Skip to main content
Log in

Sprunggelenks- und Rückfußarthrodesen

Ankle and hindfoot arthrodesis

  • Standards in der Unfallchirurgie
  • Published:
Trauma und Berufskrankheit

Zusammenfassung

Hintergrund

Die posttraumatische Arthrose ist eine häufige Komplikation nach Frakturen im Bereich des Sprunggelenks und des Rückfußes.

Methoden

Die konservative Therapie mit dem Ziel der Schmerzreduktion ist zunächst Mittel der Wahl. Durch eine adäquate Belastung und Trainingstherapie, kombiniert mit orthopädischen Hilfsmitteln und oralen Analgetika, kann eine operative Therapie hinausgezögert werden. Erst nach Ausschöpfen dieser Maßnahmen ist bei nichttolerierbarer Schmerzsymptomatik oder instabilem Gelenk die Versteifung des Gelenks in Erwägung zu ziehen. Die Arthrodese eines oder mehrerer Gelenke verfolgt das Ziel der Schmerzreduktion und der Stabilitätssicherung.

Ergebnisse

Durch eine Vielzahl an beschriebenen Operationstechniken, die orientierend in externe oder interne Verfahren unterteilt werden, ist eine hohe Konsolidierungsrate mit hoher Patientenzufriedenheit zu erreichen. Trotz durchgeführter Arthrodese kann der Patient suffizient in den Alltag und das Berufsleben eingegliedert werden. Somit ist die Arthrodese des Sprunggelenks und Rückfußes als ein sicheres und bewährtes Verfahren anzusehen.

Abstract

Background

Posttraumatic osteoarthritis is a common long-term complication following fractures of the ankle and hindfoot.

Methods

The initial therapy is a non-operative conservative treatment, which consists of physiotherapy and oral analgesics. A sufficient conservative treatment is capable of delaying a surgical procedure. Arthrodesis of the ankle joint and hindfoot is an effective treatment for addressing pain in patients with osteoarthritis. The conservative treatment options should be completely exhausted before any surgical interventions are carried out.

Results

In the literature numerous operation techniques are described which can be differentiated into internal or external fixation procedures. Both forms of technique have a high rate of fusion and are accompanied by a good clinical outcome. The main objectives following arthrodesis are complete reintegration in the former profession and daily life activities.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Abdo RV, Wasilewski SA (1992) Ankle arthrodesis: a long-term study. Foot Ankle 13(6):307–312

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Abidi NA, Gruen GS, Conti SF (2000) Ankle arthrodesis: indications and techniques. J Am Acad Orthop Surg 8(3):200–209

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Bannuru RR, Schmid CH, Kent DM et al (2015) Comparative effectiveness of pharmacologic interventions for knee osteoarthritis: a systematic review and network meta-analysis. Ann Intern Med 162(1):46–54

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Berman AT, Bosacco SJ, Parks BG et al (1999) Compression arthrodesis of the ankle by triangular external fixation: biomechanical and clinical evaluation. Orthopedics 22(12):1129–1134

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Brabant T, Stichtenoth D (2005) Pharmacological treatment of osteoarthritis in the elderly. Z Rheumatol 64(7):467–472

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Charnley J (1951) Compression arthrodesis of the ankle and shoulder. J Bone Joint Surg Br 33B(2):180–191

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Coester LM, Saltzman CL, Leupold J, Pontarelli W (2001) Long-term results following ankle arthrodesis for post-traumatic arthritis. J Bone Joint Surg Am 83-A(2):219–228

  8. Eylon S, Porat S, Bor N, Leibner ED (2007) Outcome of Ilizarov ankle arthrodesis. Foot Ankle Int 28(8):873–879

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Glazebrook M, Younger A, Wing K, Lalonde KA (2013) A prospective pilot study of B2A-coated ceramic granules (Amplex) compared to autograft for ankle and hindfoot arthrodesis. Foot Ankle Int 34(8):1055–1063

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Grass R, Rammelt S, Biewener A, Zwipp H (2004) Arthrodesis of the ankle joint. Clin Podiatr Med Surg 21(2):161–178

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Grifka J (2005) Einlagen, Schuhzurichtungen, orthopädische Schuhe. Thieme, Stuttgart

  12. Grifka J, Kuster M (Hrsg) (2011) Orthopädie und Unfallchirugie. Springer, Berlin Heidelberg New York

  13. Gross C, Erickson BJ, Adams SB, Parekh SG (2015) Ankle arthrodesis after failed total ankle replacement: a systematic review of the literature. Foot Ankle Spec (Epub ahead of print)

  14. Haddad SL, Coetzee JC, Estok R et al (2007) Intermediate and long-term outcomes of total ankle arthroplasty and ankle arthrodesis. A systematic review of the literature. J Bone Joint Surg Am 89(9):1899–1905

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Kannus P, Palvanen M, Niemi S et al (2002) Increasing number and incidence of low-trauma ankle fractures in elderly people: finnish statistics during 1970-2000 and projections for the future. Bone 31:430–433

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Khanfour AA (2013) Versatility of Ilizarov technique in difficult cases of ankle arthrodesis and review of literature. Foot Ankle Surg 19(1):42–47

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Kugan R, Aslam N, Bose D, McNally MA (2013) Outcome of arthrodesis of the hindfoot as a salvage procedure for complex ankle pathology using the Ilizarov technique. Bone Joint J 95-B(3):371–377

  18. Lehman AA, Irgit KS, Cush GJ (2012) Harvest of autogenous bone graft using reamer-irrigator-aspirator in tibiotalocalcaneal arthrodesis: surgical technique and case series. Foot Ankle Int 33(12):1133–1138

    PubMed  Google Scholar 

  19. Mann RA (2007) Arthrodesis of the foot and ankle. In: Coughlin MJ, Mann RA, Saltzmann CL (eds) Surgery of the foot and ankle. Mosby-Elsevier, Philadelphia

  20. Mittlmeier T, Klaue K, Beck M (2006) Posttraumatic arthritis in the hind foot. Unfallchirurg 109(2):125–146

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Müller EJ, Wick M, Muhr G (1999) Surgical management of posttraumatic mal-alignments and arthroses in the ankle. Orthopade 28(6):529–537

    PubMed  Google Scholar 

  22. Rehart S, Peters A, Kerschbaumer F (1999) Arthrodesis of the talocalcaneal joint in adults. Indications, procedure, outcome. Orthopade 28(9):770–777

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Richter D, Hahn MP, Laun RA et al (1999) Arthrodesis of the infected ankle and subtalar joint: technique, indications, and results of 45 consecutive cases. J Trauma 47(6):1072–1078

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Saltzman CL, Salamon ML, Blanchard GM et al (2005) Epidemiology of ankle arthritis: report of a consecutive series of 639 patients from a tertiary orthopaedic center. Iowa Orthop J 25:44–46

    PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  25. Schönberger A, Mehrtens G, Valentin H (2009) Arbeitsunfall und Berufskrankheit, 8. Aufl. Schmidt, Berlin

  26. Seiler H (1999) The upper ankle joint. Biomechanics and functional anatomy. Orthopade 28(6):460–468

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Specht J, Schmitt M (2007) Technische Orthopädie: Orthesen und Schuhzurichtungen. Springer, Berlin Heidelberg New York

  28. Stegeman M, Louwerens JW, Woude JT van der et al (2014) Outcome after operative fusion of the tarsal joints: a systematic review. J Foot Ankle Surg (Epub ahead of print)

  29. Thermann H, Hüfner T, Schratt HE et al (1999) Treatment of intraarticular calcaneal fractures in adults. A treatment algorithm. Unfallchirurg 102(3):152–166

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  30. Wang F, He X (2015) Intra-articular hyaluronic acid and corticosteroids in the treatment of knee osteoarthritis: a meta-analysis. Exp Ther Med 9(2):493–500

    PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. T. Ramczykowski und T.A. Schildhauer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to T. Ramczykowski.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Ramczykowski, T., Schildhauer, T. Sprunggelenks- und Rückfußarthrodesen. Trauma Berufskrankh 16, 264–270 (2014). https://doi.org/10.1007/s10039-014-2149-4

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10039-014-2149-4

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation