Skip to main content
Log in

Posttraumatische Syringomyelie

Epidemiologie, Klinik und Outcome einer seltenen Komplikation nach traumatischer Rückenmarkverletzung

Posttraumatic syringomyelia

Epidemiology, clinical aspects and outcome of a rare complication following traumatic spinal cord injury

  • Originalien
  • Published:
Trauma und Berufskrankheit

Zusammenfassung

Hintergrund

Die posttraumatische Syringomyelie (PTS) kann als eine seltene Komplikation nach einer traumatischen Querschnittlähmung auftreten und bei verzögerter Diagnostik zu klinisch relevanten Verschlechterungen der neurologischen Funktionen führen.

Fragestellung

Identifizierung von Einflussfaktoren für die Entstehung einer posttraumatischen Syringomyelie nach traumatischen Rückenmarkverletzungen (tSCI).

Material und Methoden

In einer monozentrischen, retrospektiv zweiarmigen Studie wurden alle Patienten, bei denen zwischen dem 01.10.1997 und dem 31.12.2012 die stationäre Wiederaufnahme wegen einer neurologischen Verschlechterung auf dem Boden einer PTS erfolgte (n = 107), mit einer randomisierten Kontrollgruppe (n = 1590) ebenfalls traumatisch verletzter Querschnittgelähmter ohne PTS im selben Zeitraum verglichen.

Ergebnisse

Eingeschlossen wurden 107 Patienten mit einem Durchschnittsalter von 30,25 Jahren (86 männlich, 21 weiblich). Klinisch waren Veränderungen von Sensibilität, Schmerzempfinden und Muskelkraft die häufigsten Symptome. Innerhalb der PTS-Gruppe hatten Patienten, die älter als 30 Jahre waren, einen kürzeren Zeitraum zwischen dem Eintritt der Querschnittlähmung und der Diagnosestellung der posttraumatischen Syringomyelie (p < 0,001). Sowohl die Untersuchungs- als auch die Kontrollgruppe zeigten einen signifikanten Altersunterschied zum Unfallzeitpunkt (p < 0,001). Zusätzlich waren die PTS-Patienten häufiger komplett querschnittgelähmt (AIS Typ A; p < 0,001) und remittierten signifikant seltener zu Fußgängern (p < 0,001). Außerdem zeigten sich im Gruppenvergleich zum Zeitpunkt der Entlassung signifikant abweichende Lähmungshöhen (p < 0,001). Zusammenfassend ist festzuhalten, dass jüngere Patienten mit vollständiger Läsion SCI ein höheres Risiko tragen, eine PTS zu erleiden.

Schlussfolgerungen

Die posttraumatische Syringomyelie ist eine schwerwiegende Komplikation nach Eintritt einer Querschnittlähmung, die mit zunehmenden Verschlechterungen der motorischen, sensiblen und autonomen Funktionen einhergehen kann. Da die Prognose der Erkrankung in einer Abhängigkeit vom Zeitpunkt der Diagnosestellung steht, ist im Verdachtsfall die unverzügliche Vorstellung in einem hierauf spezialisierten Querschnittgelähmtenzentrum angezeigt.

Abstract

Background

Posttraumatic syringomyelia (PTS) can occur as a rare complication after traumatic spinal cord injury (tSCI) and in cases of delayed diagnosis could lead to disastrous deterioration of both motor and sensory neurological functions.

Objective

To determine influencing factors causing PTS after tSCI.

Material and methods

In a monocentric retrospective two-arm study all patients who were readmitted as inpatients due to increasing neurological impairment caused by PTS (n = 107) in the period between 1 October 1997 and 31 December 2012 were compared with a randomised group of tSCI patients without PTS (n = 1590) over the same time period.

Results

Included in the study were 107 patients with an average age of 30.25 years (86 male and 21 female). The most frequent clinical symptoms were changes in sensitivity, pain perception and muscle strength. Within the PTS group, patients older than 30 years had a shorter interval between the onset of SCI and the diagnosis of PTS (p < 0.001). Both the study and control groups showed a significant age difference at the time of the accident (p < 0.001). In addition, the number of completely paraplegic (American Spinal Injury Association impairment scale AIS type A) patients was significantly higher within the PTS group (p < 0.001) and they also had remission to pedestrians significantly less frequently (p < 0.001). In addition, in a group comparison significantly different neurological levels of paralysis (p < 0.001) were observed at the time of discharge. Further results showed that younger patients with complete SCI lesions had a higher risk of developing PTS.

Conclusion

The PTS is a rare but severe complication of tSCI, frequently followed by increasing impairment of sensibility, motor function and the autonomic nervous system. As the prognosis of the disease is highly influenced by the time point of the diagnosis, in suspected cases immediate presentation at a specialized center for paraplegic patients is necessary.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Sett P, Crockard HA (1991) The value of magnetic resonance imaging (MRI) in the follow-up management of spinal injury. Paraplegia 29(6):396–410

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. El Masry WS, Biyani A (1996) Incidence, management, and outcome of post-traumatic syringomyelia. In memory of Mr Bernard Williams. J Neurol Neurosurg Psychiatr 60:141–146

    Article  Google Scholar 

  3. Kakulas BA (1987) The clinical neuropathology of spinal cord injury. A guide to the future. Paraplegia 25(3):212–216

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Dyro FM, Rossier AB (1985) Electrodiagnostic abnormalities in 15 patients with posttraumatic syringomyelia: pre- and postoperative studies. Paraplegia 23(4):233–242

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Hayashi T, Ueta T, Kubo M, Maeda T, Shiba K (2013) Subarachnoid–subarachnoid bypass: a new surgical technique for posttraumatic syringomyelia. J Neurosurg Spine 18(4):382–387

    Article  Google Scholar 

  6. Krebs J, Koch HG, Hartmann K, Frotzler A (2016) The characteristics of posttraumatic syringomyelia. Spinal Cord 54(6):463–466

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Sgouros S, Williams B (1996) Management and outcome of posttraumatic syringomyelia. J Neurosurg 85:197–205

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Hida K, Iwasaki Y, Imamura H, Abe H (1994) Posttraumatic syringomyelia: its characteristic magnetic resonance imaging findings and surgical management. Neurosurgery 35(5):886–891

    Article  CAS  Google Scholar 

  9. Vannemreddy SSVP, Rowed DW, Bharatwal N (2002) Posttraumatic syringomyelia: predisposing factors. Br J Neurosurg 16:276–283

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Barnett HJ, Jousse AT, Morley TP, Lougheed WM (1971) Post-traumatic syringomyelia. Paraplegia 9(1):33–37

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. Carroll AM, Brackenridge P (2005) Post-traumatic syringomyelia: a review of the cases presenting in a regional spinal injuries unit in the north east of England over a 5-year period. Spine (Phila Pa 1976) 30(10):1206–1210

    Article  Google Scholar 

  12. Edgar R, Quail P (1994) Progressive post-traumatic cystic and non-cystic myelopathy. Br J Neurosurg 8(1):7–22

    Article  CAS  Google Scholar 

  13. Rossier AB, Werner A, Wildi E, Berney J (1968) Contribution to the study of late cervical syringomyelic syndromes after dorsal or lumbar traumatic paraplegia. J Neurol Neurosurg Psychiatr 31(2):99–105

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. Backe HA, Betz RR, Mesgarzadeh M, Beck T, Clancy M (1991) Post-traumatic spinal cord cysts evaluated by magnetic resonance imaging. Paraplegia 29(9):607–612

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Vernon JD, Silver JR, Ohry A (1982) Post-traumatic syringomyelia. Paraplegia 20(6):339–364

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Karam Y, Hitchon PW, Mhanna NE, He W, Noeller J (2014) Post-traumatic syringomyelia: outcome predictors. Clin Neurol Neurosurg 124:44–50

    Article  Google Scholar 

  17. Schurch B, Wichmann W, Rossier AB (1996) Post-traumatic syringomyelia (cystic myelopathy): a prospective study of 449 patients with spinal cord injury. J Neurol Neurosurg Psychiatr 60(1):61–67

    Article  CAS  Google Scholar 

  18. Williams B (1972) Pathogenesis of syringomyelia. Lancet 2:799–801

    Google Scholar 

  19. Biyani A, El Masry WS (1994) Post-traumatic syringomyelia: a review of the literature. Paraplegia 32:723–731

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Rossier AB, Foo D, Shillito J, Dyro FM (1985) Posttraumatic cervical syringomyelia. Incidence, clinical presentation, electrophysiological studies, syrinx protein and results of conservative and operative treatment. Brain 108(2):439–461

    Article  Google Scholar 

  21. Watson N (1981) Ascending cystic degeneration of the cord after spinal cord injury. Paraplegia 19(2):89–95

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Bonfield CM, Levi AD, Arnold PM, Okonkwo DO (2010) Surgical management of post-traumatic syringomyelia. Spine (Phila Pa 1976) 35(21 Suppl):S245–S258

    Article  Google Scholar 

  23. Stanworth PA (1982) The significance of hyperhidrosis in patients with post-traumatic syringomyelia. Paraplegia 20(5):282–287

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Gebarski SS, Maynard FW, Gabrielsen TO, Knake JE, Latack JT, Hoff JT (1985) Posttraumatic progressive myelopathy. Clinical and radiologic correlation employing MR imaging, delayed CT metrizamide myelography, and intraoperative sonography. Radiology 157(2):379–385

    Article  CAS  Google Scholar 

  25. Freund M, Aschoff A, Spahn B, Sartor K (1999) Posttraumatic syringomyelia. Rofo 171:417–423

    Article  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to R. Thietje.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

J. Dehoust, S. Hirschfeld, A.P. Schulz, B. Kowald und R. Thietje geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

Additional information

Die Autoren J. Dehoust und S. Hirschfeld haben zu gleichen Teilen zu dieser Arbeit beigetragen.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Dehoust, J., Hirschfeld, S., Schulz, A.P. et al. Posttraumatische Syringomyelie. Trauma Berufskrankh 20, 269–273 (2018). https://doi.org/10.1007/s10039-018-0402-y

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10039-018-0402-y

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation