of sex development/intersex: gaps in psychosocial care for children. Pediatrics 142(2):e20174045. https://doi.org/10.1542/peds.2017-4045

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Hauck L, Richter-Appelt H, Schweizer K (2019) Zum Problem der Häufigkeitsbestimmung von Intergeschlechtlichkeit und Varianten der Geschlechtsentwicklung. Z Sex-Forsch 32:80–89. https://doi.org/10.1055/a-0897-0404

    Article  Google Scholar 

  13. Krege S, Eckoldt F, Richter-Unruh A, Köhler B, Leuschner I, Menzel HJ, Moss A, Schweizer K, Stein R, Werner-Rosen K, Wieacker P, Wiesemann C, Wünsch L, Richter-Appelt H (2019) Variations of sex development: the first German interdisciplinary consensus paper. J Pediatr Urol 5:114–123

    Article  Google Scholar 

  14. Lee PA, Fuqua JS, Houk CP, Kogan BA, Mazur T, Caldamone A (2020) Individualized care for patients with intersex (disorders/differences of sex development): part I. J Pediatr Urol 16(2):230–237. https://doi.org/10.1016/j.jpurol.2020.02.013

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Liao L‑M, Roen K (2014) Intersex/DSD post-Chicago: new developments and challenges for psychologists. Psychol Sex 5(1):1–4. https://doi.org/10.1080/19419899.2013.831210

    Article  CAS  Google Scholar 

  16. Liao L‑M, Roen K (2019) The role of psychologists in multi-disciplinary teams for intersex/diverse sex development: interviews with British and Swedish clinical specialists. Psychol Sex. https://doi.org/10.1080/19419899.2019.1689158

    Article  Google Scholar 

  17. Michala L, Liao L‑M, Wood D, Conway GS, Creighton SM (2014) Practice changes in childhood surgery for ambiguous genitalia? J Pediatr Urol 10:934–940. https://doi.org/10.1016/j.jpurol.2014.01.030

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Nordenström A, Thyen U (2014) Improving the communication of healthcare professionals with affected children and adolescents. Endocr Dev 27:13–27. https://doi.org/10.1159/000363636

    Article  Google Scholar 

  19. Pasterski V, Prentice P, Hughes IA (2010) Impact of the consensus statement and the new DSD classification system. Best Pract Res Clin Endocrinol Metab 24(2):187–195. https://doi.org/10.1016/j.beem.2009.11.004

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Reis E (2007) Divergence or disorder? The politics of naming intersex. Perspect Biol Med 50(4):535–543. https://doi.org/10.1353/pbm.2007.0054

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Roen K (2019) Intersex or diverse sex development: critical review of psychosocial health care research and indications for practice. J Sex Res 56:511–528. https://doi.org/10.1080/00224499.2019.1578331

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Schoer MB, Nguyen PN, Merritt DF, Wesevich VG, Hollander AS (2018) The role of patient advocacy and the declining rate of clitoroplasty in 46,XX patients with congenital adrenal hyperplasia. Clin Pediatr (Phila) 57(14):1664–1671. https://doi.org/10.1177/0009922818803407

    Article  Google Scholar 

  23. Schweizer K, Köster E, Richter-Appelt H (2019) Varianten der Geschlechtsentwicklung und Personenstand. Die Einführung einer „Dritten Option“ für Menschen mit intergeschlechtlichen Körpern und Identitäten. Psychotherapeut 64:106–112. https://doi.org/10.1007/s00278-019-0335-3

    Article  Google Scholar 

  24. Schweizer K, Lampalzer U, Handford C, Briken P (2016) Beratungs- und Unterstützungsangebote bei Intergeschlechtlichkeit und Variationen der körperlichen Geschlechtsmerkmale (diverse sex development, dsd). Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend (BMFSFJ), Berlin (Ergebnisse einer Kurzzeitbefragung im Auftrag des Bundesministeriums für Familie, Senioren, Frauen und Jugend [BMFSFJ])

    Google Scholar 

  25. Schweizer K, Rosen U (2020) Intergeschlechtlichkeit in Familie und Gesellschaft. Wie wir über diverse Körper, Identitäten und Varianten der Geschlechtsentwicklung sprechen können. In: Timmermanns S, Böhm M (Hrsg) Sexuelle und geschlechtliche Vielfalt. Interdisziplinäre Perspektiven aus Wissenschaft und Praxis. Beltz Juventa, Weinheim, S 242–255

    Google Scholar 

  26. Streuli JC, Vayena E, Cavicchia-Balmer Y, Huber J (2013) Shaping parents: impact of contrasting professional counseling on parents’ decision making for children with disorders of sex development. J Sex Med 10(8):1953–1960. https://doi.org/10.1111/jsm.12214

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Thyen U, Ittermann T, Flessa S, Muehlan H, Birnbaum W, Rapp M, Marshall L, Szarras-Capnik M, Bouvattier C, Kreukels BPC, Nordenstroem A, Roehle R, Koehler B (2018) Quality of health care in adolescents and adults with disorders/differences of sex development (DSD) in six European countries (dsd-LIFE). BMC Health Serv Res 18(1):527. https://doi.org/10.1186/s12913-018-3342-0

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  28. Thyen U, Lanz K, Holterhus P, Hiort O (2006) Epidemiology and initial management of ambiguous genitalia at birth in Germany. Horm Res 66(4):195–203. https://doi.org/10.1159/000094782

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Katinka Schweizer.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

K. Schweizer gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von der Autorin keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Redaktion

T. Strowitzki, Heidelberg

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Schweizer, K. Psychosoziale Versorgung bei Intersex/Varianten der Geschlechtsentwicklung. Gynäkologische Endokrinologie 19, 30–37 (2021). https://doi.org/10.1007/s10304-020-00361-8

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10304-020-00361-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation