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Topographie und funktionelle Anatomie des Schultergelenks

Topography and functional anatomy of the shoulder joint

  • Schultergelenk
  • Published:
Trauma und Berufskrankheit

Zusammenfassung

Das Schultergelenk ist ein muskelgesichertes Kugelgelenk mit größten Freiheitsgraden um die 3 Körperachsen. Die flache Cavitas glenoidalis wird durch das Labrum glenoidale ergänzt. Der halbkugelige Caput humeri hat eine etwa 3-mal größere Fläche als die Pfanne mit dem Labrum. Die Gelenkkapsel erstreckt sich zwischen dem Rand der Pfanne und dem Collum anatomicum des Humerus. Sie ist schlaff und umschließt das Labrum und die Sehne des Caput longum des M. biceps brachii. Sie wird ventral durch die Ligg. glenohumeralia und das Lig. coracohumerale verstärkt. Die obere, vordere und dorsale Verstärkung der Kapsel erfolgt durch die Sehnen der Muskeln der Rotatorenmanschette. Nach distal bildet die Kapsel den Recessus axillaris. Die sensible Innervation der Gelenkkapsel erfolgt über die Äste des ¶N. axillaris und dorsal z. T. über die Äste des N. suprascapularis. Die überwiegende Anzahl sensibler Nervenendigungen besteht aus Schmerzrezeptoren. Die Anzahl der Mechanorezeptoren ist gering. Dementsprechend ¶erfolgt die Wahrnehmung der Stellung des Gelenks durch die Propriorezeptoren der Schultergelenkmuskulatur. Die Gefäße begleiten die Nervenäste und stammen aus den Aa. circumflexa humeri anterior und posterior und aus der A. suprascapularis.

Abstract

The shoulder joint is the ball-and-socket joint that has the greatest degree of freedom along all three axes. It is secured by muscles. The glenoid cavity is flat and is extended by the glenoid lip. The surface area of the hemispheric head of the humerus is about three times that of the articular socket, even including the glenoid labrum. The joint capsule extends between the edge of the socket and the anatomical neck of the humerus. The capsule is flaccid and includes the labrum and the tendon of the long biceps head. On the ventral side the capsule is reinforced by the glenohumeral and the coracohumeral ligaments. The tendons of the rotator cuff muscles form the upper, anterior and dorsal reinforcements of the capsule. They are firmly linked to the capsule to prevent squeezing of the capsule during movement. The distal part of the capsule contains the axillary pouch. The axillary nerve supplies the main sensory innervation of the joint capsule, while the dorsal part also receives branches of the suprascapular nerve. The vast majority of sensory nerve endings are nociceptors. The specific mechanoreceptors are substantially fewer in number. Consequently, information about the position of the joint is obtained mainly by way of proprioceptors in the surrounding muscles. The nerve branches are accompanied by blood vessels originating from the anterior and posterior circumflex humeral arteries and from the suprascapular artery.

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Halata, Z. Topographie und funktionelle Anatomie des Schultergelenks. Trauma Berufskrankh 3 (Suppl 4), S502–S506 (2001). https://doi.org/10.1007/s100390000291

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s100390000291

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