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Berufsdermatologie und Telemedizin

Bausteine der Qualitätssicherung

Occupational dermatology and tele-medicine

Modules of quality assurance

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Trauma und Berufskrankheit

Zusammenfassung

In der Berufsdermatologie finden teledermatologische Verfahren zunehmend Verbreitung. Die künftige Entwicklung wird aufgrund der höheren Zeit- und Kosteneffektivität in Richtung der Store-and-forward-Technologie gehen. In wissenschaftlichen Untersuchungen konnte deren Diagnosequalität im Vergleich zu Echtzeitvideokonferenzen bereits hinreichend zuverlässig belegt werden. Für den Routineeinsatz sollten Leitlinien, insbesondere auf dem Gebiet der (Tele-)Berufsdermatologie, unter Berücksichtigung medikolegaler Aspekte erstellt werden. Anwendungsgebiet der teledermatologischen Betreuung ist der spezielle Einsatz für die Optimierung der Ergebnisqualität in der arbeitsmedizinischen Prävention, Begutachtung oder der stationären Rehabilitation von Hautkrankheiten. Unter den Vorgaben der neuen Gefahrstoffverordnung wird sich die (Berufs-)Teledermatologie als hilfreiches Instrument in Diagnostik und Qualitätssicherung der arbeitsmedizinischen Vorsorge und berufsdermatologischen Praxis weiter etablieren. Für den betriebs- und werksärztlichen Einsatz dürfte es zu wesentlichen Erleichterungen kommen. Eine Verbesserung präventiver Maßnahmen sowie die Vorsorge nach berufsgenossenschaftlichen Grundsätzen werden infolgedessen unter verbesserten qualitativen Ansprüchen möglich.

Abstract

Tele-dermatological techniques are being used more and more widely in the field of occupational dermatology. The store-and-forward technology will be the preferred telemedical system in future because it is more efficient in terms of both time and cost. The superior quality of diagnoses made with store-and-forward systems rather than in live video conferences has already been reliably documented in multiple scientific investigations. For routine use, especially in the area of occupational skin conditions, tele-dermatological guidelines taking account of medicolegal aspects should be followed. Further areas of application might be improving prophylaxis in occupational medicine, medical assessments, and occupational rehabilitation of patients with skin diseases. In view of the most recent legislation on dangerous goods, tele-dermatology will become ever more firmly established as a helpful tool in diagnosis and quality assurance in occupational medicine and in occupational dermatology. It could become considerably easier for industrial doctors to introduce it. It will be possible to improve preventive measures and carry out screening in accordance with the higher requirements laid down by the German Employer’s Liability Insurance Associations.

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Literatur

  1. American Telemedicine Association (ATA) Board of Directors (2002) Home Telehealth Clinical Guidelines. American Telemedicine Association (ATA), Washington, DC,http://www.americantelemed.org/icot/hometelehealthguidelines.htm

  2. Batzdorfer L, Schwanitz HJ (2004) Ökonomische Folgen berufsbedingter Hauterkrankungen. Die BG 2004: 278–280

    Google Scholar 

  3. Bittorf A, Fartasch M, Schuler G et al. (1997) Resolution requirements for digital images in dermatology. J Am Acad Dermatol 37: 195–198

    PubMed  Google Scholar 

  4. Broding HC, Schönfeld M, Raab W et al. (2005) Berufsdermatologische Expertensysteme in der Telemedizin BEST. Dermatologie in Beruf und Umwelt 137: 53

    Google Scholar 

  5. Broding HC, Schönfeld M, Raab W et al. (2006) Telemedizin BEST. Arbeitsmed Sozialmed Umweltmed 41: 148–149

    Google Scholar 

  6. Bundesministerium für Arbeit und Soziales (2006) Sicherheit und Gesundheit bei der Arbeit 2004, Unfallverhütungsbericht der deutschen Bundesregierung. BT-Drucksache 16/319

  7. Burdick AR, Berman B (1997) Teledermatology. Adv Dermatol 12: 19–46

    PubMed  Google Scholar 

  8. Burg G, Hasse U, Cipolat C et al. (2005) Teledermatology: just cool or a real tool? Dermatology 210:169–173

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Craig J, Patterson V (2005) Introduction to the practice of telemedicine. J Telemed Telecare 11: 3–9

    Article  Google Scholar 

  10. Dill SW, Digiovanna JJ (2003) Changing paradigms in dermatology: information technology. Clin Dermatol 21: 375–382

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Dorman T (2000) Telemedicine. Anesthesiol Clin North Am 18: 663–676

    Article  Google Scholar 

  12. D’Souza M, Shah D, Misch K et al. (1999) Dermatology opinions via intranet could reduce waiting times. BMJ 318: 737

    Google Scholar 

  13. Duftschmid G, Binder M, Wrba T et al. (2005) Richtlinien zur Planung und Realisierung telemedizinischer Anwendungen. Wien Klin Wochenschr 117/19–20: 673–683,10.1007/s00508-005-0453-5

  14. Eedy DJ, Wootton R (2001) Teledermatology: a review. Br J Dermatol 144: 696–707

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Eysenbach G, Diepgen TL (1999) Motivation, expectations, and misconceptions as expressed in e-mails sent to physicians. Arch Dermatol 135: 151–156

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Gilmour E, Campbell SM, Loane MA et al. (1998) Comparison of teleconsultations and face-to-face consultations: preliminary results of a United Kingdom multicentre teledermatology study. Br J Dermatol 139: 81–87

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Harrison PV (1999) Teledermatology in Morecambe Bay – 5 years experience in 1441 patients. J Eur Acad Dermatol Venereol [Suppl 2] 12: S97

  18. Harrison PV, Kirby B, Dickinson Y et al. (1998) Teledermatology – high technology or not? J Telemed Telecare 4: 31–32

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Herrmann FE, S Sonnichsen K, Blum A (2005) Teledermatologie versus Konsildiagnosen – eine vergleichende Untersuchung von 120 Konsilen. Hautarzt 56: 942–948

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. High WA, Houston MS, Calobrisi SD et al. (2000) Assessment of the accuracy of low-cost store-and-forward teledermatology consultation. J Am Acad Dermatol 42:776–783

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Hjelm NM (2005) Benefits and drawbacks of telemedicine. J Telemed Telecare 11: 60–70

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. HVBG e.V (2006) Hauptverband der gewerblichen Berufsgenossenschaften , St. Augustin

  23. Lesher JL, Davis LS, Gourdin FW et al. (1998) Telemedicine evaluation of cutaneous diseases: a blinded comparative study. J Am Acad Dermatol 38: 27–31

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Loane MA, Corbett R, Bloomer SE et al. (1998) Diagnostic accuracy and clinical management by real-time teledermatology. Results from the Northern Ireland arms of the UK Multicentre Teledermatology Trial. J Telemed Telecare 4: 95–100

    Google Scholar 

  25. Lowitt MH, Kessler II, Kauffman L et al. (1998) Teledermatology and inperson examinations. Arch Dermatol 134: 471–476

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Lyon CC, Harrison PV (1997) Digital imaging and teledermatology: education and diagnostic applications of a portable digital imaging system for the trainee dermatologist. Clin Exp Dermatol 22: 163–165

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Mallett RB (2003) Teledermatology in practice. Clin Exp Dermatol 28: 356–359

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Oakly AMM, Astwood DR, Loane M et al. (1997) Diagnostic accuracy of teledermatology: results of a preliminary study in New Zealand. N Z Med J 110: 51–53

    PubMed  Google Scholar 

  29. Pak HS (2005) Implementing a teledermatology programme. J Telemed Telecare 11: 285–293

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Phillips C, Burke WA, Allen MH et al. (1998) Reliability of telemedicine in evaluating skin tumours. Telemed J 4: 5–9

    PubMed  Google Scholar 

  31. Schiener R, Bredlich RO, Peter RU (2001) Evaluation eines telemedizinischen Projekts. Hautarzt S2: 26–30

    Article  Google Scholar 

  32. Vidmar DA, Cruess D, Hsieh P et al. (1999) The effect of decreasing digital image resolution on teledermatology diagnosis. Telemed J 5: 375–383

    Article  PubMed  Google Scholar 

  33. Whited JD (2001) Teledermatology. Current status and future directions. Am J Clin Dermatol 2: 59–64

    Article  PubMed  Google Scholar 

  34. Whited JD, Mills BJ, Hall PR et al. (1998) A pilot trial of digital imaging in skin cancer. J Telemed Telecare 4: 108–112

    PubMed  Google Scholar 

  35. Whited JD, Hall RP, Simel DL et al. (1999) Reliability and accuracy of dermatologists‘ and clinic-based and digital image consultations. J Am Acad Dermatol 41: 693–702

    Article  PubMed  Google Scholar 

  36. Wootton R (1996) Telemedicine: a cautious welcome. BMJ 313: 1375–1377

    PubMed  Google Scholar 

  37. Wootton R, Darkins A (1997) Telemedicine and the doctor-patient relationship. J R Coll Phys London 31: 598–599

    Google Scholar 

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Broding, H.C., Drexler, H. Berufsdermatologie und Telemedizin. Trauma Berufskrankh 8, 87–95 (2006). https://doi.org/10.1007/s10039-006-1130-2

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