Skip to main content
Log in

Kriterien für den Abbruch einer Reanimation

Ausweg aus dem Dilemma?

Termination of prehospital resuscitation attempt by emergency medical technicians?

  • Rettungsdienst
  • Published:
Notfall + Rettungsmedizin Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Ist schon die Indikationsstellung zum Beginn einer Reanimation häufig ein Problem, ist der Abbruch der Wiederbelebung, die erst einmal eingeleitet worden ist, eine noch größere Herausforderung. Während ältere Untersuchungen auf die Möglichkeiten mehr oder weniger aufwändiger Untersuchungen der endexspiratorischen CO2-Konzentration bzw. des koronaren Perfusionsdrucks hinweisen, zeigen neuere Studien relativ einfache Algorithmen auf. Diese beruhen im Wesentlichen auf dem Fehlen eines defibrillationsfähigen Rhythmus und dem Fehlen der Wiederherstellung des Kreislaufs bei Kreislaufstillstand ohne Augenzeugen. Diese Algorithmen ermöglichen auch nichtärztlichen Rettungskräften, mit guter Verlässlichkeit eine Entscheidung zum Abbruch der Reanimation zu stellen, und können auch für den Notarzt hilfreich sein.

Abstract

Often, the indication to initiate cardiopulmonary resuscitation is a difficult decision. Its is even more problematic to terminate a resuscitation attempt once it has been started. Earlier studies used endexspiratory CO2 and coronary perfusion pressure as parameters to indicate futility. However, these techniques – though reliable – are not or at least not easily available in out-of-hospital emergency medicine and especially not of help in emergency services which do not rely on physicians at the scene. Newer algorithms have been developed relying on simple parameters as absence of a defibrillation-suitable arrhythmia, unobserved arrest, and failure to restore return of spontaneous circulation. These algorithms are quite reliable and may be helpful for emergency medical technicians, paramedics, but even also for emergency physicians to decide on termination of a resuscitation attempt.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Baskett PJF, Steen PA, Bossaert L, Bahr J (2005) Ethik der Reanimation und Entscheidungen am Lebensende. Abschnitt 8 der Leitlinien zur Reanimation 2005 des European Resuscitation Council. Notfall Rettungsmed 9: 155–163

    Article  Google Scholar 

  2. Ewy GA (2006) Cardiac resuscitation – When is enough enough? N Engl J Med 355: 510–512

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Gray WA, Capone RJ, Most AS (1991) Unsuccessful emergency medical resuscitation – are continued efforts in the emergency department justified? N Engl J Med 325: 1393–1398

    PubMed  Google Scholar 

  4. Levine RL, Wayne MA, Miller CC (1997) End-tidal carbon dioxide and outcome of out-of-hospital cardiac arrest. N Engl J Med 337: 301–306

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Morrison L, Visentin LM, KissA et al. (2006) Validation of a rule for termination of resuscitation in out-of-hospital cardiac arrest. N Engl J Med 355: 478–487

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Nolan JP, Deakin CD, Soar J et al. (2006) Erweiterte Reanimationsmaßnahmen für Erwachsene (ALS). Abschnitt 4 der Leitlinien zur Reanimation 2005 des European Resuscitation Council. Notfall Rettungsmed 9: 38–80

    Article  Google Scholar 

  7. Ong ME, Jaffey J, Stiell I, Nesbitt L (2006) Comparison of termination-of-resuscitation guidelines for basic life support: defibrillator providers in out-of-hospital cardiac arrest. Ann Emerg Med 47:337–343

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Paradis NA, Martin GB, Rivers EP et al. (1990) Coronary perfusion pressure and the return of spontaneous circulation in human cardiopulmonary resuscitation. JAMA 263: 3257–3258

    Article  Google Scholar 

  9. Verbeek PR, Vermeulen MJ, Ali FH et al. (2002) Derivation of a termination-of-resuscitation guidelines for emergency medical technicians using automated external defibrillators. Acad Emerg Med 9: 671–679

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to H.R. Arntz.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Arntz, H., Müller, D. Kriterien für den Abbruch einer Reanimation. Notfall Rettungsmed 10, 285–288 (2007). https://doi.org/10.1007/s10049-007-0913-8

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10049-007-0913-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation