Zusammenfassung
Hintergrund
Die Gabe von Medikamenten durch nichtärztliches Rettungsfachpersonal im deutschen Rettungsdienst ist ein seit langem kontrovers diskutiertes Thema. Im Ergebnis besteht derzeit eine allgemeine Unsicherheit zu der gesamten Problematik.
Methodik
Auf Einladung der Arbeitsgemeinschaft südwestdeutscher Notärzte (agswn) und der Klinik für Anästhesiologie der Universitätsmedizin der Johannes-Gutenberg-Universität in Mainz fand sich eine Expertengruppe zusammen, deren Ziel es war, den Ist-Zustand zu analysieren und Lösungsmöglichkeiten zur Optimierung der Versorgung von Notfallpatienten zu erarbeiten. Dabei wurde eine Matrix für die Gabe von Medikamenten entwickelt.
Ergebnisse
Bei bestimmten Erkrankungen mit akuter Lebensbedrohung kann eine medikamentöse Therapie durch nichtärztliches Rettungsfachpersonal vor Eintreffen des (Not-)Arztes geboten sein. Dies kann erst nach Durchführung aller sonstigen sinnvollen nichtmedikamentösen Maßnahmen oder – bei nicht ausreichender Effizienz dieser Maßnahmen – zugelassen werden. Dazu kann die entwickelte Notfallmedikationsmatrix den Rahmen geben. Die Möglichkeit einer Analgetikatherapie bei nicht vital bedrohlichem Trauma sollte im Rahmen einer entwickelten Notfallmedikationsmatrix und entsprechender Qualitätskriterien geprüft werden.
Schlussfolgerung
Neben der Medikation bei akuter Lebensbedrohung sollte die Möglichkeit einer Analgesie mit Morphin durch Rettungsfachpersonal beim isolierten Extremitätentrauma und bei stabilen Vitalfunktionen evaluiert werden. Klare Strukturen zur Verantwortlichkeit und Verantwortbarkeit, zum Qualitätsmanagement und zur einheitlichen Dokumentation müssen geschaffen werden. Die Aus-, Fort- und Weiterbildung des nichtärztlichen Rettungsfachpersonals muss angepasst werden. Wegen der bevorstehenden Novellierung des RettAssG besteht dringlicher Handlungsbedarf.
Abstract
Background
Administration of drugs during prehospital emergency treatment in Germany by the emergency medical service (EMS) is mainly limited to physicians. There are a number of exceptions defined by several regulations and in addition there is an ongoing discussion concerning which drugs should be administered by paramedics and how to provide clinical governance. As a result there is currently some confusion around this topic and various pilot projects are under way.
Method
The Society of Emergency Physicians in Southwest Germany (AGSWN) and the Department of Anesthesiology, University Medical Center, Johannes Gutenberg University Mainz invited an expert panel to discuss this issue. The aim was to perform a state of the art analysis and to provide guidance from the medical point of view. The common goal was to optimize prehospital care for emergency patients. A number of experts from different societies involved in prehospital care in Germany met twice and the results of these meetings are described in this article.
Results
For some severely ill or injured emergency patients there is an immediate need to administer drugs to guarantee guideline conform treatment. This might be necessary before a physician is available at the scene. In order to enable paramedics to administer drugs under these circumstances it must be assured that prior to these specific interventions all alternative treatment strategies with comparable efficacy have been employed and shown to be ineffective. The expert panel developed an emergency medication matrix describing these situations, including possible indications and medications. Besides these emergencies, treatment of pain in non-life-threatening settings is an emergency situation that does not necessarily require an emergency physician at the scene. The expert panel suggested evaluating possibilities to allow administration of painkillers by paramedics in the prehospital treatment of non-life-threatening trauma in accordance with the matrix developed following clearly defined quality criteria.
Conclusions
The article defines indications and drugs which could be administered by paramedics in life-threatening situations following an emergency medication matrix if no physician is available in time. In addition treatment with opioid analgesics should be evaluated and the results of pilot projects suggest the use of morphine in non-life-threatening limb trauma with stable vital functions. In order to achieve safe and effective administration of medication by paramedics, clinical governance and paramedic training needs to be improved. Quality management has to be implemented nationwide, establishing the function of the medical director of the EMS. Consequently the financial basis for these developments has to be established. Because of the expected revision of the federal law on paramedic education (RettAssG) these enhancements need to be undertaken in a timely manner.
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Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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Lott, C., Braun, J., Göbig, W. et al. Medikamentengabe durch nichtärztliches Rettungsfachpersonal. Notfall Rettungsmed 15, 35–41 (2012). https://doi.org/10.1007/s10049-011-1524-y
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