Skip to main content
Log in

Kindesmisshandlung

Child abuse

  • Pädiatrische Notfälle
  • Published:
Notfall + Rettungsmedizin Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Misshandlung von Kindern weist sehr viele Facetten auf. Die Zahl der misshandelten Kinder ist schwierig abzuschätzen, sicher ist, dass es eine hohe Dunkelziffer gibt. Bei der Erkennung von Kindesmisshandlung ist jeder Mann und jede Frau gefordert. Beim Verdacht auf eine Misshandlung sollte jedoch nie im Alleingang vorgegangen werden, der Einbezug von Fachpersonen ist unerlässlich. Grundsätzlich könnte jede Verletzung Folge einer Misshandlung sein. Der Verdacht sollte aber v. a. dann geäußert werden, wenn die geschilderte Anamnese nicht zu den Verletzungsmustern passt oder die Verletzungen nach dem Entwicklungsstand des Kindes schlicht nicht möglich sind oder wenn die Verletzungen an ungewöhnlichen Körperstellen sind. Noch viel wichtiger als die Erkennung und Behandlung von misshandelten Kindern ist jedoch die Prävention. Deshalb ist es entscheidend, dass die psychosozialen Risikofaktoren bekannt sind, sodass man den betroffenen Eltern rechtzeitig Hilfe anbieten kann.

Abstract

Child abuse has a lot of different aspects. The number of abused children is unknown but it is clear that there is a very high number of unreported cases. Every single person is requested to help to detect child abuse. The involvement of a specialized team is mandatory if the suspicion of abuse is raised. To go and handle such a case alone is not advisable. Theoretically child abuse could be hidden behind every injury. The suspicion should be raised if the history is not congruent with the pattern of the injuries or the stage of development of the child. Even more important then to identify and treat a abused child is to prevent the abuse. Therefore the psychosocial risk factor should be well known to intervene early enough to provide help to the not coping caretakers.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. American Academy of Pediatrics (2000) Diagnostic imaging of child abuse (statement from the Section on Radiology). Pediatrics 105: 1345–1348

    Article  Google Scholar 

  2. American Academy of Pediatrics (2001) Committee on Child Abuse and Neglect: distinguishing sudden infant death syndrome from child abuse fatalities. Pediatrics 107: 437–441

    Article  Google Scholar 

  3. Herrmann B (2000) Der Stellenwert medizinischer Diagnostik bei körperlicher Misshandlung im multiprofessionellen Kontext – mehr als die Diagnose einer Fraktur. Kindsmisshand Vernachlässig 4: 123–145

    Google Scholar 

  4. Jenny C (2001) Cutaneous manifestations of abuse. In: Reece RM, Ludwig S (eds) Child abuse – medical diagnosis and management, 2nd end. Lippincott, Williams & Wilkins, Philadelphia, pp 23–46

  5. Reece RM, Sege R (2000) Childhood head injuries: accidental or inflicted. Arch Pediatr Adolesc Med 154: 11–15

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. McNeely PD, Atkinson JD, Saigal G et al. (2006) Subdural hematomas in infants with benign enlargement of the subarachnoid spaces are not pathognomic for child abuse. AJNR Am J Neuroradiol 27: 1725–1728

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Lips U (2002) Das Schütteltrauma – eine wenig bekannte Form der Kindsmisshandlung. Schweiz Med Forum 4: 72–76

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to G. Staubli.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Staubli, G. Kindesmisshandlung. Notfall Rettungsmed 10, 579–584 (2007). https://doi.org/10.1007/s10049-007-0965-9

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10049-007-0965-9

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation