Skip to main content
Log in

Entwicklung und Möglichkeiten der Lappendeckung

Advances and possibilities of the reconstructive flap

  • Leitthema
  • Published:
Trauma und Berufskrankheit

Zusammenfassung

Defektwunden stellen eine besondere technische und zeitliche Herausforderung an den Chirurgen dar. Um den Untergang von freiliegenden Strukturen zu vermeiden, ist eine schnelle Defektdeckung erforderlich. Voraussetzung hierfür ist ein ausgiebiges und radikales Débridement von verletzten oder infizierten Strukturen mit anschließender Defektdeckung innerhalb von 2–3 Tagen. Langwierige Okklusionsverbände hingegen können zu weiteren Nekrosen von tiefer liegenden Strukturen führen und sollten nur eine kurzzeitige, überbrückende Maßnahme darstellen. Zur Defektdeckung steht eine Vielzahl von lokalen und freien Lappenplastiken zur Verfügung. Die Auswahl der jeweiligen Lappenplastik richtet sich zum einen nach der Defektgröße und zum anderen nach den jeweiligen Vor- und Nachteilen, die mit den Patientenwünschen abgeglichen werden müssen. Nicht zuletzt entscheiden auch die Erfahrung, Vorliebe und Ausbildung des behandelnden Chirurgen über die Art der Versorgung.

Abstract

Substance defects are particularly challenging for surgeons in terms of both technique and time. To avoid the destruction of underlying structures, prompt defect coverage is required. For this, extensive radical débridement of injured or infected structures is necessary, followed by defect reconstruction within 2–3 days. Occlusion dressings worn for a protracted period of time, in contrast, can lead to further necrosis from deeper structures and should only be used as a temporary measure. There are a number of local and free reconstructive flap procedures available for defects. Choosing the correct procedure depends on the size of the defect on the one hand, and on the advantages and disadvantages of the various procedures on the other. Moreover, the latter need to matched against the wishes of the patient. Finally, the level of experience, preference and training of the treating surgeon are decisive factors in the choice of treatment.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6

Literatur

  1. Arnold P, Prunes-Carrillo F (1981) Vastus medialis muscle flap for functional closure of the exposed knee joint. Plast Reconstr Surg 68:69–72

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Brenner P, Becker M, Lassner F, Berger A (1995) Zeitpunktwahl der freien mikrochirurgischen Gewebetransplantation bei Handverletzungen in der Akutphase. Handchir Mikrochir Plast Chir 27:286–291

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Brenner P, Lassner F, Becker M, Berger A (1997) Timing of free microsurgical tissue transfer for the acute phase of hand injuries. Scand J Plast Reconstr Surg Hand Surg 31:165–170

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Blondeel PN, Steven FM, Hallock GG, Neligan PC (2006) Perforator flaps. Quality Medical Publishing, St. Louis

  5. Cormack G, Lamberty G (1986) The arterial anatomie of skin flaps. Churchill Livingston, Edingburgh

  6. Godina M (1986) Early microsurgical reconstruction of complex trauma of the extremities. Plast Reconstr Surg 78:285–292

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Hyodo I, Nakayama B, Takahashi M et al (2004) The gastrocnemius with soleus bi-muscle flap. Br J Plast Surg 57:77–82

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Koshima I, Soeda S (1989) Inferior epigastric artery skin flaps without rectus abdominis muscle. Br J Plast Surg 42:645–648

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Li Z, Liu K, Lin Y, Li L (1990) Lateral sural cutaneous artery island flap in the treatment of soft tissue defects at the knee. Br J Plast Surg 43:546–550

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Masquelet A, Gilbert A (1998) Atlas der Lappenplastiken in der Chirurgie der Extremitäten. Enke, Stuttgart

  11. Mathes S, Nahai F (1982) Clinical applications for muscle and musculocutaneous flaps. Mosby, St. Louis

  12. Mccarthy (1990) Plastic surgery. Saunders, Philadelphia

  13. Olivari N (1976) The latissimus flap. Br J Plast Surg 29(2):126–128

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Pelissier P, Boireau P, Martin D, Baudet J (2003) Bone reconstruction of the lower extremity: complications and outcomes. Plast Reconstr Surg 111:2223–2229

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Riaz M, Millar R, Small J (1995) A pre-expanded island scapular flap for contracture of the neck. Br J Plast Surg 48:520–521

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Tansini I (1896) Nuovo processo per l’amputazione della mammella per cancer. Riforma Med 122:3

    Google Scholar 

  17. Taylor G (2003) The angiosomes of the body and their supply to perforator flaps. Clin Plast Surg 30:331–342

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Taylor G, Daniel R (1973) The free flap: composite tissue transfer by vascular anastomose flust. N Z J Surg 43:1–3

    Article  CAS  Google Scholar 

  19. Taylor G, Ham F (1976) The free vascular nerve graft. Plast Reconstr Surg 57:413–426

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Taylor G, Palmer J (1987) The vascular territories (angiosomes) of the body: experimental study and clinical applications. Br J Plast Surg 40:113–141

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Taylor G, Miller G, Hanf F (1975) The free vascularized hone graft. Plast Reconstr Surg 55:533–544

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Taylor G, Palmer J, Mcianamay D (1990) The vascular territories of the body (angiosomes) and their clinical applications. In: McCardly J (ed) Plastic surgery. Saunders, Philadelphia

  23. Voigt C, Rahmanzadeh R (1996) Der frische Haut- und Weichteildefekt bei Frakturen. OP J 1:43–48

    Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to K.-D. Rudolf.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Rudolf, KD. Entwicklung und Möglichkeiten der Lappendeckung. Trauma Berufskrankh 11, 196–205 (2009). https://doi.org/10.1007/s10039-009-1567-1

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10039-009-1567-1

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation