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Akute Versorgung von offenen distalen Humerusfrakturen im Nachtdienst

Eine retrospektive Auswertung

Acute treatment of open distal humeral fractures during the night shift

A retrospective evaluation

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  • Published:
Trauma und Berufskrankheit

Zusammenfassung

Hintergrund

Offene distale Humerusfrakturen sind insgesamt selten, bedürfen aber einer raschen operativen Versorgung.

Material und Methoden

Untersucht wurden 20 im Nachtdienst versorgte Patienten mit distalen Humerusfrakturen AO Typ 13C1–C3 sowie AO Typ 13B2/B3 mit 2–3° offenen und 2° geschlossenem Weichteilschaden.

Ergebnisse

Das mittlere Alter betrug 52,1 Jahre. Nach der AO-Klassifikation handelte es sich um 16 AO-13C-Frakturen (2 13C1, 5 13C2, 9 13C3), 4 AO-13B-Typ-Frakturen. Neun AO-13C-Frakturen und eine AO-13B3-Fraktur waren 2–3° offene Frakturen, neunmal lag eine Fraktur mit 2° geschlossenem Weichteilschaden vor. Die mittlere Nachuntersuchungszeit lag bei 19,2 Monaten. Bei allen Patienten kam es zu einer knöchernen Konsolidierung, bei der Hälfte wurde bereits eine Materialentfernung durchgeführt. Der Bewegungsumfang am Ellengelenk des Kollektivs betrug 109° bei 93,3 MEPS (Mayo Elbow-Performance Score)-Punkten. Für die Berufstätigen wurde ein Bewegungsumfang („range of movement“, ROM) von 116° bei 95,7 MEPS-Punkten erreicht. Der durchschnittliche Wiedereintritt der Arbeitsfähigkeit lag bei 195 Tagen. Revisionseingriffe waren bei 3 Patienten erforderlich, einmal wegen Frühinfekt, einmal wegen Spätinfekt und einmal wegen Infektpseudarthrose und Schraubenauslockerung. Heterotope Ossifikationen wurden nicht beobachtet.

Schlussfolgerung

Unsere Ergebnisse zeigten ein gutes Outcome trotz Versorgung während der Nachtdienstzeit und trotz der hohen Anzahl offener Frakturen.

Abstract

Background

Open distal humeral fractures are in general rare but require rapid operative treatment.

Material and methods

This study examined 20 patients treated during the night shift who presented with distal humeral fractures of AO classification type 13-C1 to C3, AO type 13-B2 and 13-B3 with second and third degree open and second degree closed soft tissue injuries.

Results

The mean age of the patients was 52.1 years. According to the AO classification there were 16 type 3C fractures (2 × 13C1, 5 × 13C2 and 9 × 13C3) and 4 AO 13B type fractures. Of these, 9 AO 13C and 1 AO 13B3 fractures were second and third degree open fractures and 9 fractures showed second degree closed tissue injury. The mean length of time to follow-up was 19.2 months. Bony consolidation had occurred in all patients, half of whom had already undergone removal of material. Collectively the movement range of the elbow was 109° with 93.3 Mayo elbow performance score (MEPS) points. Employed patients achieved a mean range of movement (ROM) of 116° with 95.7 MEPS points. The average time until return to work was 195 days. Revision surgery was necessary in three patients, one with an early infection, one with a delayed infection and one due to infection pseudoarthrosis and screw loosening. Heterotopic ossification was not observed.

Conclusion

The results revealed a good outcome despite treatment during the night shift and the high proportion of open fractures.

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Abbreviations

AO:

Arbeitsgemeinschaft Osteosynthese

ESBM:

extended spectrum beta lactamase

HO:

heterotrophe Ossifikationen

MEPS:

Mayo Elbow Performance Score

LC-DCP:

low contact dynamic compression plate

LCP:

locking compression plate

NSAID:

non steroidal anti inflammatory drugs

ROM:

range of motion

UHN:

unreamed humerus nail

Literatur

  1. Bonnaire F, Bula P (2010) Distale Humerusfrakturen. Trauma Berufskrankh 12(Suppl 2):96–103

    Article  Google Scholar 

  2. Dietz S-O, Nowak TE, Burkhart KJ, Müller LP, Rommens PM (2011) Distale Humerusfraktur beim älteren Menschen, Pro und Contra endoprothetischer Ersatz. Unfallchirurg 114:801–815

