Zusammenfassung
Hintergrund
Extraglottische Atemwege (EGA) sind aufgrund ihrer Anwenderfreundlichkeit in der prähospitalen Notfallversorgung nicht nur Alternativverfahren für den schwierigen Atemweg. Sie können in bestimmten Situationen je nach Ausbildungsstand des Anwenders auch die Erstwahlmittel für die Atemwegssicherung sein. Die Vielzahl an Herstellern und Typen von EGA machen die Identifizierung des optimalen EGA für den eigenen Rettungsdienstbereich schwierig.
Methode
Diese Übersicht vergleicht auf Basis einer Medline-Recherche Larynxmaske (LM) und Larynxtubus (LT) für die prähospitale Notfallmedizin.
Ergebnisse und Schlussfolgerungen
Die Datenlage aus der prähospitalen Notfallmedizin ist für eine qualitative Beurteilung der EGA momentan noch zu schwach. Klinische Studien belegen für die Anwendung von LM und LT eine weitestgehend vergleichbare Qualität. Bei der Anwendung des LT kommt es häufiger als bei der LM zu Komplikationen wie Atemwegsobstruktion und Störungen der Zungenperfusion. Diese Komplikationen scheinen in der prähospitalen Anwendung ausgeprägter und mit z. T. lebensgefährlichen Folgen aufzutreten. Hierzu werden Modifikationen des prähospitalen Standards bei der Anwendung der EGA empfohlen. Die Vorteile der EGA der 2. Generation werden diskutiert. Aktuell scheint eine gute Ausbildung und Routine mit der LM oder dem LT wahrscheinlich deutlich mehr Anwendungssicherheit nach sich zu ziehen als mögliche Qualitätsunterschiede zwischen diesen Atemwegshilfen. Die Entscheidung für den optimalen EGA im eigenen Rettungsdienstbereich sollte dieser Feststellung gerecht werden.
Abstract
Background
In emergency medicine extraglottic airways (EGAs) are—because of their ease of use—not only alternatives in the management of the difficult airway but also first choice for emergency airway management in special circumstances. The variety of manufacturers and types of EGAs makes identification of the optimal EGA for the one's own emergency medical services difficult.
Method
On the basis of a Medline search this overview compares the laryngeal mask (LM) and the laryngeal tube (LT) for emergency medicine.
Results and conclusions
Current literature arising from emergency medicine is insufficient to compare the quality of these EGAs. Clinical studies demonstrate comparable quality of LM and LT for the operator’s purposes. Nevertheless new observations from out-of-hospital use of the LT in emergency situations point out severe complications partially leading to life-threatening sequelae, so that a modified standard for application of the LT is recommended. The advantages of the EGA with gastric access reducing stomach-distension, risk of aspiration and allowing control of the airway’s placement are discussed. Currently the benefit of training and routine use in the application of the LM or LT seems to be superior to the potential differences in quality of these EGAs. Thus, the choice of the optimal EGA for the one's own emergency medical services should take into consideration these circumstances.
Literatur
Adnet F, Jouriles NJ, Le Toumelin P et al (1998) Survey of out-of-hospital emergency intubations in the French prehospital medical system: a multicenter study. Ann Emerg Med 32(4):454–460
Asai T, Shingu K (2005) The laryngeal tube. Br. J Anaesth 95(6):729–736
Avidan MS, Harvey A, Chitkara N et al (1999) The intubating laryngeal mask airway compared with direct laryngoscopy. Br. J Anaesth 83(4):615–617
Bercker S, Schmidbauer W, Volk T et al (2008) A comparison of seal in seven supraglottic airway devices using a cadaver model of elevated esophageal pressure. Anesth Analg 106(2):445–448
Bernhard M, Beres W, Timmermann A et al (2014) Prehospital airway management using the laryngeal tube. An emergency department point of view. Anaesthesist 63(7):589–596
Bulger EM, Copass MK, Maier RV et al (2002) An analysis of advanced prehospital airway management. J Emerg Med 23(2):183–189
Carlson JN, Mayrose J, Wang HE (2010) How much force is required to dislodge an alternate airway? Prehosp Emerg Care 14(1):31–35
Castle N, Pillay Y, Spencer N (2011). Insertion of six different supraglottic airway devices whilst wearing chemical, biological, radiation, nuclear-personal protective equipment: a manikin study. Anaesthesia 66(11):983–988
Cook T, Howes B (2011). Supraglottic airway devices: recent advances. Contin Educ Anaesth Crit Care Pain 2:56–61
Cook TM, McCormick B, Asai T (2003) Randomized comparison of laryngeal tube with classic laryngeal mask airway for anaesthesia with controlled ventilation. Br. J Anaesth 91(3):373–378
Cook TM, McKinstry C, Hardy R et al (2003) Randomized crossover comparison of the ProSeal laryngeal mask airway with the Laryngeal Tube during anaesthesia with controlled ventilation. Br J Anaesth 91(5):678–683
Coulson A, Brimacombe J, Keller C et al (2003) A comparison of the ProSeal and classic laryngeal mask airways for airway management by inexperienced personnel after manikin-only training. Anaesth Intensive Care 31(3):286–289
Deakin CD, Murphy D, Couzins M et al (2010) Does an advanced life support course give non-anaesthetists adequate skills to manage an airway? Resuscitation 81(5):539–543
Deakin CD, Nolan JP, Soar J et al (2010) Erweiterte Reanimationsmaßnahmen für Erwachsene („advanced life support“) Sektion 4 der Leitlinien zur Reanimation 2010 des European Resuscitation Council. Notfall Rettungsmed 13:559–620
Dengler V, Wilde P, Byhahn C et al (2011) Präklinische Anwendung des Larynxtubus. Bietet der Larynxtubus S mit Magensonde Vorteile in der Notfallmedizin? Anaesthesist 60(2):135–138
Evans NR, Gardner SV, James MF (2002) ProSeal laryngeal mask protects against aspiration of fluid in the pharynx. Br J Anaesth 88(4):584–587
Gaitini LA, Vaida SJ, Somri M et al (2004) A randomized controlled trial comparing the ProSeal laryngeal mask airway with the laryngeal tube suction in mechanically ventilated patients. Anesthesiology 101(2):316–320
Gruber C, Nabecker S, Wohlfarth P et al (2013) Evaluation of airway management associated hands-off time during cardiopulmonary resuscitation: a randomised manikin follow-up study. Scand J Trauma Resusc Emerg Med 21:10
Gruber E, Oberhammer R, Balkenhol K et al (2014) Basic life support trained nurses ventilate more efficiently with laryngeal mask supreme than with facemask or laryngeal tube suction-disposable–a prospective, randomized clinical trial. Resuscitation 85(4):499–502
Herff H, Wenzel V, Lockey D (2009). Prehospital intubation: the right tools in the right hands at the right time. Anesth Analg 109(2):303–305
Hohenstein C, Hempel D, Schultheis K et al (2014) Critical incident reporting in emergency medicine: results of the prehospital reports. Emerg Med J 31(5):415–418
Hoyle JD Jr, Jones JS, Deibel M et al (2007) Comparative study of airway management techniques with restricted access to patient airway. Prehosp Emerg Care 11(3):330–336
Hubble MW, Wilfong DA, Brown LH et al (2010) A meta-analysis of prehospital airway control techniques part II: alternative airway devices and cricothyrotomy success rates. Prehosp Emerg Care 14(4):515–530
Jackson KM, Cook TM (2007). Evaluation of four airway training manikins as patient simulators for the insertion of eight types of supraglottic airway devices. Anaesthesia 62(4):388–393
Keller C, Brimacombe J, Kleinsasser A et al (2000) Does the ProSeal laryngeal mask airway prevent aspiration of regurgitated fluid? Anesth Analg 91(4):1017–1020
Klaver NS, Kuizenga K, Ballast A et al (2007) A comparison of the clinical use of the laryngeal tube S and the ProSeal laryngeal mask airway by first-month anaesthesia residents in anaesthetised patients. Anaesthesia 62(7):723–727
Kristensen MS, Teoh WH, Asai T (2014). Which supraglottic airway will serve my patient best? Anaesthesia 69(11):1189–1192
Krüger-Brand H (2012) Medizinprodukte: Nutzenbewertung ist machbar. Dtsch Ärztebl 109:A-406/B-350/C-346
Kurola J, Pere P, Niemi-Murola L et al (2006) Comparison of airway management with the intubating laryngeal mask, laryngeal tube and CobraPLA by paramedical students in anaesthetized patients. Acta Anaesthesiol Scand 50(1):40–44
Lechleuthner A (2014) Der Pyramidenprozess-die fachliche Abstimmung der invasiven Maßnahmen im Rahmen der Umsetzung des Notfallsanitätergesetzes. Notarzt 30:112–117
Mann V, Brammen D, Brenck F et al (2011) Innovative Techniken in der präklinischen Notfallmedizin in Deutschland-Eine Onlineerhebung unterden Ärztlichen Leitern Rettungsdienst. Anästh Intensivmed 52:824–833
Mann V, Mann S, Rupp D et al (2012) Einfluss von Kopfposition und Muskelrelaxierung auf die Effektivität der supraglottischen Atemwegssicherung-Eine prospektive randomisierte Studie zum Vergleich des LTS™-Larynxtubus mit der ProSeal™-Larynxmaske. Notfall Rettungsmed 15:136–141
Mann V, Mann ST, Alejandre-Lafont E et al (2013) Supraglottic airway devices in emergency medicine: impact of gastric drainage. Anaesthesist 62(4):285–292
Mann V, Spitzner T, Schwandner T et al (2012) The effect of a cervical collar on the seal pressure of the LMA Supreme: a prospective, crossover trial. Anaesthesia 67(11):1260–1265
Miller DM (2004) A proposed classification and scoring system for supraglottic sealing airways: a brief review. Anesth Analg 99(5):1553–1559
Moher D, Liberati A, Tetzlaff J et al (2009) Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA Statement. Open Med 3:e123–e130
Mohr S, Weigand MA, Hofer S et al (2013) Developing the skill of laryngeal mask insertion: prospective single center study. Anaesthesist 62(6):447–452
Ophir N, Ramaty E, Rajuan-Galor I et al (2014) Airway control in case of a mass toxicological event: superiority of second-generation supraglottic airway devices. Am J Emerg Med 32(12):1445–1449
Ostermayer DG, Gausche-Hill M (2014) Supraglottic airways: the history and current state of prehospital airway adjuncts. Prehosp Emerg Care 18(1):106–115
Paal P, Timmermann A (2014) The beauty and the beast – a tale of the laryngeal tube and related potentially life threatening operational faults. Resuscitation 85(12):A1–A2
Park SH, Han SH, Do SH et al (2009) The influence of head and neck position on the oropharyngeal leak pressure and cuff position of three supraglottic airway devices. Anesth Analg 108(1):112–117
Rai MR, Popat MT (2011). Evaluation of airway equipment: man or manikin? Anaesthesia 66(1):1–3
Ridgway S, Hodzovic I, Woollard M et al (2004) Prehospital airway management in Ambulance Services in the United Kingdom. Anaesthesia 59(11):1091–1094
Roberts K, Allison KP, Porter KM (2003) A review of emergency equipment carried and procedures performed by UK front line paramedics. Resuscitation 58(2):153–158
Schalk R, Seeger FH, Mutlak H et al (2014) Complications associated with the prehospital use of laryngeal tubes-A systematic analysis of risk factors and strategies for prevention. Resuscitation 85(11):1629–1632
Sharma V, Verghese C, McKenna PJ (2010) Prospective audit on the use of the LMA-Supreme for airway management of adult patients undergoing elective orthopaedic surgery in prone position. Br J Anaesth 105(2):228–232
Timmermann A (2011) Supraglottic airways in difficult airway management: successes, failures, use and misuse. Anaesthesia 66(Suppl 2):45–56
Timmermann A, Byhan C, Wenzel V et al (2012) Handlungsempfehlung für das präklinische Atemwegsmanagement. Für Notärzte und Rettungsdienstpersonal. Anaesth Intensivmed 53:294–308
Timmermann A, Cremer S, Heuer J et al (2008) Laryngeal mask LMA Supreme. Application by medical personnel inexperienced in airway management. Anaesthesist 57(10):970–975
Timmermann A, Russo SG, Crozier TA et al (2007) Novices ventilate and intubate quicker and safer via intubating laryngeal mask than by conventional bag-mask ventilation and laryngoscopy. Anesthesiology 107(4):570–576
Danksagung
Wir danken Dr. S. Little für die Unterstützung bei diesem Manuskript.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
Die Autoren geben an das kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
Additional information
B.W. Böttiger, Köln
C. Waydhas, Essen
C. Wrede, Berlin
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Mann, V., Mann, S., Lenz, N. et al. Larynxmaske oder Larynxtubus. Notfall Rettungsmed 18, 370–376 (2015). https://doi.org/10.1007/s10049-015-0015-y
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s10049-015-0015-y