Skip to main content
Log in

Arthrolyse des Ellengelenks

  • Leitthema
  • Published:
Trauma und Berufskrankheit

Zusammenfassung

Die Ellengelenksteife ist die unspezifische Antwort auf eine Vielfalt von Schädigungen, d. h. vor Beginn der Therapie ist eine Analyse der möglichen Ursachen erforderlich, wobei sich die Einteilung in intraartikuläre und extraartikuläre Ursachen bewährt hat, da die Behandlungsprognose bei Letzteren günstiger ist. Häufigstes pathologisches Substrat der Ellengelenksteife sind die Gelenkkapselfibrose und/oder heterotope Osssifikationen (hO). Therapieziele sind die Resektion der Gelenkkapsel und der Verknöcherungen. Der Zeitpunkt der Entfernung von hO ist der frühestmögliche, das Rezidiv kann zuverlässig durch eine prä- oder postoperative Bestrahlung verhindert werden. In der Nachbehandlung nach operativer Arthrolyse und bei rein konservativer Therapie hat sich der Einsatz blockierbarer Schienen bewährt. Die Verwendung von Quengelschienen und die alleinige Narkosemobilisation sollten als Therapiekonzept verlassen werden. Die Möglichkeiten der arthroskopischen Chirurgie sind auf die Entfernung freier Körper oder die Lösung intraartikulärer Adhäsionen begrenzt. Die Distraktionsarthrolyse des Ellengelenks ist ein neuer Therapieansatz, dessen Nutzen noch nicht geprüft ist.

Abstract

Elbow stiffness is an unspecific response to any of a variety of injuries of the elbow joint, so that treatment must be preceded by an analysis of the possible causes for it to be successful. It has proved helpful to classify elbow contracture according to whether extrinsic or intrinsic disease is involved, because extrinsic stiffness has a better prognosis. The pathologic mechanism that is most frequently the cause of elbow stiffness lies in contracture and fibrosis of the capsule and/or heterotopic bone formation. The main aims of treatments are resection of the fibrotic joint capsule and/or of the heterotopic ossifications. Recent reports suggest that good results can be obtained with early surgical release combined with radiation therapy. Postoperative aftercare and conservative therapy include the use of adjustable splints. Dynamic splints are of no use in the treatment of the stiff elbow, and the outcome of mobilization during anaesthesia is poor. In cases of elbow stiffness arthroscopic surgery on the elbow joint is limited to the extraction of loose bodies and the removal of scar tissue or adhesions. Distraction arthroplasty is a new concept in the treatment of elbow stiffness, involving distraction and relaxation of the capsule by means of an external fixator. No evidence documenting the usefulness or otherwise of this method is yet available.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1.
Abb. 2.
Abb. 3.
Abb. 4a–c.
Abb. 5.
Abb. 6.
Abb. 7.
Abb. 8.
Abb. 9.
Abb. 10.
Abb. 11.
Abb. 12.
Abb. 13.
Abb. 14a–e.

Literatur

  1. Blauth W, Jäger T (1991) Die Arthrolyse des Ellenbogengelenkes. Operat Orthop Traumatol 3: 169–185

  2. Blauth M, Haas NP, Südkamp NP, Happe T (1990) Die Ellenbogenarthrolyse bei posttraumatischer Gelenksteife. Orthopäde 19: 332–342

    Google Scholar 

  3. Breitfuß H, Muhr G, Neumann K, Neumann Ch, Rehn J (1991) Die Arthrolyse posttraumatischer Ellenbogensteifen. Unfallchirurg 94: 33–39

  4. Duke JB, Tessler RH, Dell PC (1991) Manipulation of the stiff elbow with patient under anaesthesia. J Hand Surg [Am] 16-A: 19–24

  5. Garland DE, Razza BE, Waters RL (1982) Forceful joint manipulation in head-injured adults with heterotopic ossification. Clin Orthop 169: 133–138

    Google Scholar 

  6. Gates HS, Sullivan FI, Urbaniak JR (1992) Anterior capsulotomy and continuous passive motion in the treatment of posttraumatic flexion contracture of the elbow. J Bone Joint Surg Am 74-A: 1229–1234

  7. Gösling T, Blauth M (2001) Bewegungseinschränkungen. In: Schmit-Neuerburg K-P, Towfight H, Letsch R (Hrsg) Tscherne Unfallchirurgie, Ellenbogen Unterarm Hand 1. Springer, Berlin Heidelberg New York

  8. Hastings H, Graham T (1994) The classification and treatment of heterotopic ossification about the elbow and forearm. Hand Clin 10: 417–437

    Google Scholar 

  9. Hertel R, Wolfram L (2001) Offene Ellenbogenarthrolyse bei erhaltener Gelenk-Flächengeometrie. Orthopäde 30: 619–625

  10. Itoh Y, Saegusa K, Ishiguro T, Horiuchi Y, Sasaki T, Uchinishi K (1989) Operations for the stiff elbow. Int Orthop 13: 263–268

    Google Scholar 

  11. Jäger M, Wirth CJ (1981) Die Arthrolyse und Arthroplastik des Ellenbogen- und Kniegelenkes. Huber, Bern Stuttgart Toronto

  12. Jupiter JB, Ring D (1998) Operative treatment of posttraumatic proximal radioulnar synostosis. J Bone Joint Surg Am 80-A:248–257

    Google Scholar 

  13. Lahoda LU, Klapperich T, Hahn MP, Muhr G (1999) Ergebnisse der posttraumatischen Elenbogengelenkarthrolysen. Chirurg 70: 1302–1306

    Google Scholar 

  14. Loew M (2001) Die Ellenbogenkontraktur, Ätiologische Übersicht und allgemeine Behandlungskonzepte. Orthopäde 30: 587–592

  15. Mansat P, Morrey BF (1998) The column procedure: a limited lateral approach for extrinsic contracture of the elbow. J Bone Joint Surg Am 80-A: 1603–1615

  16. Mansat P, Morrey BF, Hotchkiss RN (2000) Extrinsic contracture, "the column procedure", lateral and medial capsular release. In: Morrey BF (ed) The elbow and its disorders. Saunders, Philadelphia

  17. McAuliffe JA, Wolfson AH (1997) Early excision of heterotopic ossification about the elbow followed by radiation therapy. J Bone Joint Surg Am 79-A: 749–755

  18. Morrey BF (2000) Surgical treatment of extraarticular elbow contracture. Clin Orthop 370: 57–64

    Google Scholar 

  19. Morrey BF (ed) (2000) The elbow and its disorders. Saunders, Philadephia

  20. Morrey BF (2000) Splints and bracing at the elbow. In: Morrey BF (ed) The elbow and its disorders. Saunders, Philadephia

  21. Morrey BF, Hotchkiss RN (2000) External fixators of the elbow. In: Morrey BF (ed) The elbow and its disorders. Saunders, Philadephia

  22. Morrey BF, An KN, Chao EYS (1993) Functional evaluation of the elbow. In: Morrey BF (ed) The elbow and its disorders. Saunders, Philadephia

  23. Pennig D, Gausepohl T, Mader K, Wolfgarten (2001) Die Distraktionsarthrolyse Mit humeroulnarem Bewegungsfixateur zur Behandlung der post-traumatischen Ellenbogensteife. Orthopäde 30: 635–644

  24. Rüedi Th, Hochstetter AHC von, Schlumpf R (1984) Operative Zugänge der Osteosynthese. Springer, Berlin Heidelberg New York

  25. Strobel MJ, Eckardt OA, Eichhorn HJ (2001) Die arthroskopische Therapie bei Bewegungseinschränkung des Ellenbogengelenkes. Orthopäde 30: 610–618

  26. Timmermann LA, Andrews JR (1994) Arthroscopic treatment of posttraumatic elbow pain and stiffness. Am J Sports Med 22: 230–235

    Google Scholar 

  27. Vasen AP, Lacey SH, Keith MW, Shaffer JW (1995) Functional range of motion of the elbow. J Hand Surg [Am] 20-A: 288–292

  28. Viola RW, Hastings H (2000) Treatment of ectopic ossification about the elbow. Clin Orthop 370: 65–86

    Google Scholar 

  29. Volkow MV, Organesian OV (1975) Restoration of function in the knee and elbow with a hinge-distractor apparatus. J Bone Joint Surg Am 57-A: 591–600

  30. Weizenbluth M, Eichenblat M, Lipskeir E, Kessler I (1989) Arthrolysis of the elbow. 13 cases of posttraumatic stiffness. Acta Orthop Scand 60: 642–645

    Google Scholar 

  31. Zander CL, Healy NL (1992) Elbow flexion contractures treated with serial casts and conservative therapy. J Hand Surg [Am] 17: 694

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Ruprecht Beickert.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Beickert, R., Bühren, V. Arthrolyse des Ellengelenks. Trauma Berufskrankh 5, 41–54 (2003). https://doi.org/10.1007/s10039-003-0711-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10039-003-0711-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation