Zusammenfassung
Frakturen des distalen Radius zählen zu den häufigsten ossären Verletzungen. Bei signifikanten intra- und/oder extraartikulären Fehlstellungen oder Pseudarthrosen nach konservativer bzw. operativer Therapie, die von persistierenden Beschwerden und funktioneller Einschränkung begleitet werden, sollte die Indikation für einen korrigierenden Eingriff geprüft werden. Öffnende Osteotomien mit Defektauffüllung mittels Beckenkammspan oder autologer Spongiosa haben sich gemeinhin bewährt und sind als Standardverfahren etabliert. Wann immer möglich, sollte das Ziel der Korrektur in einer Rekonstruktion möglichst anatomischer Verhältnisse mit Rekonstruktion der radialen Länge, des palmaren Tilt sowie der Ulnarinklination liegen. Hierbei sind das Radiokarpalgelenk und das distale Radioulnargelenk grundsätzlich als funktionelle Einheit zu betrachten. Letztlich besteht eine klare Korrelation zwischen dem klinischen und radiologischen Ergebnis nach erfolgter Korrektur.
Abstract
Fractures of the distal radius are one of the most frequent bony injuries. Corrective surgery should be considered in cases of significant malpositioning of intra-articular or extra-articular fractures as well as malunions after conservative or surgical treatment associated with persistent pain and functional impairment. Open wedge osteotomy combined with an iliac crest graft or autologous cancellous bone is the most widely recommended technique and has become established as the standard method. Whenever possible, an anatomical reduction with reconstruction of the radial length, palmar tilt and ulnar inclination should be performed. In so doing, the radiocarpal and the distal radioulnar joints have to be considered as one functional unit. The functional outcome after corrective osteotomy shows a clear correlation with the radiological result.
Literatur
Witzel K, Raschka C, Schiffhauer S, Koch HJ (2001) [Epidemiology and chrono-epidemiology of distal radius fractures]. Z Orthop Ihre Grenzgeb 139(3):252–255
Prommersberger KJ, Van SJ (2007) [Corrective surgery after fractures of the distal radius]. Unfallchirurg 110(7):617–627. (quiz)
Jupiter JB, Ring D (1996) A comparison of early and late reconstruction of malunited fractures of the distal end of the radius. J Bone Joint Surg Am 78(5):739–748
Kihara H, Palmer AK, Werner FW, Short WH, Fortino MD (1996) The effect of dorsally angulated distal radius fractures on distal radioulnar joint congruency and forearm rotation. J Hand Surg Am 21(1):40–47
Konul E, Krimmer H (2012) [Open wedge corrective osteotomy of malunited distal radius fractures through a palmar approach. A retrospective analysis]. Unfallchirurg 115(7):623–628
Prommersberger KJ, Van Schoonhoven J, Lanz UB (2002) Outcome after corrective osteotomy for malunited fractures of the distal end of the radius. J Hand Surg Br 27(1):55–60
Hagert CG (1994) Distal radius fracture and the distal radioulnar joint–anatomical considerations. Handchir Mikrochir Plast Chir 26(1):22–26
Prommersberger KJ, Lanz U (1999) [Biomechanical aspects of malunited distal radius fracture. A review of the literature]. Handchir Mikrochir Plast Chir 31(4):221–226
Stoffelen D, de Smet L, Broos P (1998) The importance of the distal radioulnar joint in distal radial fractures. J Hand Surg Br 23(4):507–511
Van Cauwelaert de WJ, de Smet L (2003) Corrective osteotomy for malunion of the distal radius in young and middle-aged patients: an outcome study. Chir Main 22(2):84–89
Baas N (2015) Operative Korrektur der in Fehlstellung verheilten distalen Radiusfraktur. Trauma Berufskrankh 17(1):105–111
Fernandez DL (1982) Correction of post-traumatic wrist deformity in adults by osteotomy, bone-grafting, and internal fixation. J Bone Joint Surg Am 64(8):1164–1178
Ring D, Roberge C, Morgan T, Jupiter JB (2002) Osteotomy for malunited fractures of the distal radius: a comparison of structural and nonstructural autogenous bone grafts. J Hand Surg Am 27(2):216–222
Luchetti R (2004) Corrective osteotomy of malunited distal radius fractures using carbonated hydroxyapatite as an alternative to autogenous bone grafting. J Hand Surg Am 29(5):825–834
Prommersberger KJ, Fernandez DL, Ring D, Jupiter JB, Lanz UB (2002) Open reduction and internal fixation of un-united fractures of the distal radius: does the size of the distal fragment affect the result? Chir Main 21(2):113–123
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
T. Mendel, G.O. Hofmann, B. Ullrich und M. Heinecke geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Mendel, T., Hofmann, G., Ullrich, B. et al. Gelenkerhaltende Korrektureingriffe nach distaler Radiusfraktur. Trauma Berufskrankh 17, 133–140 (2015). https://doi.org/10.1007/s10039-015-0071-z
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s10039-015-0071-z