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Humerusschaftfrakturen und -pseudarthrosen

Fractures and nonunions in the humeral shaft

  • Standards in der Unfallchirurgie
  • Published:
Trauma und Berufskrankheit

Zusammenfassung

Humerusschaftfrakturen werden in der Regel konservativ behandelt. Ausnahmen sind die kurze Schräg- bzw. Querfraktur, zunehmende Radialissymptomatik, offene Frakturen und Polytraumen. Als Implantate für die operative Behandlung werden LCDC-Platte, Verriegelungsnagel, Fixateur interne und Fixateur externe verwendet. Proximale Frakturen werden durch den anterolateralen, distale durch den dorsalen Zugang versorgt. Wesentliche Komplikationen sind der Radialisschaden und die Pseudarthrose. Für die Behandlung der Pseudarthrose haben sich bei festem Knochen die LCDC-Platte, bei osteoporotischem Knochen der winkelstabile Fixateur interne bewährt.

Abstract

Fractures of the humeral shaft are generally treated conservatively. Exceptions are made for short oblique or transverse fractures,worsening symptoms of the radial nerve, open fractures, and multiple trauma. The implants used in surgical treatment of these fractures are the LCDC plate, interlocking nails, and internal and external fixators. An anterolateral approach is used for proximal fractures and a dorsal approach for distal fractures. Damage to the radial nerve and nonunion are serious complications. The LCDC plate has proved its worth in the treatment of nonunion in stable bone, while the fixed-angle internal fixator has proved useful for nonunion in osteoporotic bone.

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Abb. 1
Abb. 2

Literatur

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Seide, K., Faschingbauer, M. Humerusschaftfrakturen und -pseudarthrosen. Trauma Berufskrankh 6, 304–307 (2004). https://doi.org/10.1007/s10039-004-0966-6

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