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Douglas K, Cannada LK, Archer KR et al (2012) Incidence and risk factors of heterotopic ossification following major elbow trauma. Orthopedics 35(6):815–822

    Article  Google Scholar 

  4. Greiner S, Haas NP, Bail H J (2008) Die winkelstabile Plattenosteosynthese bei distalen intraarticulären Humerusfrakturen. Obere Extremität 3:120–127

    Article  Google Scholar 

  5. Gustilo RB, Mendoza RM, Williams DM (1984) Problems in the management of type III (severe) open fractures: a new classification of type III open fractures. J Trauma 24(8):742–746

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Hausmann M, Panozzo A (2004) Treatments of distal humeral fractures in the elderly. Clin Orthop Relat Res 425:55–63

    Article  Google Scholar 

  7. Helfet DL, Schmelling GJ (1993) Bicondylar intraarticular fractures of the distal humerus in adults. Clin Orthop 292:26–36

    PubMed  Google Scholar 

  8. Huang TL, Chin FY, Chuang TY et al (2004) Surgical treatment of acute displaced fractures of adult distal humerus with reconstruction plate. Injury 35:1143–1148

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Jupiter JB (1995) Complex fractures of the distal part of the humerus and associated complications. Instr Course Lect 44:187–198

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Korner J, Lill H, Muller LP et al (2005) Distal humeral fractures in elderly patients results after open reduction and internal fixation. Osteoporose Int 16(Suppl 2):573–579

    Google Scholar 

  11. Kundel K, Braun W, Wieberneit J, Rüter A (1996) Intraarticular distal humerus fractures. Clin Orthop 332:200–208

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Morrey BF Philadelphia WB (2000) The elbow and its disorders. 3.Aufl., Saunders, Philadelphia, S 293–329

    Google Scholar 

  13. Müller ME, Nazarian S, Koch P, Schatzker J (1990) The comprehensive classification of fractures of long bones, Springer, Berlin

    Book  Google Scholar 

  14. Nauth A, McKee MD, Ristevski B et al (2011) Distal humeral fractures in adults. J Bone Joint Surg Am 93:686–700

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Oestern HJ, Tscherne H (1983) Pathphysiologie und Klassifikation des Weichteilschadens. Hefte Unfallkunde 162:1–10

    CAS  Google Scholar 

  16. Regel G, Seekamp A, Blauth et al (1996) Die Komplexverletzung des Ellbogengelenkes. Unfallchirurg 99:92–99

  17. Rübberdt A, Surke C, Fuchs T, Frerichmann U, Matuszewski L, Vieth V, Raschke MJ (2008) Das präformierte LCP Platten-Fixateur-System bei distalen Humerusfrakturen AO-Typ 13C3. Unfallchirurg 111:308–322

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Rueger JM, Jansen A, Barvencik F, Briem D (2005) Bikondyläre Fraktur des distalen Humerus. Unfallchirurg 108:59–61

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Rueger JM, Jansen A, Barvencik F, Briem D (2005) Distale Humerusfraktur. Unfallchirurg 108:49–58

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Sardelli M, Tashjian R, MacWilliams B (2011) Functional elbow range of motion for contemporary tasks. J Bone Joint Surg Am 93:471–477

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Wenzl ME, Raimund F, Fuchs S, Paech A, Jürgens C (2007) Distale Humerusfrakturen. Trauma Berufskrankh 9(Suppl 2):183–191

    Article  Google Scholar 

  22. Winkler H (1999) Management von Ellbogenfrakturen. Trauma Berufskrankh 1(Suppl 1):24–29

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to K. Birk.

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K. Birk, B. Deventer, C. Roth und M. Raible geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

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Birk, K., Deventer, B., Roth, C. et al. Akute Versorgung von offenen distalen Humerusfrakturen im Nachtdienst. Trauma Berufskrankh 18, 41–47 (2016). https://doi.org/10.1007/s10039-015-0090-9

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10039-015-0090-9

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