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Trianguläre vertebropelvine Abstützung

Belastungsstabile Osteosynthese instabiler C-Typ-Frakturen des hinteren Beckenrings

Triangular vertebropelvic bracing

Weight-bearing osteosynthesis of unstable C-type fractures of the posterior pelvic ring

  • Leitthema
  • Published:
Trauma und Berufskrankheit

Zusammenfassung

Verursacht durch die steigende Zahl von Rasanztraumen nimmt auch die Zahl schwerer Beckenfrakturen zu. Dabei hat der Schweregrad des erlittenen Gesamttraumas unmittelbaren Einfluss auf die Entstehung von Beckenverletzungen. Die Mortalitätsrate schwerwiegender Beckenverletzungen liegt bei 20–35% Die Indikation zur operativen Stabilisierung instabiler Beckenfrakturen richtet sich einerseits nach dem Verletzungstyp, andererseits spielen patienteneigene Faktoren wie Alter, Allgemeinzustand, Begleitverletzungen usw. eine entscheidende Rolle. Die traditionellen Methoden der Versorgung (iIiosakrale, transartikuläre Verschraubung, transsakrale Stabilisierung mittels Gewindestangen, transversale, ilioiliakale Plattenosteosynthese, direkte Osteosynthese der Fraktur) sind nicht belastungsstabil und erlauben keine frühzeitige Mobilisierung. Die trianguläre vertebropelvine Aufhängung, bei welcher die Beckenringfraktur an der gesunden Wirbelsäule abgestützt ist, erlaubt die anatomische Reposition und sichere Retention der Fraktur mit hoher biomechanischer Stabilität und damit die sofortige Vollbelastung. Sie wird im vorliegenden Beitrag detailliert vorgestellt.

Abstract

As a result of the increasing number of speed-related traumas, the number of serious pelvic fractures is also increasing. At the same time, the degree of severity of the overall trauma suffered has a direct effect on the occurrence of pelvic injuries. The mortality rate for severe pelvic injury is 20%--35%. The indication for surgical fixation of unstable pelvic fractures is based on the type of injury; however, patient-specific factors such as age, general condition, and concomitant injuries also play an important role. Traditional treatment methods (iliosacral, transarticular screw connection, transsacral fixation using threaded rods, transversal, ilioiliacal plate osteosynthesis, direct fracture osteosynthesis) do not produce weight-bearing results and thus inhibit early mobilization. The triangular vertebropelvic stabilization, whereby the pelvic ring fracture is supported by healthy spinal column, permits anatomic repositioning and safely maintains the fracture in good biomechanical stability, thus enabling immediate weight-bearing. It will be described in greater details in the present article.

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Literatur

  1. Balogh Z, King KL, Mackay P et al. (2007) The epidemiology of pelvic ring fractures: a population-based study. J Trauma 63: 1066–1073

    PubMed  Google Scholar 

  2. ComstockCP, Van der Meuten MCH, Goodman SB (1996) Biomechanical comparison of posterior internal fixation techniques for unstable pelvic fractures. J Orthop Trauma 40: 517–522

    Article  Google Scholar 

  3. John T, Ertel W (2005) Pelvic injuries in the polytraumatized patient. Orthopäde 34: 917–930

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Josten C, Schildhauer T, Muhr G (1994) Therapie instabiler Sakrumfrakturen bei Beckenringbrüchen. Erstergebnisse einer frühbelastbaren Osteosynthese. Chirurg 65: 970–975

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Käch K, Trentz O (1994) Distraktionsspondylodese des Sakrums bei „Vertical-Shear-Verletzungen“ des Beckens. Unfallchirurg 97: 28–38

    PubMed  Google Scholar 

  6. Kjaer I, Jansen J, Rowit L et al. (1996) Epidemiology of pelvic fractures in a Danish county. Surgery of the pelvis and acetabulum: The Third International Consensus, Pittsburg

    Google Scholar 

  7. Kobziff L (2006) Traumatic pelvic fractures. Orthop Nurs 25: 235–241

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Korovessis PG, Magnissalis EA, Deligianni D (2006) Biomechanical evaluation of conventional internal contemporary spinal fixation techniques used for stabilization of complete sacroiliac joint separation: a 3-dimensional unilateral isolated experimental stiffness study. Spine 31: E941–951

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Leighton R, Waddel J, Bray T et al. (1991) Biomechanical testing of new and old fixation devices for vertical shear fractures of the pelvis. J Orthop Trauma 5: 313–317

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Lunsjo K, Tadros A, Hauggaard A et al. (2007) Associated injuries and not fracture instability predict mortality in pelvic fractures: a prospective study of 100 patients. J Trauma 62: 687–691

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Moushine E, Wettstein M, Schizas C et al. (2006) Modified triangular posterior osteosynthesis of unstable sacrum fracture. Eur Spine J 15: 857–863

    Article  Google Scholar 

  12. Muhr G, Buchholz J, Joste C (1993) Viscerale und urologische Verletzungen bei Beckentrauma. Chirurg 64: 874–879

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Nothofer W, Thonke N, Neugebauer R (2004) Die Therapie instabiler Sakrumfrakturen bei Beckenringbrüchen mit dorsaler Sakrumdistanzosteosynthese. Unfallchirurg 107: 118–128

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Pavelka T, Dzupa V, Stulík J et al. (2007) Our results of surgical management of unstable pelvic ring injuries. Acta Chir Orthop Traumatol Cech 74: 19–28

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Pohlemann T, Bosch U, Gänsslen A et al. (1994) The Hannover experience in management of pelvic fractures. Clin Orthop 305: 69–80

    PubMed  Google Scholar 

  16. Pohlemann T, Tosounidis G, Bircher M et al. (2007) The German multicentre pelvis registry: a template for an European expert network? Injury 38: 416–423

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Sagi HC, Ordway NR, Di Pasquale T (2004) Biomechanical analysis of fixation for vertically unstable sacroiliac dislocations with iliosacral screws and symphyseal plating. J Orthop Trauma 18: 138–143

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Schildhauer T, Josten C, Muhr G (1998) Triangular osteosynthesis of vertically unstable sacrum fractures: a new concept allowing early weight-bearing. J Orthop Trauma 12: 307–314

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Schildhauer T, Mc Culloch P, Chapman JR et al. (2002) Anatomic and radiographic considerations for placement of transiliac screws in lumbopelvic fixations. J Spinal Disord Tech 15: 199

    PubMed  Google Scholar 

  20. Schildhauer TA, Ledoux WR, Chapman JR et al. (2003) Triangular osteosynthesis and iliosacral screw fixation for unstable sacral fractures: a cadaveric and biomechanical evaluation under cyclic loads. J Orthop Trauma 17: 22–31

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Smith-Petterson M (1921) Arthrodeses of the sacroiliac joint. A new method of approach. J Orthop Surg 3: 400–405

    Google Scholar 

  22. Tiemann AH, Schmidt C, Josten C (2003) Die trianguläre vertebropelvine Abstützung – Frühbelastbare Osteosynthese instabiler Frakturen des hinteren Beckenringes. Zentralbl Chir 128: 202–208

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Tile M (1988) Pelvic ring fractures: should they be fixed? J Bone Joint Surg Br 70: 1–12

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Yinger K, Scalise J, Olson SA et al. (2003) Biomechanical comparison of posterior pelvic ring fixation. J Orthop Trauma 17: 481–487

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Tiemann, A., Hofmann, G. Trianguläre vertebropelvine Abstützung. Trauma Berufskrankh 10, 123–130 (2008). https://doi.org/10.1007/s10039-008-1387-8

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10039-008-1387-8

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