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Eine außergewöhnliche Ursache von Rückenschmerzen

  • P. KellnerEmail author
  • M. Abendroth
  • S. Beckmann
  • C. Paul
  • M. Burbelko
Kasuistiken
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Zusammenfassung

Ein junger Patient wird aufgrund typischer immobilisierender Schmerzen des unteren Rückens vom Rettungsdienst in die Notaufnahme eingeliefert. Eine im Verlauf plötzlich auftretende Vigilanzminderung ist der erste Hinweis auf einen hämorrhagischen bzw. obstruktiven Schock durch ein rupturiertes Interkostalarterienaneurysma mit spontanem Hämatothorax als seltene Komplikation einer Neurofibromatose Typ 1. Der Fall zeigt, dass sich hinter dem vermeintlich nichtspezifischen Rückenschmerz als einem der häufigsten Vorstellungsgründe in Notaufnahmen seltene lebensgefährliche Ursachen verbergen können. Auch eine korrekt durchgeführte präklinische notärztliche Untersuchung und eine erweiterte Ersteinschätzung in der Notaufnahme warnen nicht immer vor einem zu erwartenden lebensbedrohlichen Verlauf. Eine Herausforderung für jede Notaufnahme.

Schlüsselwörter

Unspezifischer Rückenschmerz Neurofibromatose Typ 1 Interkostalarterienaneurysma Spontaner Hämatothorax Embolisation 

An unusual cause of low back pain

Abstract

A young man complaining of typical immobilizing low back pain was admitted to the emergency department (ED) by the emergency ambulance service. A sudden change in consciousness during the course of the initial treatment was the first sign of a hemorrhagic or obstructive shock due to a ruptured intercostal artery aneurysm and a resulting spontaneous hemothorax as a rare complication of neurofibromatosis type 1. This case report shows that underlying a putative non-specific back pain, one of the most common reasons for admittance into emergency departments, could be a life-threatening condition. Sometimes even a correctly performed preclinical examination by the emergency physician and a further extended first assessment in the emergency department cannot aways register a possible, life-threatening course of events. A challenge for every emergency department.

Keywords

Non-specific low back pain Neurofibromatosis type 1 Intercostal artery aneurysm Spontaneous hemothorax Embolization 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

P. Kellner, M. Abendroth, S. Beckmann, C. Paul und M. Burbelko geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Für Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts, über die Patienten zu identifizieren sind, liegt von ihnen und/oder ihren gesetzlichen Vertretern eine schriftliche Einwilligung vor.

Literatur

  1. 1.
    Melcher C et al (2014) Pragmatischer und effektiver Umgang mit akuten Rückenschmerzproblemen. Notfall Rettungsmed 17:623–636CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Lammert M, Friedman J, Kluwe L (2005) Prevalence of neurofibromatosis 1 in German children at elementary school enrollment. Arch Dermatol 141(1):71–74CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Evans DG, Howard E, Giblin C (2010) Birth incidence and prevalence of tumor-prone syndromes: Estimates from a UK family genetic register service. Am J Med Genet A 152A(2):327–332CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Shen MH, Harper PS, Upadhyaya M (1996) Molecular genetics of neurofibromatosis type 1 (NF1). J Med Genet 33(1):2–17CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Nunley KS, Gao F, Albers AC (2009) Predictive value of cafe au lait macules at initial consultation in the diagnosis of neurofibromatosis type 1. Arch Dermatol 145(8):883–887CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Lott IT, Richardson EP Jr. (1981) Neuropathological findings and the biology of neurofibromatosis. Adv Neurol 29:23–32PubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Seminog OO, Goldacre MJ (2013) Risk of benign tumours of nervous system, and of malignant neoplasms, in people with neurofibromatosis: population-based record-linkage study. Br J Cancer 108(1):193–198CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Friedman JM, Birch PH (1997) Type 1 neurofibromatosis: A descriptive analysis of the disorder in 1,728 patients. Am J Med Genet 70(2):138–143CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Brunetti-Pierri N (2008) Generalized metabolic bone disease in Neurofibromatosis type I. Mol Genet Metab 94(1):105–111CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Riccardi VM (1991) Neurofibromatosis: Past, present, and future. N Engl J Med 324(18):1283–1285CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Riccardi VM (1981) Von Recklinghausen neurofibromatosis. N Engl J Med 305(27):1617–1627CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Fukuda WS, Taniguchi S, Fukuda I (2012) Endovascular treatment of ruptured intercostal arteriovenous fistulas associated with neurofibromatosis type 1. Ann Vasc Dis 5(1):109–112CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Kunz J, Maxeiner H (1997) Neurofibromatose-Typ 1‑assoziierte Arteriopathie, Fallbericht und Literaturübersicht. Pathologe 18:480–483CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Ottinger T, Mensel B, Busemann A (2011) Spontanruptur eines Interkostalarterienaneurysmas mit Hämatothorax bei Neurofibromatose Typ 1, ein interdisziplinärer Therapieansatz. Gefässchirurgie 17:135–139CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Oderich GS, Sullivan TM, Bower TC et al (2007) Vascular abnormalities in patients with neurofibromoatosis syndrome type 1: Clinical spectrum, management, and results. J Vasc Surg 46(3):475–484CrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Pulivarthi S, Simmons B, Shearen J (2014) Spontaneous hemothorax associated with neurifibromatosis type I: A review of Literature. J Neurosci Rural Pract 5(3):269–271CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Kipfer B, Lardinois T, Triller J (2001) Embolization of a ruptured intercostal artery aneurysm in type I neurofibromatosis. Eur J Cardiothorac Surg 19(5):721–723CrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Hamilton SJ, Friedman JM (2000) Insights into the pathogenesis of neurofibromatosis 1 vasculopathy. Clin Genet 58(5):341–344CrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Lama G, Graziano L, Calabrese E (2004) Blood pressure and cardiovascular involvement in children with neurofibromatosis type1. Pediatr Nephrol 19(4):413–418CrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Friedman JM, Arbiswer J, Epstein JA (2002) Cardiovascular disease in neurofibromatosis 1: Report of the NF1 Cardiovascular Task Force. Genet Med 4(3):105–111CrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Miura H, Taira O, Usuda J (1997) Spontaneous haemothorax associated with von Recklinghausen’s disease: Review of occurrence in Japan. Thorax 52(6):577–578 (discussion 575–576)CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Kim HJ, Seon HJ, Choi S (2011) Ruptured aneurysm of intercostal arteriovenous malformation associated with neurofibromatosis type 1: A case report. Cardiovasc Intervent Radiol 34(Suppl 2):74–77CrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Narayanamurthy H, El-Badawy S, Mukonoweshuro W (2017) A case of spontaneous haematoma from vertebral artery arterio-venous fistula in a patient with neurofibromatosis type 1. Br J Neurosurg 31(6):736–737CrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Arai K, Sanada J, Kurozumi A (2007) Spontaneous hemothorax in neurofibromatosis treated with percutaneous embolization. Cardiovasc Intervent Radiol 30(3):477–479CrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Uneda A, Suzuki K, Okubo S (2016) Neurofibromatosis type 1‑associated extracranial vertebral artery aneurysm complicated by vertebral arteriovenous fistula after rupture: Case report and literature review. World Neurosurg 96:609.e13–609.e18CrossRefGoogle Scholar
  26. 26.
    Higa G, Pacanowski JP Jr, Jeck DT (2010) Vertebral artery aneurysms and cervical arteriovenous fistulae in patients with neurofibromatosis 1. Vascular 18(3):166–177CrossRefGoogle Scholar
  27. 27.
    Liu EY, Crawford J, Haddad H (2017) Hemothorax due to ruptured mycotic aneurysm of intercostal arteries associated with infective endocarditis. Case Rep Med.  https://doi.org/10.1155/2017/9213514 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  28. 28.
    Sabzi F, Ghasemi F (2017) Incidental finding of intercostal artery aneurysm during coarctation surgery. Acta Med Iran 55(6):404–407PubMedGoogle Scholar
  29. 29.
    Pezetta E, Paroz A, Ris H, Martinet O (2003) Spontaneous hemothorax associated with von Recklinghausen’s disease. Eur J Cardiothorac Surg 23:1062–1064CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  • P. Kellner
    • 1
    Email author
  • M. Abendroth
    • 1
  • S. Beckmann
    • 1
  • C. Paul
    • 2
  • M. Burbelko
    • 3
  1. 1.Zentrale Notaufnahme/Rettungsstelle und interdisziplinäre Kurzaufnahmestation INKAVivantes Klinikum im FriedrichshainBerlinDeutschland
  2. 2.Klinik für Innere Medizin – Kardiologie und konservative IntensivmedizinVivantes Klinikum im FriedrichshainBerlinDeutschland
  3. 3.Institut für Radiologie und Interventionelle TherapieVivantes Klinikum im FriedrichshainBerlinDeutschland

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