Skip to main content
Log in

Varianten der Geschlechtsentwicklung bei 46,XY-Frauen mit dem Risiko der malignen Entartung

Gonadoblastomlocus auf dem Y-Chromosom (GBY)

Differences of sex development in 46,XY women with risk of malignant degeneration

Gonadoblastoma locus on human Y chromosome (GBY)

  • Leitthema
  • Published:
Gynäkologische Endokrinologie Aims and scope

Zusammenfassung

Frauen mit Varianten der Geschlechtsentwicklung haben das Risiko einer malignen Entartung der Keimzellen in ihren dysgenetischen Gonaden, wenn diese ein Y‑Chromosom enthalten. Vermutliche Ursache ist die unkontrollierte Expression der 3 Y‑Gene DDX3Y, TSPY und UTY im Gonadoblastom-Y(GBY)-Locus. Ihre Funktion in der männlichen Keimbahn ist die Kontrolle der Proliferation fetaler und prämeiotischer Spermatogonien. Gonadoblastomzellen entstehen aus Keimzellen, wenn eine Veränderung in der geschlechtsspezifischen Gonadenentwicklung bereits sehr früh in der Entwicklung eines 46,XY-Embryos stattgefunden hat und dessen fetale, eigentlich männliche Keimzellen von Granulosazellen – spezifisch für die weiblichen Gonaden – umgeben sind. Eine 2. klinische Entität mit Varianten der Geschlechtsentwicklung findet sich bei Frauen mit 46,XY-Chromosomensatz und einer kompletten, oder partiellen Störung der Bindung von Testosteron und Dihydrotestosteron an den Androgenrezeptor durch Exonmutationen („Complete/Partial Androgen Insensitivity syndrome“ [CAIS/PAIS]). Histologisch sind in diesen Fällen die aberranten männlichen Keimzellen von Sertoli-Zellen umgeben. Die beiden Patientengruppen unterscheiden sich deutlich in ihrem Risiko einer malignen Entartung der aberranten Keimzellen; nur bei kompletter Gonadendysgenesie ist es hoch (22–66 %). Bei CAIS-Patienten ist es vor der Pubertät relativ niedrig (2–4 %). Zur Abschätzung des Risikos einer Tumorentwicklung ist neben der Diagnostik des GBY-Locus die immunhistochemische Diagnostik von OCT3/4 zu empfehlen. Eine nichtinvasive Risikoabschätzung bezüglich der malignen Entartung der Keimzellen durch Expressionsanalysen spezifischer Mikro-RNA-Populationen in einer Blutprobe könnte eine diagnostische Gonadenbiopsie in Zukunft überflüssig machen.

Abstract

Women with differences of sex development (DSD) have the risk of malignant degeneration of the germ cells in their dysgenetic gonads if they contain a Y chromosome. The probable cause is the uncontrolled expression of the three Y genes, DDX3Y, TSPY, UTY, called the gonadoblastoma Y (GBY) locus. Their function in the male germline is control of the proliferation of fetal and premeiotic spermatogonia. Gonadoblastoma cells arise from germ cells when a change in the gender-specific gonad development has taken place very early in the development of a 46,XY embryo and its fetal—actually male germ cells—are surrounded by granulosa cells, which are specific to the female gonad. A second clinical entity with differences of sex development is found in women with 46,XY karotype with a complete, or partial, disorder of the androgen receptor for binding testosterone and dihydrotestosterone (complete/partial androgen insensitivity syndrome [CAIS/PAIS]). Histologically, in these cases, the aberrant male germ cells are surrounded by Sertoli cells. The two patient groups differ significantly with regard to risk of malignant degeneration of their aberrant germ cells; only patients with complete gonadal dysgenesis are at high risk (22–66%). In CAIS patients, the risk is relatively low before puberty (2–4%). In addition to the diagnosis of the GBY locus, the immunohistochemical diagnosis of OCT3/4 is recommended for risk assessment in both patient groups. A noninvasive risk assessment regarding malignant degeneration of germ cells by expression analyses of specific microRNA populations from blood samples may make diagnostic gonad biopsies unnecessary in the near future.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Chaudhry S, Tadokoro-Cuccaro R, Hannema SE, Acerini CL, Hughes IA (2017) Frequency of gonadal tumours in complete androgen insensitivity syndrome (CAIS): A retrospective case-series analysis. J Pediatr Urol 13:498e1–498e6

    Article  Google Scholar 

  2. Cheng L, Sung MT, Cossu-Rocca P, Jones TD, MacLennan GT, De Jong J, Lopez-Beltran A, Montironi R, Looijenga LH (2007) OCT4: biological functions and clinical applications as a marker of germ cell neoplasia. J Pathol 211:1–9

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. Cools M, Stoop H, Kersemaekers AM, Drop SL, Wolffenbuttel KP, Bourguignon JP, Slowikowska-Hilczer J, Kula K, Faradz SM, Oosterhuis JW, Looijenga LH (2006) Gonadoblastoma arising in undifferentiated gonadal tissue within dysgenetic gonads. J Clin Endocrinol Metab 91:2404–2413

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Cools M, Looijenga LH (2011) Tumour risk and clinical follow-up in patients with disorders of sex development. Pediatr Endocrinol Rev 9(Suppl 1):519–524

    PubMed  Google Scholar 

  5. Hughes IA, Houk C, Ahmed SF, Lee PA, Lawson Wilkins Pediatric Endocrine Society, European Society for Paediatric Endocrinology Consensus Group (2006) Consensus statement on management of intersex disorders. J Pediatr Urol 2:148–162

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Lau YF, Li Y, Kido T (2009) Gonadoblastoma locus and the TSPY gene on the human Y chromosome. Birth Defects Res C Embryo Today 87:114–122

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Malliou-Becher M-N, Vogt PH, Capp E, Frank-Herrmann P (2020) Varianten der Geschlechtsentwicklung in der Frauenheilkunde. Gynäkologische Endokrinologie. https://doi.org/10.1007/s10304-020-00358-3

    Article  Google Scholar 

  8. Page DC (1987) Hypothesis: a Y-chromosomal gene causes gonadoblastoma in dysgenetic gonads. Development 101(suppl):151–155

    PubMed  Google Scholar 

  9. Regouc M, Belge G, Lorch A, Dieckmann K‑P, Picler M (2020) Non-Codiing microRNAs as novel potential tumour markers in testicular Cancer. Cancers 12:749

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Scully RE (1953) Gonadoblastoma: a gonadal tumour related to the dysgereminoma (seminoma) and capable of sex-hormone production. Cancer 6:455–463

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. Scully RE (1970) Gonadoblastoma. A review of 74 cases. Cancer 25:1340–1356

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Vidal I, Gorduza DB, Haraux E, Gay CL, Chatelain P, Nicolino M, Mure PY, Mouriquand P (2010) Surgical options in disorders of sex development (dsd) with ambiguous genitalia. Best Pract Res Clin Endocrinol Metab 24:311–324

    Article  Google Scholar 

  13. Vogt PH, Bender U, Zimmer J, Strowitzki T (2017) Human Y chromosome and male infertility: forward and back from Azoospermia factor Chromatin structure to Azoospermia factor gene function. Monogr Hum Genet 21:57–73

    Article  Google Scholar 

  14. Vogt PH, Besikoglu B, Bettendorf M, Frank-Hermman P, Zimmer J, Bender U, Knauer-Fischer S, Choukair D, Sinn P, Lau Y‑FC, Heidemann P, Strowitzki T (2019) Gonadoblastoma Y locus genes expressed in germ cells of individuals with dysgenetic gonads and a Y chromosome in their karyotypes include DDX3Y and TSPY. Hum Reprod 34:770–779

    Article  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to P. H. Vogt.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

P.H. Vogt und J. Zimmer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Redaktion

T. Strowitzki, Heidelberg

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Vogt, P.H., Zimmer, J. Varianten der Geschlechtsentwicklung bei 46,XY-Frauen mit dem Risiko der malignen Entartung. Gynäkologische Endokrinologie 19, 46–52 (2021). https://doi.org/10.1007/s10304-020-00351-w

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10304-020-00351-w

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation