Zusammenfassung
Hintergrund
Die Veränderung der Altersstruktur in unserer Gesellschaft führt zwangsläufig auch zu einem Anstieg der spezifischen Erkrankungen und Verletzungen der älteren Generation. So nehmen der prozentuale Anteil an osteoporotischen und Ermüdungsfrakturen insgesamt und somit auch die absolute Anzahl der Insuffizienzfrakturen des Beckenrings zu.
Ursachen von Beckenringfrakturen
Während beim jungen Menschen eine Beckenringfraktur meist die Folge eines Hochrasanztraumas ist, kommt es im Alter immer häufiger bereits bei Niedrigenergietraumen oder gar ohne Trauma zu dieser Verletzungsform, welche dann im Sinne einer Insuffizienzfraktur zu werten ist.
Diagnostik und Therapie
Oft ist die konventionelle radiologische Diagnostik allein nicht ausreichend, sodass sie durch schnittbildgebende Verfahren ergänzt werden muss. Die Problematik dieser Frakturen wird in der konventionellen Frakturklassifikation nicht ausreichend abgebildet. Die Therapieformen müssen stärker als bei den klassischen Frakturformen an den Allgemeinzustand und die Lebensumstände des Patienten angepasst werden und auch die deutlich verminderte Haltekraft der Osteosynthesen im veränderten Knochen berücksichtigen.
Abstract
Background
The changing age distribution in our society inevitably also leads to an increase in age-specific injuries. As a result, the percentage of osteoporotic and fatigue fractures and the absolute number of insufficiency fractures of the pelvic ring are increasing.
Causes of pelvic ring fractures
While pelvic ring injuries in younger patients are mainly caused by high velocity accidents, the reason for pelvic fractures in elderly patients is often a trivial fall to the floor or even no impact at all. These kinds of injuries are consequently assessed as insufficiency fractures.
Diagnosis and therapy
Conventional x-rays of the pelvic ring are frequently not able to reveal the injury; therefore, additional diagnostic methods (e.g., CT scan or even MRI) are recommended. The established classifications for pelvic ring fractures do not sufficiently reflect the complexity of these injuries. Therapy must be chosen based on the general condition and living environment of the elderly patient. Reduced bone quality leads to problems with implants such as early loosening of conventional screws and must be considered when planning operative stabilization.
Literatur
Ahovuo JA, Kiuru MJ, Visuri T (2004) Fatigue stress fractures of the sacrum: diagnosis with MR imaging. Eur Radiol 14:500–505
Bastian JD, Keel MJ, Heini PF et al (2012) Complications related to cement leakage in sacroplasty. Acta Orthop Belg 78:100–105
Blake SP, Connors AM (2004) Sacral insufficiency fracture. Br J Radiol 77:891–896
Bohme J, Höch A, Boldt A, Josten C (2012) Influence of routine CT examination on fracture classification and therapy for pelvic ring fractures in patients aged over 65 years old. Z Orthop Unfall 150:477–483
Bohme J, Höch A, Gras F et al (2012) Polytrauma mit Beckenfraktur und schwerem Thoraxtrauma: Hat der Zeitpunkt der definitiven Beckenstabilisierung Einfluss auf den klinischen Verlauf? Unfallchirurg 116:923-30
Bohme J, Hoch A, Josten C (2012) Osteoporotische Frakturen des Beckens. Chirurg 83:875–881
Cabarrus MC, Ambekar A, Lu Y, Link TM (2008) MRI and CT of insufficiency fractures of the pelvis and the proximal femur. AJR Am J Roentgenol 191:995–1001
Culemann U, Scola A, Tosounidis G et al (2010) Versorgungskonzept der Beckenringverletzung des alten Patienten. Eine Herausforderung. Unfallchirurg 113:258–271
Denis F, Davis S, Comfort T (1988) Sacral fractures: an important problem. Retrospective analysis of 236 cases. Clin Orthop Relat Res 227:67–81
Gansslen A, Pohlemann T, Krettek C (2005) A simple supraacetabular external fixation for pelvic ring fractures. Oper Orthop Traumatol 17:296–312
Gebhard F, Culemann U (2010) Beckenringverletzungen im Alter. Unfallchirurg 113:257
Hauschild O, Strohm PC, Culemann U et al (2008) Mortality in patients with pelvic fractures: results from the German pelvic injury register. J Trauma 64:449–455
Judet R, Judet J, Letournel E (1964) Fractures of the acetabulum: classification and surgical approaches for open reduction. Preliminary report. J Bone Joint Surg Am 46:1615–1646
Keel MJ, Benneker LM, Siebenrock KA, Bastian JD (2011) Less invasive lumbopelvic stabilization of posterior pelvic ring instability: technique and preliminary results. J Trauma 71:E62–E70
Kobbe P, Hockertz I, Sellei RM et al (2012) Minimally invasive stabilisation of posterior pelvic-ring instabilities with a transiliac locked compression plate. Int Orthop 36:159–164
Lange U, Muller-Ladner U, Pfeilschifter J (2011) Osteoporose: Leitliniengerechte Prophylaxe, Diagnostik und Therapie. Internist (Berl) 52:843–853
Longhino V, Bonora C, Sansone V (2011) The management of sacral stress fractures: current concepts. Clin Cases Miner Bone Metab 8:19–23
Mears SC, Sutter EG, Wall SJ et al (2010) Biomechanical comparison of three methods of sacral fracture fixation in osteoporotic bone. Spine (Phila Pa 1976) 35:E392–E395
Mehling I, Hessmann MH, Rommens PM (2012) Stabilization of fatigue fractures of the dorsal pelvis with a trans-sacral bar. Operative technique and outcome. Injury 43:446–451
Murthy NS (2012) Imaging of stress fractures of the spine. Radiol Clin North Am 50:799–821
Ochs BG, Gonser C, Shiozawa T et al (2010) Computer-assisted periacetabular screw placement: comparison of different fluoroscopy-based navigation procedures with conventional technique. Injury 41:1297–1305
Pfeilschifter J, Cooper C, Watts NB et al (2012) Regional and age-related variations in the proportions of hip fractures and major fractures among postmenopausal women: the global longitudinal study of osteoporosis in women. Osteoporos Int 23:2179–2188
Pohlemann T, Gansslen A, Tscherne H (2000) Die Sakrumfraktur. Unfallchirurg 103:769–786
Pohlemann T, Stengel D, Tosounidis G et al (2011) Survival trends and predictors of mortality in severe pelvic trauma: estimates from the German pelvic trauma registry initiative. Injury 42:997–1002
Rommens PM, Hofmann A (2013) Comprehensive classification of fragility fractures of the pelvic ring: recommendations for surgical treatment. Injury 44:1733–1744
Rommens PM, Wagner D, Hofmann A (2012) Osteoporotic fractures of the pelvic ring. Z Orthop Unfall 150:e107–e120
Rommens PM, Wagner D, Hofmann A (2012) Surgical management of osteoporotic pelvic fractures: a new challenge. Eur J Trauma Emerg Surg 38:499–509
Shah RV (2012) Sacral kyphoplasty for the treatment of painful sacral insufficiency fractures and metastases. Spine J 12:113–120
Smith GR, Northrop CH, Loop JW (1977) Jumpers‘ fractures: patterns of thoracolumbar spine injuries associated with vertical plunges. Radiology 122:657–663
Starr AJ, Walter JC, Harris RW et al (2002) Percutaneous screw fixation of fractures of the iliac wing and fracture-dislocations of the sacro-iliac joint (OTA Types 61-B2.2 and 61-B2.3, or Young-Burgess „lateral compression type II“ pelvic fractures). J Orthop Trauma 16:116–123
Stöckle U (2001) Schräg dorsaler Beckenfixateur – Ein neues Konzept zur Beckenstabilisierung – Klinische und biomechanische Grundlagen, Entwicklung, biomechanische Testung. Habilitationsschrift, Humboldt-Universität Berlin, S 16, Abb. 7
Tile M (1988) Pelvic ring fractures: should they be fixed? J Bone Joint Surg Br 70:1–12
Tosounidis G, Wirbel R, Culemann U, Pohlemann T (2006) Fehleinschätzung bei vorderer Beckenringfraktur im höheren Lebensalter. Unfallchirurg 109:678–680
Trouvin AP, Alcaix D, Somon T, Zarnitsky C (2012) Analgesic effect of sacroplasty in osteoporotic sacral fractures: a study of six cases. Joint Bone Spine 79:500–503
Tscherne H, Pohlemann T (1998) Unfallchirurgie. Becken und Acetabulum. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 53–55
Weber M, Hasler P, Gerber H (1999) Sacral insufficiency fractures as an unsuspected cause of low back pain. Rheumatology (Oxford) 38:90–91
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. F.M. Stuby, A. Schäffler, T. Haas, B. König, U. Stöckle und T. Freude geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Additional information
Wesentliche Teile dieses Beitrags sind bereits erschienen in der Zeitschrift Unfallchirurg (2013) 116:351–366. DOI 10.1007/s00113-012-2349-y.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Stuby, F., Schäffler, A., Haas, T. et al. Insuffizienzfrakturen des Beckenrings. Trauma Berufskrankh 16, 92–100 (2014). https://doi.org/10.1007/s10039-014-2099-x
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s10039-014-2099-x