Zusammenfassung
Fußinfektionen nach Trauma können nur selten konservativ behandelt werden. Das Infektionsausmaß ist durch Ultraschall, Nativröntgen, CT, MRT und Szintigramm einzugrenzen. Die operative Revision muss die Ursachen der Infektion beseitigen, eine eventuelle Gelenkbeteiligung therapieren, die Instabilität beheben sowie Sequester und Nekrosen radikal entfernen. Hautweichteildefekte sind sekundär plastisch zu verschließen, Knochendefekte mit autogener Spongiosa aufzubauen. Zur Erreichung rascher Belastungsfähigkeit sind alle physiotherapeutischen Möglichkeiten einschließlich teilbelastender Gehapparate einzusetzen. Trotzdem verbleiben häufig Schädigungen, die Berufshilfe und/oder Rentenleistungen erfordern.
Abstract
When infections in the foot follow trauma it is rarely possible to treat them by conservative means. The severity and extent of the infection need to be determined by ultrasonography, plain X-rays, CT, MRI and scintigraphy. The causes of infection must be removed by revision surgery, during which any joint involvement must also be treated, instability eliminated, and radical debridement performed to remove sequestra and areas of necrosis. Skin and soft tissue defects have to be closed by plastic reconstruction performed as a secondary procedure, and bony defects can be built up with autogenous cancellous bone. All the options open to physiotherapy, including apparatus allowing partial weight-bearing, should be used with the aim of rapid mobilization and weight-bearing. Even so, impairments that are sufficiently severe to require occupational rehabilitation and/or a partial disability pension often persist.
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Bühler, M., Schmidt, H. & Börner, M. Infektionen nach Verletzungen am Fuß. Trauma Berufskrankh 3, 240–243 (2001). https://doi.org/10.1007/s100390100467
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DOI: https://doi.org/10.1007/s100390100467