Zusammenfassung
Epidemiologie
Verletzungen der langen Bizepssehne und des superioren Labrum glenoidale sind häufig Grund für akute oder chronische Schulterschmerzen, v. a. bei in Überkopfsportarten aktiven Patienten. Der Entstehungsmechanismus ist meist multifaktoriell bedingt mit einem hohen Anteil an Begleitpathologien.
Diagnostik
Neben der ausführlichen Anamnese und der klinischen Untersuchung ist eine exakte radiologische Diagnostik mittels konventioneller Röntgen- sowie Magnetresonanztomographie- (MRT) oder MR-Arthrographie-Untersuchungen (MR: magnetresonanztomographisch) indiziert.
Therapie
Basierend auf dem Verständnis der komplexen Anatomie und Pathologie, sowie einer standardisierten und umfassenden Diagnostik und Klassifikation mit adäquatem Ausschluss höhergradiger Begleitpathologien, kann die Therapie sowohl operativ als auch konservativ erfolgen. Die operative Behandlung umfasst neben dem alleinigen Débridement und der Tenotomie verschiedene Techniken der SLAP-Therapie (SLAP: „superior labrum anterior posterior“) und der Tenodese. Trotz eingeschränktem Literaturkonsens und dem Fehlen aussagekräftiger randomisierter Studien sollte nach adäquater radiologischer Abklärung ein standardisierter Therapiealgorithmus appliziert werden. Eine diagnostische Arthroskopie sollte die Ausnahme darstellen. Spezifische konservative Therapiestrategien sind insbesondere bei Tendinitiden sehr gute initiale Therapieoptionen. Der Konflikt zwischen einer anatomischen Rekonstruktion beim sportlich aktiven Patienten mit isolierter Bizepssehnenverletzung bis hin zur Tenotomie bei begleitenden Rotatorenmanschettenschäden besteht und sollte jeweils individuell analysiert werden.
Abstract
Epidemiology
Injuries to the long head of the biceps tendon and the superior labrum are common causes of acute and chronic shoulder pain, especially patients actively involved in overhead sports activities. In most cases, a multifactorial pathophysiological mechanism is responsible, with a high percentage of concomitant pathologies.
Diagnostic work-up
In addition to a thorough medical history and physical examination, precise radiographic studies with both conventional X-ray and magnetic resonance imaging or magnetic resonance arthography examinations are indicated.
Therapy
Based on both the understanding of the complex anatomy and pathology and a full and standardised diagnostic work-up and classification along with adequate exclusion of higher-degree concomitant pathologies, a surgical or conservative therapeutic approach can be taken. Besides simple debridement and tenotomy, surgical treatment options comprise various SLAP (superior labrum anterior posterior) repair and tenodesis techniques. Despite the lack of agreement in the literature and the absence of conclusive randomised studies, a standardised therapeutic algorithm should be applied following radiographic work-up. Diagnostic arthroscopy should be an exemption. Specific conservative therapeutic strategies constitute very good initial treatment options, especially in cases of tendinitis. There is a conflict between anatomical reconstruction in patients with isolated biceps tendon injury who engage in sports activities and, at the other end of the spectrum, tenotomy in the presence of concomitant rotator cuff damage; this should be analysed on an individual basis.
Literatur
Andrews JR, Carson WG Jr, Mcleod WD (1985) Glenoid labrum tears related to the long head of the biceps. Am J Sports Med 13:337–341
Barber A, Field LD, Ryu R (2007) Biceps tendon and superior labrum injuries: decision-marking. J Bone Joint Surg Am 89:1844–1855
Barthel T, Konig U, Bohm D et al (2003) Die Anatomie des Labrum glenoidale. Orthopade 32:578–585
Bencardino JT, Beltran J, Rosenberg ZS et al (2000) Superior labrum anterior-posterior lesions: diagnosis with MR arthrography of the shoulder. Radiology 214:267–271
Burkhart SS, Morgan CD, Kibler WB (2003) The disabled throwing shoulder: spectrum of pathology part I: pathoanatomy and biomechanics. Arthroscopy 19:404–420
Frost A, Zafar MS, Maffulli N (2009) Tenotomy versus tenodesis in the management of pathologic lesions of the tendon of the long head of the biceps brachii. Am J Sports Med 37:828–833
Gokeler A, Lehmann M, Knopf E et al (2003) Current concepts in the diagnosis and rehabilitation of the shoulder in overhead athletes. Sportverletz Sportschaden 17:15–20
Hantes ME, Venouziou AI, Liantsis AK et al (2009) Arthroscopic repair for chronic anterior shoulder instability: a comparative study between patients with Bankart lesions and patients with combined Bankart and superior labral anterior posterior lesions. Am J Sports Med 37:1093–1098
Kibler WB, McMullen J (2003) Scapular dyskinesis and its relation to shoulder pain. J Am Acad Orthop Surg 11:142–151
Kim TK, Queale WS, Cosgarea AJ et al (2003) Clinical features of the different types of SLAP lesions: an analysis of one hundred and thirty-nine cases. J Bone Joint Surg Am 85:66–71
Kumar VP, Satku K, Balasubramaniam P (1989) The role of the long head of biceps brachii in the stabilization of the head of the humerus. Clin Orthop Relat Res 244:172–175
Maffet MW, Gartsman GM, Moseley B (1995) Superior labrum-biceps tendon complex lesions of the shoulder. Am J Sports Med 23:93–98
Mcdonald LS, Dewing CB, Shupe PG et al (2013) Disorders of the proximal and distal aspects of the biceps muscle. J Bone Joint Surg Am 95:1235–1245
Mehling A, Stein T, Welsch F et al (2013) Arthroskopische Tenodese der langen Bizepssehne: Biotenodese – Schraube versus Pushlockanker. 20. Jahreskongress der Deutschen Vereinigung für Schulter- und Ellenbogenchirurgie (DVSE) e. V., Berlin, 20.–22.06.2013
Murray PJ, Shaffer BS (2009) Clinical update: MR imaging of the shoulder. Sports Med Arthrosc 17:40–48
Neri BR, Vollmer EA, Kvitne RS (2009) Isolated type II superior labral anterior posterior lesions: age-related outcome of arthroscopic fixation. Am J Sports Med 37:937–942
O′Brien SJ, Pagnani MJ, Fealy S et al (1998) The active compression test: a new and effective test for diagnosing labral tears and acromioclavicular joint abnormality. Am J Sports Med 26:610–613
Osbahr DC, Diamond AB, Speer KP (2002) The cosmetic appearance of the biceps muscle after long-head tenotomy versus tenodesis. Arthroscopy 18:483–487
Pauly S, Gerhardt C, Haas NP et al (2009) Prevalence of concomitant intraarticular lesions in patients treated operatively for high-grade acromioclavicular joint separations. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 17:513–517
Pietschmann M, Eberhardt F, Mittermüller M et al (2013) Einfluss der langen Bizepssehne auf die Supinationskraft im Ellenbogengelenk – Implikationen für die Therapie. Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie, Berlin
Rao AG, Kim TK, Chronopoulos E et al (2003) Anatomical variants in the anterosuperior aspect of the glenoid labrum: a statistical analysis of seventy-three cases. J Bone Joint Surg Am 85:653–659
Robinson G, Ho Y, Finlay K et al (2006) Normal anatomy and common labral lesions at MR arthrography of the shoulder. Clin Radiol 61:805–821
Rodosky MW, Harner CD, Fu FH (1994) The role of the long head of the biceps muscle and superior glenoid labrum in anterior stability of the shoulder. Am J Sports Med 22:121–130
Sanders TG, Miller MD (2005) A systematic approach to magnetic resonance imaging interpretation of sports medicine injuries of the shoulder. Am J Sports Med 33:1088–1105
Sandrey MA (2013) Special physical examination tests for superior labrum anterior-posterior shoulder tears: an examination of clinical usefulness. J Athl Train 48:856–858
Scheibel M, Schroder RJ, Chen J et al (2011) Arthroscopic soft tissue tenodesis versus bony fixation anchor tenodesis of the long head of the biceps tendon. Am J Sports Med 39:1046–1052
Slenker NR, Lawson K, Ciccotti MG et al (2012) Biceps tenotomy versus tenodesis: clinical outcomes. Arthroscopy 28:576–582
Snyder SJ, Karzel RP, Del Pizzo W et al (1990) SLAP lesions of the shoulder. Arthroscopy 6:274–279
Snyder SJ, Banas MP, Karzel RP (1995) An analysis of 140 injuries to the superior glenoid labrum. J Shoulder Elbow Surg 4:243–248
Stein T, Mehling AP, Buckup J et al (2010) Eine 2-Jahres-MRT-Verlaufsuntersuchung nach arthroskopischem Bankart-Repair mit knotenfreien Bio-Ankern. Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie, Berlin
Szabo I, Boileau P, Walch G (2008) The proximal biceps as a pain generator and results of tenotomy. Sports Med Arthrosc 16:180–186
Tischer T, Putz R (2003) Die Anatomie des oberen Labrumkomplexes im Schultergelenk. Orthopade 32:572–577
Turkel SJ, Panio MW, Marshall JL et al (1981) Stabilizing mechanisms preventing anterior dislocation of the glenohumeral joint. J Bone Joint Surg Am 63:1208–1217
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Interessenkonflikt. T. Stein, J. Buckup, R. Hoffman und F. Welsch geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
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Stein, T., Buckup, J., Hoffman, R. et al. Pathologien der proximalen Bizepssehne und des vorderen Labrums. Trauma Berufskrankh 16, 31–37 (2014). https://doi.org/10.1007/s10039-014-2066-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s10039-014-2066-6