Skip to main content
Log in

Osteokonduktion und Hydroxylapatitkeramiken

Osteoconduction and hydroxyapatite ceramics

  • Leitthema
  • Published:
Trauma und Berufskrankheit

Zusammenfassung

Die Fähigkeit von Hydroxylapatit(HA)-Keramiken zur Osteokonduktion wurde im Rahmen einer tierexperimentellen Studie an Minipigs in kortikalen Fräsdefekten der Tibiadiaphyse näher untersucht. Die verwendeten, offenporigen, spongiös strukturierten HA-Zylinder zeigten keine osteokonduktive Wirkung in der Frühphase, was zu einer insgesamt nur begrenzten knöchernen Defektauffüllung führte. In der Spätphase der Defektheilung war eine bevorzugte Knochenanlagerung an die Implantatstrukturen festzustellen, was als sekundäre Osteokonduktion oder besser als Osteoaffinität des nicht resorbierten HA-Implantats aufgrund seiner chemisch-kristallographischen Verwandtschaft zum Knochenmineral einzustufen ist.

Abstract

In an animal study, the capacity of hydroxyapatite (HA) ceramics for osteoconduction was examined in cortical trephine defects in the tibial diaphysis of minipigs. The HA cylinders used had a spongy structure with interconnecting open pores and did not demonstrate any osteoconductive effect in the initial phase, resulting in a overall poor healing of the bone defects. In the late phase of defect regeneration bone was found to cover implant structures preferentially. This result can be interpreted as secondary osteoconduction, or even as an affinity of nonresorbed HA implants for bone based on the chemical and crystallographic relationship between HA and bone mineral.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Soldner, E., Herr, G., Schnettler, R. et al. Osteokonduktion und Hydroxylapatitkeramiken. Trauma Berufskrankh 3, 283–287 (2001). https://doi.org/10.1007/s10039-001-0502-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10039-001-0502-x

Navigation