Skip to main content
Log in

8 Jahre Erfahrung mit intraoperativer 3D-Bildgebung

Ein kritischer Überblick

Eight years’ experience with intraoperative three-dimensional imaging

A critical review

  • Leitthema
  • Published:
Trauma und Berufskrankheit

Zusammenfassung

Mobile C-Bögen mit der Möglichkeit einer 3D-Bildgebung (z. B. Iso-C3D) bieten die Option einer deutlich verbesserten intraoperativen Darstellung von anatomischen Arealen mit komplexer dreidimensionaler Struktur. In fast 8 Jahren wurden 1841 intraoperative Kontrollen nach Osteosynthesen durchgeführt. Bei diesem Kollektiv wurden die Anzahl von intraoperativen Revisionen, das Repositionsergebnis und die Implantatlage in Abhängigkeit vom Operationsgebiet erfasst. Die Mehrheit der intraoperativen Untersuchungen bei 1841 Patienten erfolgte bei Frakturen des Kalkaneus (20,5%) und des Sprunggelenkes (13,2%). Insgesamt kam es in 21,5% zur Veränderung der Reposition oder der Implantatlage. Die meisten intraoperativen Revisionen wurden mit 40,3% bei Osteosynthesen bei Kalkaneusfrakturen, mit 30,9% bei Verletzungen des oberen Sprunggelenkes und mit 29% bei Pilonfrakturen gesehen. Im zeitlichen Verlauf war die Gesamtrevisionsrate sehr stabil. Ein intraoperativer Revisionsbedarf ist kein seltenes Phänomen. Die intraoperative 3D-Darstellung ist ein geeignetes Instrument, um suboptimale Implantatpositionierungen und Repositionsergebnisse zu erkennen und in gleicher Sitzung zu korrigieren.

Abstract

Mobile C-arms with three-dimensional (3D) imaging, such as the Iso-C3D, allow for intraoperative 3D visualization of anatomic areas having complex 3D structures, such as articular surfaces. Over an 8-year period we performed 1,841 intraoperative control scans following osteosynthesis. For these patients we registered the number of intraoperative adjustments of fracture reduction and implant position in correlation to the area of surgery. Most intraoperative examinations in these patients were done for fractures of the calcaneus (20.5%) or the upper ankle joint (13.2%). We intraoperatively improved the reduction or implant position in 21.5% of the patients altogether. The majority of intraoperative revisions were done in cases of osteosynthesis of the calcaneus (40.3%), injuries of the upper ankle joint (30.9%), or fractures of the distal tibia (29%). The revision rate over time was very stable. The intraoperative need to revise a reduction or implant position is not rare in our experience, and intraoperative 3D imaging is a valid tool to recognize and adjust suboptimal reduction or implant positioning.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Subscribe and save

Springer+ Basic
EUR 32.99 /Month
  • Get 10 units per month
  • Download Article/Chapter or Ebook
  • 1 Unit = 1 Article or 1 Chapter
  • Cancel anytime
Subscribe now

Buy Now

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Atesok K, Finkelstein J, Khoury A et al (2007) The use of intraoperative three-dimensional imaging (ISO-C-3D) in fixation of intraarticular fractures. Injury 38:1163–1169

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Castro WH, Halm H, Jerosch J et al (1996) Accuracy of pedicle screw placement in lumbar vertebrae. Spine 21:1320–1324

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Geerling J, Kendoff D, Citak M et al (2009) Intraoperative 3D imaging in calcaneal fracture care – clinical implications and decision making. J Trauma 66:768–773

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Howard JL, Buckley R, McCormack R et al (2003) Complications following management of displaced intra-articular calcaneal fractures: a prospective randomized trial comparing open reduction internal fixation with nonoperative management. J Orthop Trauma 17:241–249

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Janzen DL, Connell DG, Munk PL et al (1992) Intraarticular fractures of the calcaneus: value of CT findings in determining prognosis. Am J Roentgenol 158:1271–274

    CAS  Google Scholar 

  6. Kendoff D, Citak M, Gardner M et al (2007) Three-dimensional fluoroscopy for evaluation of articular reduction and screw placement in calcaneal fractures. Foot Ankle Int 28:1165–1171

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Kendoff D, Citak M, Gardner MJ et al (2009) Intraoperative 3D imaging: value and consequences in 248 cases. J Trauma 66:232–238

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Kluba T, Rühle T, Schulze-Bövingloh A et al (2009) Reproducibility of readings of ISO C 3D and CT lumbar pedicle screw scans. Rofo 181:477–482

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Kotsianos D, Rock C, Euler E et al (2001) 3-D imaging with a mobile surgical image enhancement equipment (ISO-C-3D). Initial examples of fracture diagnosis of peripheral joints in comparison with spiral CT and conventional radiography. Unfallchirurg 104:834–838

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Kotsianos D, Wirth S, Fischer T et al (2004) 3D imaging with an isocentric mobile C-arm – comparison of image quality with spiral CT. Eur Radiol 14:1590–1595

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Lim EVA, Leung JPF (2001) Complications of intraarticular calcaneal fractures. Clin Orthop 391:7–16

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Petry F (2009) Haftpflichtschäden in chirurgischen Abteilungen deutscher Krankenhäuser – Zahlen, Ursachen und Konsequenzen. Chirurg BDC 310–313

  13. Richter M, Zech S (2009) Intraoperative 3-dimensional imaging in foot and ankle trauma – experience with a second-generation device (ARCADIS-3D). J Orthop Trauma 23:213–220

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Richter M, Geerling J, Zech S et al (2005) Intraoperative three-dimensional imaging with a motorized mobile C-arm (SIREMOBIL ISO-C-3D) in foot and ankle trauma care: a preliminary report. J Orthop Trauma 19:259–266

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Rock C, Linsenmaier U, Brandl R et al (2001) Introduction of a new mobile C-arm/CT combination equipment (ISO-C-3D). Initial results of 3-D sectional imaging. Unfallchirurg 104:827–833

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Rock C, Kotsianos D, Linsenmaier U et al (2002) Studies on image quality, high contrast resolution and dose for the axial skeleton and limbs with a new, dedicated CT system (ISO-C-3 D). Rofo 174:170–176

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Rübberdt A, Feil R, Stengel D et al (2006) The clinical use of the ISO-C(3D) imaging system in calcaneus fracture surgery. Unfallchirurg 109:112–118

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Wich M, Spranger N, Ekkernkamp A (2004) Intraoperative Bildgebung mit dem ISO C3D. Chirurg 75:982–987

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to K. Wendl.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Wendl, K., Vock, B., von Recum, J. et al. 8 Jahre Erfahrung mit intraoperativer 3D-Bildgebung. Trauma Berufskrankh 11, 177–182 (2009). https://doi.org/10.1007/s10039-009-1502-5

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10039-009-1502-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation