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Aktuelle und effektive bildgebende Diagnostik von Sprunggelenk und Fuß

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Trauma und Berufskrankheit

Zusammenfassung

Projektionsradiographische Techniken sind in der Diagnostik der Sprunggelenke und des Fußes seit Jahrzehnten standardisiert; Indikation und Befundmuster für Erstdiagnostik und Verlaufskontrollen sind klinisch-radiologisches Allgemeingut. Die Computertomographie ist als erweitertes Basisverfahren zur Diagnostik des oberen Sprunggelenks und des Rückfußes eingeführt. Die Kernspintomographie ergänzt bei gezielter Fragestellung das Untersuchungsspektrum. Mikrofrakturen, Entzündungs- bzw. Dystrophiebefunde und insbesondere Fragen nach dem muskuloligamentären Stützapparat sind ihre Domäne. Die Sonographie nimmt demgegenüber additiven Stellenwert ein und ist ein leicht zugängliches und hocheffektives Untersuchungsverfahren für Primärdiagnostik und Verlaufskontrolle. Der Kostendruck im Gesundheitswesen relativiert zunehmend rein medizinische Indikationen. Ungeachtet dieser Entwicklung ist für die Erstdiagnostik das Vorhalten der Projektionsradiographie, der Computertomographie und der Kernspintomographie bei der Versorgung von Sprunggelenk- und Fußverletzungen zu fordern. Der frühestmögliche Einsatz aller Verfahren für die Erstdiagnostik ist Ausgangspunkt für eine effektive Therapie. Für die Verlaufskontrolle und Begutachtung sind differenzierte und ggf. komplementäre Strategien erforderlich.

Abstract

Projection radiographic techniques have been used in a standardized manner for decades for the diagnosis of conditions of the foot and ankle; the indications for them and the pattern of findings useful in the initial diagnosis and monitoring of the course are generally known to clinical radiology staff. Computed tomography has been introduced as an extension of the basic procedures performed for diagnosis in the ankle and the hindfoot. In the case of complex fractures, however, specialist experience is essential. CT is an easily accessible investigative procedure and is meanwhile economical and very powerful. Magnetic resonance imaging supplements the range of investigations in special cases when there are particular problems. Microfractures, findings indicative of inflammation and/or dystrophy and, in particular questions concerning the musculoligamentous support system are the situations in which such investigations are needed. Ultrasound has an additive value vis-à-vis magnetic resonance imaging and is an easily accessible and highly effective examination procedure both for the primary diagnosis and for serial monitoring. Financial constraints in the healthcare sector are increasingly limiting purely medical indications. Regardless of this development, the retention of projection radiography, computer tomography, and magnetic resonance imaging must be demanded for the initial diagnosis in the care of foot and ankle injuries. The earliest possible implementation of all these techniques for the initial diagnosis is the first step towards effective treatment. Cafrefully chosen and, if appropriate, complementary strategies are needed for monitoring of the course and for assessment.

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Correspondence to Rainer Braunschweig.

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Braunschweig, R., Schilling, O., Wawro, W. et al. Aktuelle und effektive bildgebende Diagnostik von Sprunggelenk und Fuß. Trauma Berufskrankh 5, 156–162 (2003). https://doi.org/10.1007/s10039-003-0728-x

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10039-003-0728-x

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