Zusammenfassung
Obwohl die Literatur keine genaue Definition des Begriffs „Instabilität“ bei proximalen Humerusfrakturen kennt, gibt es eine Reihe von Faktoren, wie z. B. eine primäre grobe Dislokation der Fraktur, eine Redislokation oder die ausgedehnte Lösung der Fragmente aus ihrem Gewebeverband, die eine Frakturreposition und -retention verhindern und damit eine operative Versorgung bedingen. Schon die richtige Klassifikation einer proximalen Humerusfraktur kann instabile Verhältnisse aufdecken und die Richtung der Therapie vorgeben. Anhand der AO-Klassifikation werden entsprechende Empfehlungen und Erfahrungen erläutert und Prognose bestimmende Faktoren sowie Behandlungsergebnisse dargestellt.
Abstract
Though there is no clear definition of „instability“ in proximal humeral fractures in the literature, there are some factors, i. e. primary dislocation, re-dislocation or extensive displacement of the fragments from their surrounding tissue, that can prevent repositioning and retention of the fracture and thus make operative therapy necessary. Even correct classification of a proximal humeral fracture can lead to the detection of instability and may suggest what therapy would be appropriate. Recommendations and experience are discussed, and factors relevant to the prognosis and results obtained by conservative and operative methods are described, all with reference to the AO classification of fractures.
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Stahlenbrecher, A., Eggers, C. Instabile subkapitale Oberarmfrakturen. Trauma Berufskrankh 3 (Suppl 4), S540–S543 (2001). https://doi.org/10.1007/s100390000303
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s100390000303