Advertisement

Notfall + Rettungsmedizin

, Volume 11, Issue 5, pp 340–344 | Cite as

Stellenwert der Beatmung bei der Laienreanimation

Bestätigung der Gültigkeit der „European Resuscitation Council (ERC) Guidelines 2005“
  • U. KreimeierEmail author
  • B. Dirks
  • H.R. Arntz
  • J. Bahr
  • P. Goldschmidt
  • M. Roessler
  • M. Sasse
  • M. Toursarkissian
Stellungnahmen und Leitlinien
  • 105 Downloads

Zusammenfassung

Die neueste Handlungsempfehlung der „American Heart Association“ (AHA) vom 31. März 2008 beinhaltet die Forderung, dass Notfallzeugen eines außerklinischen Herzstillstands vermutlich kardialer Genese bei Erwachsenen, die nicht oder nicht mehr ausreichend in der kardiopulmonalen Reanimation (CPR) geübt sind, eine alleinige Herzdruckmassage ohne Beatmung durchführen sollen (sog. „compression-only CPR“). Sowohl der „German Resuscitation Council“ (GRC) wie auch der „European Resuscitation Council“ (ERC) sehen diesbezüglich keinen Bedarf, die aktuellen Reanimationsleitlinien des ERC für lebensrettende Basismaßnahmen bei Erwachsenen zu ändern oder zu ergänzen: Laienhelfer, die nicht gewillt oder unfähig sind, eine Mund-zu-Mund-Beatmung durchzuführen, sollen eine CPR ausschließlich mittels Thoraxkompressionen durchführen. Diese Aussage ist bereits in den offiziellen Reanimationsleitlinien, die vom ERC im November 2005 veröffentlicht wurden, beinhaltet. Ersthelfer, die über eine geeignete Ausbildung und Erfahrung verfügen, sollten dagegen bis zum Eintreffen des Rettungsdienstes eine kombinierte Herz-Lungen-Wiederbelebung durchführen. Die Ausbildung von jugendlichen Laienhelfern und die Etablierung von Schulungsprogrammen durch Hilfsorganisationen und in Schulen muss stärker gefördert werden.

Schlüsselwörter

Kardiopulmonale Reanimation Lebensrettende Basismaßnahmen Laienreanimation Konsensus Reanimationsleitlinien 

Significance of ventilation during lay person resuscitation

Confirmation of the validity of the European Resuscitation Council (ERC) guidelines 2005

Abstract

The latest scientific advisory note of the American Heart Association (AHA), which was published online-first on March 31 2008, includes a call to action for bystanders witnessing an adult out-of-hospital sudden collapse probably of cardiac origin, and who are not or not sufficiently trained in cardiopulmonary resuscitation (CPR), to provide chest compression alone without ventilation (so-called compression-only CPR). Both the German Resuscitation Council (GRC) as well as the European Resuscitation Council (ERC) do not see any need for change or amendment of the actual ERC Resuscitation Guidelines in Adult Basic Life Support: “Laypeople should be encouraged to perform compression-only CPR if they are unable or unwilling to provide rescue breaths”. This statement is already included in the official Resuscitation Guidelines published by the ERC in November 2005. Bystanders, who have been trained and are confident with CPR, however, should perform resuscitation applying chest compression-ventilation until arrival of the emergency team. The training of young lay rescuers and the establishment of training programs through emergency medical organisations and in schools should be substantially promoted.

Keywords

Cardiopulmonary resuscitation Basic life support Lay rescuer Consensus Cardiopulmonary resuscitation guidelines 

Notes

Interessenskonflikt

Der korrespondierende Autor weist auf folgende Beziehung hin: Die in diesem Manuskript wiedergegebenen Feststellungen und Bewertungen sind Inhalt eines Beitrags, der zur Veröffentlichung in der Zeitschrift „Der Anaesthesist“ angenommen ist [Kreimeier U et al. (2008) Thoraxkompression ohne Beatmung bei der Laienreanimation? Anaesthesist, zur Publikation angenommen].

Literatur

  1. 1.
    Abella BS, Aufderheide TP, Eigel B et al. (2008) Reducing barriers for implementation of bystander-initiated cardiopulmonary resuscitation: a scientific statement from the American heart association for healthcare providers, policymakers, and community leaders regarding the effectiveness of cardiopulmonary resuscitation. Circulation 117: 704–709PubMedCrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    American Heart Association (2005) 2005 American heart association guidelines for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care. Circulation 112: 1–136CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Arntz HR (2008) ILCOR Consensus on Science 2010. Entwicklung der nächsten Leitlinien zur kardiopulmonalen Reanimation und Frühbehandlung des akuten Koronarsyndroms. Notfall Rettungsmed 11: 113–116CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Berg RA, Kern KB, Hilwig RW et al. (1997) Assisted ventilation does not improve outcome in a porcine model of single-rescuer bystander cardiopulmonary resuscitation. Circulation 95: 1635–1641PubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Berg RA, Kern KB, Hilwig RW, Ewy GA (1997) Assisted ventilation during ‚bystander‘ CPR in a swine acute myocardial infarction model does not improve outcome. Circulation 96: 4364–4371PubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Bobrow BJ, Clark LL, Ewy GA et al. (2008) Minimally interrupted cardiac resuscitation by emergency medical services for out-of-hospital cardiac arrest. JAMA 299: 1158–1165PubMedCrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Bohm K, Rosenqvist M, Herlitz J et al. (2007) Survival is similar after standard treatment and chest compression only in out-of-hospital bystander cardiopulmonary resuscitation. Circulation 116: 2908–2912PubMedCrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Chandra NC, Gruben KG, Tsitlik JE et al. (1994) Observations of ventilation during resuscitation in a canine model. Circulation 90: 3070–3075PubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Gazmuri RJ, Nolan JP, Nadkarni VM et al. (2007) Scientific knowledge gaps and clinical research priorities for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care identified during the 2005 International Consensus Conference on ECC and CPR Science with Treatment Recommendations. A consensus statement from the International Liaison Committee on Resuscitation; the American Heart Association Emergency Cardiovascular Care Committee; the Stroke Council; and the Cardiovascular Nursing Council. Resuscitation 75: 400–411PubMedCrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Handley AJ, Koster R, Monsieurs K et al. (2005) European Resuscitation Council guidelines for resuscitation 2005. Section 2. Adult basic life support and use of automated external defibrillators. Resuscitation 67(1): 7–23CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Handley AJ, Koster R, Monsieurs K et al. (2006) Lebensrettende Basismaßnahmen für Erwachsene und Verwendung automatisierter externer Defibrillatoren. Abschnitt 2 der Leitlinien zur Reanimation 2005 des European Resuscitation Council. Notfall Rettungsmed 9: 10–25CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Herlitz J, Bahr J, Fischer M et al. (1999) Resuscitation in Europe: a tale of five European regions. Resuscitation 41: 121–131PubMedCrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    International Liaison Committee on Resuscitation (2005) Consensus on science and treatment recommendations. Resuscitation 67: 181–314CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Iwami T, Kawamura T, Hiraide A et al. (2007) Effectiveness of bystander-initiated cardiac-only resuscitation for patients with out-of-hospital cardiac arrest. Circulation 116: 2900–2907PubMedCrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Kern KB, Hilwig RW, Berg RA et al. (2002) Importance of continuous chest compressions during cardiopulmonary resuscitation: improved outcome during a simulated single lay-rescuer scenario. Circulation 105: 645–649PubMedCrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Koster RW, Bossaert LL, Nolan JP et al. (2008) Advisory statement of the European Resuscitation Council on Basic Life Support. www erc eduGoogle Scholar
  17. 17.
    Kreimeier U, Dirks B, Arntz HR et al. (2008) Thoraxkompression ohne Beatmung bei der Laienreanimation? Anaesthesist (im Druck)Google Scholar
  18. 18.
    Kreimeier U, Dirks B, Wenzel V (2008) Evidenzbasierte Notfallmedizin: Perspektiven. Einklang von klinischer Erfahrung, wissenschaftlichen Erkenntnissen und EBM. Notfall Rettungsmed 11: 18–24CrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Ludman PF, Coats AJS, Poolewilson PA, Rees RSO (1993) Measurement accuracy of cardiac output in humans – indicator-dilution technique versus geometric analysis by ultrafast computed tomography. J Am Coll Cardiol 21: 1482–1489PubMedCrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Markstaller K, Eberle B, Dick WF (2004) Kardiopulmonale Reanimation: „Oben ohne“ - Mode oder Wissenschaft? Anaesthesist 53: 927–936PubMedCrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Nolan J, Baskett P (2005) ERC Guidelines. Resuscitation 67(1): 1–190CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Sayre MR, Berg RA, Cave DM et al. (2008) Hands-only (compression-only) cardiopulmonary resuscitation: a call to action for bystander response to adults who experience out-of-hospital sudden cardiac arrest. A science advisory for the public from the American heart association emergency cardiovascular care committee. Circulation published online before print 10.1161/CIRCULATIONAHA.107.189380Google Scholar
  23. 23.
    SOS-Kanto Study Group (2007) Cardiopulmonary resuscitation by bystanders with chest compression only (SOS-KANTO): an observational study. Lancet 369: 920–926CrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    von Goedecke A, Wenzel V (2004) „Oben mit bitte“! – Die Beatmung während der kardiopulmonalen Reanimation. Anaesthesist 53: 925–926CrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Waalewijn RA, Tijssen JG, Koster RW (2001) Bystander initiated actions in out-of-hospital cardiopulmonary resuscitation: results from the Amsterdam Resuscitation Study (ARRESUST). Resuscitation 50: 273–279PubMedCrossRefGoogle Scholar
  26. 26.
    Wenzel V, Lindner KH, Prengel AW (1997) Beatmung während der kardiopulmonalen Reanimation (CPR). Eine Literaturstudie und Analyse von Beatmungsstrategien. Anaesthesist 46: 133–141PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag 2008

Authors and Affiliations

  • U. Kreimeier
    • 1
    Email author
  • B. Dirks
    • 2
  • H.R. Arntz
    • 3
  • J. Bahr
    • 4
  • P. Goldschmidt
    • 5
  • M. Roessler
    • 4
  • M. Sasse
    • 6
  • M. Toursarkissian
    • 7
  1. 1.Klinik für AnaesthesiologieKlinikum der Universität MünchenMünchenDeutschland
  2. 2.Sektion Notfallmedizin, Klinik für AnaesthesiologieUniversitätsklinikum UlmUlmDeutschland
  3. 3.Medizinische Klinik II, Kardiologie und PulmonologieCharité-Universitätsmedizin Berlin, Campus Benjamin FranklinBerlinDeutschland
  4. 4.Zentrum Anaesthesiologie, Rettungs- und IntensivmedizinUniversitätsmedizin GöttingenGöttingenDeutschland
  5. 5.Arbeiter-Samariter-Bund Deutschland e.V.KölnDeutschland
  6. 6.Abteilung Kinderkardiologie und pädiatrische IntensivmedizinKinderklinik der Medizinischen Hochschule HannoverHannoverDeutschland
  7. 7.Universitätsklinik für Anaesthesiologie und operative IntensivmedizinCharité-Universitätsmedizin Berlin, Charité Campus Mitte und Campus Virchow-KlinikumBerlinDeutschland

Personalised recommendations