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Behandlung distaler artikulärer Oberschenkelfrakturen

Behandlung mit LISS

Treatment of articular fractures of the distal femur with LISS

  • Leitthema
  • Published:
Trauma und Berufskrankheit

Zusammenfassung

Artikuläre distale Oberschenkelfrakturen sind einerseits charakterisiert durch einen Gelenkschaden, der einer anatomische Rekonstruktion des Gelenks bedarf, und andererseits durch eine metadiaphysäre Fraktur, die ein Alignement der Achse und der Rotation erfordert. Während die Gelenkkomponente durch einen parapatellaren Zugang zuverlässig versorgt werden kann, ist für die Schaftkomponente ein minimalinvasives perkutanes Vorgehen vorteilhaft. Knochenheilungsstörungen und Infekte können damit reduziert werden. Das Less-invasive-stabilization-System (LISS) erlaubt eine konsequent perkutane Stabilisierung des Femurschafts und hat neben den biologischen Vorteilen für die Knochenheilung durch den winkelstabilen Platten-Schrauben-Kortikalis-Verbund zudem biomechanische Vorteile, indem Sekundärdislokationen zuverlässig verhindert werden. Die perkutane Stabilisierung erfordert intraoperative Orientierungshilfen zur Achsen- und Rotationskontrolle. Die Osteosynthese mit dem LISS-System wird durch Repositions- und Retentionsinstrumente erleichtert. Fehlstellungen und lange Bildverstärkerzeiten sind v. a. in der Initialphase der Anwendung nicht unerheblich. Während Sekundäreingriffe infolge von Knochenheilungsstörungen bei den distalen artikulären Frakturen seltener werden, hat sich die Prognose im Bezug auf die Kniegelenkfunktion trotz neuer minimalinvasiver Implantate nicht relevant verbessert.

Abstract

Intraarticular fractures of the distal femur are characterised by an articular fracture requiring anatomical reconstruction and a metadiaphyseal shaft fracture requiring axial and rotational aligment. The knee joint is adquately exposed and reconstructed by a parapatellar approach, while the shaft is best approached by minimally invasive percutaneous techniques. There are fewer bone healing problems and infectious complications when these techniques are used. The less invasive stabilising system (LISS) allows percutaneous stabilisation of the distal femor shaft, with obvious advantages in terms of bone vascularisation and uneventful bone healing. The angular stability of this system means that it also has biomechanical advantages since secondary dislocation is reliably prevented even when there is a missing medical cortical buttress or the bone is badly osteopenic. When a percutaneous technique is used for stabilisation intraperative measurements are necessary for axial and rotational control. With LISS, osteosynthesis is made easier by using a modular external fixator or the femoral distractor to achieve reduction and to maintenance the reduction achieved until the LISS plate is applied. Especially when a team first starts to use LISS there can be an elevated rate of malunions and long C-arm times. Secondary procedures due to bone healing problems have become less common with the use of percutaneous stabilisation systems; the prognosis in terms of knee function, however, seems to be unchanged by the use of these new implants and the percutaneous approach.

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Babst, R., Rosenkranz, J. & Rikli, D. Behandlung distaler artikulärer Oberschenkelfrakturen. Trauma Berufskrankh 4, 44–50 (2002). https://doi.org/10.1007/s10039-002-0544-8

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10039-002-0544-8

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