Skip to main content
Log in

Evaluation psychischer Belastungssituationen der Smartphone-basierten Ersthelferalarmierung „Mobile Retter“

Evaluation of psychological stress situations of first responders alerted by the smartphone-based Mobile Rescue system

  • Originalien
  • Published:
Notfall + Rettungsmedizin Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Dem erfolgreichen Konzept der Smartphone-basierten Alarmierung qualifizierter Ersthelfer (SbEA) für Patienten mit einem außerklinischen Herz-Kreislauf-Stillstand steht das mögliche Risiko von Traumafolgestörungen (TFS) der Ersthelfer gegenüber.

Fragestellung

Ziel dieses Beitrags ist es, einsatzassoziierte psychische Belastungssituationen des Mobile-Retter(MR)-Systems zu identifizieren sowie die Inzidenz von Symptomen einer TFS, wie dem Wiedererleben von Situationen (Intrusion), dem Vermeidungsverhalten oder der Übererregbarkeit, zu evaluieren.

Material und Methoden

Ausgewertet wurden die MR-Nachsorgedaten, die zwischen 3/2017 und 8/2018 in 7 MR-Regionen anhand einer App-basierten Onlinedatenerfassung sowie in telefonischen Interviews erhoben wurden.

Ergebnisse

In der Selbsteinschätzung der MR fühlten diese sich mit der MR-Alarmierung signifikant gehäuft leicht angespannt, ihre Diagnosesicherheit und Maßnahmenkompetenz beurteilten sie als sehr sicher. Neben der vorgesehenen Eigenschutzausrüstung – bestehend aus Handschuhen und einer Beatmungsfolie – führten die MR jedoch häufig weiteres Equipment mit. Symptome einer TFS, wie Intrusion (3,3 %), Vermeidungsverhalten (0 %) und Übererregbarkeit (1 %), traten relativ selten auf, waren aber prinzipiell nachweisbar.

Diskussion

Wenn auch einsatzassoziierte Belastungssituationen eher selten auftreten und Symptome der TFS von niedriger Inzidenz sind, besteht ein prinzipielles Risiko der TFS für die Ersthelfer. Gestützt wird diese Einschätzung durch die von 20 MR eigeninitiativ kontaktierte Hotline. Geeignete Maßnahmen zur Prävention von TFS im Vorfeld der Ersthelferregistrierung erscheinen ebenso empfehlenswert wie Monitoringmechanismen zur Erfassung von Symptomen einer akuten Belastungsreaktion. Mit der Etablierung eines SbEA-Systems sollten Strukturen einer professionellen TFS-Behandlung zur Verfügung stehen.

Abstract

Background

The successful concept of smartphone-based alerting of qualified first responders (SbEA) for patients with out-of-hospital cardiovascular arrest is contrasted by the increased risk of post-traumatic stress disorder (PTSD) among first responders.

Objectives

The aim of this contribution is to identify emergency-associated stress situations of the Mobile Rescue (MR) system as the first Germany-wide SbEA that was implemented in 2013 and to evaluate the incidence of symptoms of PTSD, such as intrusion, avoidance, or hyperarousal.

Materials and methods

The MR follow-up of care data collected between 03/2017 and 08/2018 in 7 MR regions implemented Germany-wide were evaluated on the basis of an app-based online data collection system and a telephone interview.

Results

In the self-assessment of the MR, they feel significantly often slightly tensed, when receiving an alarm notice. They assessed their diagnostic certainty and medical competence in taking measures as very reliable. In addition to the recommended keychain bag containing gloves and a face shield for self-protection, MRs often carry other medical equipment. Symptoms of PTSD, such as intrusion (3.3%), avoidance (0%), and hyperarousal (1%), occur relatively rarely, but are in principle detectable.

Conclusions

Although alerting-associated stress situations are rare and symptoms of PTSD are of low incidence, there is a fundamental risk of PTSD for first responders. This estimation is supported by the hotline contacted by 20 MR on their own initiative. Appropriate measures to prevent PTSD prior to them receiving their first call for aid are recommended, as well as monitoring mechanisms to detect symptoms of stress disorder should be considered. The establishment of a SbEA system should provide structures for professional PTSD treatment.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. Abe T, Tokuda Y, Cook EF (2011) Time-based partitioning model for predicting neurologically favorable outcome among adults with witnessed bystander out-of-hospital CPA. Plos One 6(12):e28581. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0028581

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  2. AWMF (2019) AWMF online S3-Leitlinie Posttraumatische Belastungsstörung, AWMF-Registernummer 051/010

  3. Berglund E, Claesson A, Nordberg P, Djärv T, Lundgren P, Folke F, Forsberg S, Riva G, Ringh M (2018) A smartphone application for dispatch of lay responders to out-of-hospital cardiac arrests. Resuscitation 126:160–165. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2018.01.039

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Caputo ML, Muschietti S, Burkart R, Benvenuti C, Conte G, Regoli F, Mauri R, Klersy C, Moccetti T, Auricchio A (2017) Lay persons alerted by mobile application system initiate earlier cardio-pulmonary resuscitation. A comparison with SMS-based system notification. Resuscitation 114:73–78. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2017.03.003

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Del Pozo A, Villalobos F, Rey-Reñones C, Granado E, Sabaté D, Poblet C, Calvet A, Basora J, Castro A, Flores G (2019) Effectiveness of a network of automatically activated trained volunteers on the reduction of cardiopulmonary resuscitation manoueuvers initiation time. Study protocol. BMC Public Health 19(1):572. https://doi.org/10.1186/s12889-019-6896-9

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. Dilling H (Hrsg) (1993) Internationale Klassifikation psychischer Störungen. ICD-10 Kapitel V (F); klinisch-diagnostische Leitlinien; Weltgesundheitsorganisation, 2. Aufl. Huber, Bern

    Google Scholar 

  7. Fischer G, Riedesser P (2009) Lehrbuch der Psychotraumatologie, 4. Aufl. UTB Medizin, Psychologie, Bd. 8165. Reinhardt, München

    Google Scholar 

  8. Fischer M, Seewald S, Gräsner J‑T, Jakisch B, Bohn A, Jantzen T, Brenner S, Bein B, Wnent J (2018) Außerklinische Reanimationen im Deutschen Reanimationsregister – eine Übersicht der Jahre 2014 bis 2017. Anasth Intensivmed 59:679–682

    Google Scholar 

  9. Freyberger HJ, Stieglitz R‑D (2011) Die Posttraumatische Belastungsstörung und die Anpassungsstörungen in ICD-10 und DSM-IV. In: Seidler GH (Hrsg) Handbuch der Psychotraumatologie. Klett-Cotta, Stuttgart, S 144–151

    Google Scholar 

  10. GRC (2015) Reanimation 2015. Leitlinien kompakt. GRC, Ulm

    Google Scholar 

  11. Hasselqvist-Ax I, Riva G, Herlitz J, Rosenqvist M, Hollenberg J, Nordberg P, Ringh M, Jonsson M, Axelsson C, Lindqvist J, Karlsson T, Svensson L (2015) Early cardiopulmonary resuscitation in out-of-hospital cardiac arrest. N Engl J Med 372(24):2307–2315. https://doi.org/10.1056/NEJMoa1405796

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Haugen PT, Evces M, Weiss DS (2012) Treating posttraumatic stress disorder in first responders. A systematic review. Clin Psychol Rev 32(5):370–380. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2012.04.001

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Henriksen FL, Schorling P, Hansen B, Schakow H, Larsen ML (2016) FirstAED emergency dispatch, global positioning of community first responders with distinct roles—a solution to reduce the response times and ensuring an AED to early defibrillation in the rural area Langeland. IJNVO 16(1):86–102

    Article  Google Scholar 

  14. Karutz H (2013) Handlungsfähig bleiben – aber wie? Notarzt 29(02):58–63. https://doi.org/10.1055/s-0032-1327269

    Article  Google Scholar 

  15. Kragholm K, Wissenberg M, Mortensen RN, Hansen SM, Malta Hansen C, Thorsteinsson K, Rajan S, Lippert F, Folke F, Gislason G, Køber L, Fonager K, Jensen SE, Gerds TA, Torp-Pedersen C, Rasmussen BS (2017) Bystander efforts and 1‑year outcomes in out-of-hospital cardiac arrest. N Engl J Med 376(18):1737–1747. https://doi.org/10.1056/NEJMoa1601891

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Kucmin T, Kucmin A, Turska D, Turski A, Nogalski A (2018) Coping styles and dispositional optimism as predictors of post-traumatic stress disorder (PTSD) symptoms intensity in paramedics. Psychiatr Pol 52(3):557–571. https://doi.org/10.12740/PP/68514

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Lasogga F (Hrsg) (2008) Notfallpsychologie. Lehrbuch für die Praxis. Springer, Heidelberg

    Google Scholar 

  18. Lee DW, Moon HJ, Heo NH (2019) Association between ambulance response time and neurologic outcome in patients with cardiac arrest. Am J Emerg Med. https://doi.org/10.1016/j.ajem.2019.02.021

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  19. Likert R (1932) A technique for the measurement of attitudes. Columbia Univ., New York, NY (Diss.)

    Google Scholar 

  20. Lin P, Shi F, Wang L, Liang Z‑A (2019) Nighttime is associated with decreased survival for out of hospital cardiac arrests. A meta-analysis of observational studies. Am J Emerg Med. https://doi.org/10.1016/j.ajem.2019.01.004

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  21. Matsumura Y, Nakada T‑A, Shinozaki K, Tagami T, Nomura T, Tahara Y, Sakurai A, Yonemoto N, Nagao K, Yaguchi A, Morimura N (2016) Nighttime is associated with decreased survival and resuscitation efforts for out-of-hospital cardiac arrests. A prospective observational study. Crit Care 20(1):141. https://doi.org/10.1186/s13054-016-1323-4

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  22. Mausz J, Snobelen P, Tavares W (2018) “Please. Don’t. Die.”. A grounded theory study of bystander cardiopulmonary resuscitation. Circ Cardiovasc Qual Outcomes 11(2):e4035. https://doi.org/10.1161/CIRCOUTCOMES.117.004035

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Morren M, Yzermans CJ, van Nispen RMA, Wevers SJM (2005) The health of volunteer firefighters three years after a technological disaster. J Occup Health 47(6):523–532

    Article  Google Scholar 

  24. Müller MP, Fischer M, Genzwürker H, Henninger A, Böttiger BW (2016) Smartphonebasierte Alarmierung von Ersthelfern bei der Reanimation. Notf Rettungsmed 19(6):466–467. https://doi.org/10.1007/s10049-016-0220-3

    Article  Google Scholar 

  25. Niebuhr N (2006) Frauen im Rettungsdienst, Frauen in originären Männerberufen. Soziologie der Arbeitswelt, 1. Aufl. Grin, München

    Google Scholar 

  26. Oving I, Masterson S, Tjelmeland I, Jonsson M, Semeraro F, Ringh M, Truhlar A, Cimpoesu D, Folke F, Beesems S, Koster R, Tan H, Blom M (2019) Inventory of first-response treatments after out-of-hospital cardiac arrest in Europe. Resuscitation 142:e2–e3. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2019.06.017

    Article  Google Scholar 

  27. Perkins GD, Handley AJ, Koster RW, Castrén M, Smyth MA, Olasveengen T, Monsieurs KG, Raffay V, Gräsner J‑T, Wenzel V, Ristagno G, Soar J (2015) Basismaßnahmen zur Wiederbelebung Erwachsener und Verwendung automatisierter externer Defibrillatoren. Notf Rettungsmed 18(8):748–769. https://doi.org/10.1007/s10049-015-0081-1

    Article  CAS  Google Scholar 

  28. Pijls RWM, Nelemans PJ, Rahel BM, Gorgels APM (2016) A text message alert system for trained volunteers improves out-of-hospital cardiac arrest survival. Resuscitation 105:182–187. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2016.06.006

    Article  PubMed  Google Scholar 

  29. Reinhard F, Maercker A (2004) Sekundäre Traumatisierung, Posttraumatische Belastungsstörung, Burnout und Soziale Unterstützung bei medizinischem Rettungspersonal. Z Med Psychol 13:29–36

    Google Scholar 

  30. Ringh M, Rosenqvist M, Hollenberg J, Jonsson M, Fredman D, Nordberg P, Järnbert-Pettersson H, Hasselqvist-Ax I, Riva G, Svensson L (2015) Mobile-phone dispatch of laypersons for CPR in out-of-hospital cardiac arrest. N Engl J Med 372(24):2316–2325. https://doi.org/10.1056/NEJMoa1406038

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  31. Scquizzato T, Pallanch O, Belletti A, Frontera A, Cabrini L, Zangrillo A, Landoni G (2020) Enhancing citizens response to out-of-hospital cardiac arrest. A systematic review of mobile-phone systems to alert citizens as first responders. Resuscitation 152:16–25. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2020.05.006

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  32. Smith A, Roberts K (2003) Interventions for post-traumatic stress disorder and psychological distress in emergency ambulance personnel. A review of the literature. Emerg Med J 20(1):75–78

    Article  CAS  Google Scholar 

  33. Snobelen PJ, Pellegrino JL, Nevils GS, Dainty KN (2018) Helping those who help. Circ Cardiovasc Qual Outcomes 11(9):e4702. https://doi.org/10.1161/CIRCOUTCOMES.118.004702

    Article  PubMed  Google Scholar 

  34. Stewart SH, Mitchell TL, Wright KD, Loba P (2004) The relations of PTSD symptoms to alcohol use and coping drinking in volunteers who responded to the Swissair Flight 111 airline disaster. J Anxiety Disord 18(1):51–68

    Article  Google Scholar 

  35. Stroop R, Strickmann B, Horstkötter H, Kuhlbusch T, Hartweg H‑R, Kerner T (2015) Smartphone-basierte First-Responder-Alarmierung „Mobile Retter“. Notarzt 31(05):239–245. https://doi.org/10.1055/s-0035-1552700

    Article  Google Scholar 

  36. Stroop R, Hensel M, Schnettker AT, Strickmann B, Kuhlbusch T, Kerner T (2018) Implementierung einer Smartphone-basierten Ersthelfer-Alarmierung im Rettungsdienst: Eine Machbarkeitsstudie zur Verbesserung der präklinischen Reanimation. Anasthesiol Intensivmed 59:58–67. https://doi.org/10.19224/ai2018.058

    Article  Google Scholar 

  37. Stroop R, Kerner T, Strickmann B, Hensel M (2020) Mobile phone-based alerting of CPR-trained volunteers simultaneously with the ambulance can reduce the resuscitation-free interval and improve outcome after out-of-hospital cardiac arrest. A German, population-based cohort study. Resuscitation 147:57–64. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2019.12.012

    Article  PubMed  Google Scholar 

  38. Takayama W, Endo A, Koguchi H, Murata K, Otomo Y (2019) Differences in durations, adverse events, and outcomes of in-hospital cardiopulmonary resuscitation between day-time and night-time. An observational cohort study. Resuscitation 137:14–20. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2019.01.023

    Article  PubMed  Google Scholar 

  39. van der Kolk BA, McFarlane A (2000) Trauma – ein schwarzes Loch. In: van der Kolk BA (Hrsg) Traumatic stress. Grundlagen und Behandlungsansätze; Theorie, Praxis und Forschungen zu posttraumatischem Stress sowie Traumatherapie. Junfermann, Paderborn, S 27–45

    Google Scholar 

  40. Wagner F (2011) Die Posttraumatische Belastungsstörung. In: Seidler GH (Hrsg) Handbuch der Psychotraumatologie. Klett-Cotta, Stuttgart, S 166–177

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to R. Stroop M.Sc..

Ethics declarations

Interessenkonflikt

R. Stroop ist wissenschaftlicher Berater der medgineering GmbH, welche die Mobile-Retter-Software entwickelt und vertreibt. Des Weiteren ist er Ehrenvorsitzender von Mobile Retter e. V. M. Eckert, T. Poschkamp und H. Goersch geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt.

Caption Electronic Supplementary Material

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Stroop, R., Eckert, M., Poschkamp, T. et al. Evaluation psychischer Belastungssituationen der Smartphone-basierten Ersthelferalarmierung „Mobile Retter“. Notfall Rettungsmed 24, 835–845 (2021). https://doi.org/10.1007/s10049-020-00773-w

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10049-020-00773-w

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation