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Oberschenkelamputation und prothetische Versorgung

Lower limb amputation and prosthetic treatment

  • Standards in der Unfallchirurgie
  • Published:
Trauma und Berufskrankheit

Zusammenfassung

Amputation bedeutet den irreversiblen Verlust eines Körperteils ohne die Möglichkeit einer vollständigen Kompensation durch prothetische Versorgung. Die Indikation ist deshalb streng zu stellen. Die häufigsten Gründe für eine Oberschenkelamputation sind arteriosklerotisch oder diabetisch bedingte Durchblutungsstörungen, aber auch traumatische partielle oder totale Gliedmaßenabtrennungen, Infektionen, Tumoren und thermische Schädigungen. Die Amputation ist möglichst peripher durchzführen. Besondere Bedeutung besitzt die Knieexartikulation, da beim Knieerhalt ein voll endbelastbarer Stumpf vorliegt und damit die externe Kraftüberleitung auf das Becken entfallen kann. Die Orthopädietechnik bietet umfassende Möglichkeiten der prothetischen Versorgung, die Auswahl der Komponenten muss sich dabei an den Möglichkeiten und Ansprüchen des Amputierten orientieren. Kernstück jeder Prothese ist ein optimal passender Schaft. Hier setzt sich zunehmend die längsovale, tuberumgreifende Form durch. Häufige Probleme nach Amputationen sind Hautveränderungen des Stumpfs sowie Neurom- und Phantomschmerzen. Die Begutachtung richtet sich nach MdE-Erfahrungswerten, die Beurteilung von Phantomschmerzen und die Bewertung von Wirbelsäulenveränderungen können sich in Einzelfällen als problematisch erweisen.

Abstract

Amputation means the irreversible loss of a body part with no possibility of complete compensation for the loss of function by means of prosthetic replacement. Therefore, the decision for amputation must not be made until all the limb-sparing surgical options have been considered at length. The most frequent reason for amputation is an impaired blood supply, whether caused by arteriosclerosis or by diabetes. Other indications are partial or complete traumatic separation of an extremity, infections, tumors and thermal trauma. Especially in the femur, a longer stump promises a better functional outcome, so that it is important for the amputation to be performed as far distally as possible. Exarticulation of the knee joint is especially important, since full weightbearing is then possible without prosthetic involvement of the pelvic region. A modular system of prosthetic components means there is a wide range of combinations. A prosthetic system has to be selected on the basis of the individual abilities and needs of each patient. The success of any prosthesis is dependent on a well-fitting shaft. The oval type that embraces the tuber is well on the way to becoming standard. Frequent problems after amputation are dermal lesions on the stump, pain of traumatic neuroma and phantom pain. The expert appraisal of the degree of debility for the workers' compensation insurance is commonly based on the insurers' empirical values; the evaluation of phantom pain and of consequent changes in the spine might be problematic in individual cases.

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Handke, S., Matthes, G., Hartz, C. et al. Oberschenkelamputation und prothetische Versorgung. Trauma Berufskrankh 4, 266–273 (2002). https://doi.org/10.1007/s10039-002-0603-1

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