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Langzeitergebnisse nach der Insertation von subperiostalen Gerüstimplantaten: Bericht über zwölf Patientenfälle

Long-term results of fittig subperiosteal implants: report of twelve patient cases

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Zusammenfassung

Das subperiostale Implantat (SI) wurde erstmals in den 1940er Jahren beschrieben. Die nichtakzeptablen Langzeitergebnisse der subperiostalen Gerüstimplantate stehen im Gegensatz zu den gut dokumentierten Ergebnissen für enossale Implantate. Es gibt heute keine Indikation mehr für subperiostale Gerüstimplantate oder andere auf Weichgewebe gelagerte Konstruktionen. Die vorliegende retrospektive Auswertung dokumentiert Komplikationen, die nach der Versorgung mit Gerüstimplantaten auftraten. Häufige Komplikationen sind freiliegende Implantatanteile, Entzündungen, Infektionen, Fistelbildung und Implantatmobilität. Nach der Entfernung der Gerüstimplantate sind häufig hoch atrophe Kiefer zu sehen. Bei diesen atrophen Kiefern war die Versorgung der Patienten mit enossalen Implantaten in einigen Fällen ohne autologe Knochentransplantation vom Becken nicht möglich. Unsere Ergebnisse der Patientenauswertung stimmen mit Ergebnissen anderer Studien darin überein, dass Patienten mit subperiostalen Gerüstimplantaten in regelmäßigen Abständen nachuntersucht werden müssen. Subperiostale Implantate sollten bei wieder auftretenden Komplikationen unbedingt entfernt werden. Zur weiteren Therapie ist dann das gesamte Spektrum der präprothetischen Chirurgie erforderlich.

Abstract

The subperiosteal dental implantation implant was orginally described in the 1940s. The inadequate long-term results of subperiosteal implants are in contrast to the excellent results documented for endosseus oral implants. Consequently, subperiosteal implants and other soft-tissue-anchored implants should not be used presently. The present report documented twelve patient cases with complications after treatment with subperiosteal implants. Typical complications of SI are implant exposure, inflammation, infection, fistula formation and implant mobility. After removing the SI severe atrophic bone was seen. The placement of osseointegrated oral implants was mostly not possible without autogenous bone grafting. The present report is in conclusion with other studies, that a regular control of patients with subperiosteal implants is necessary. Subperiosteal implants should definitely be removed, if continuous periods of complication occur. The complete oral rehabilitation requires further surgical treatment in the field of preprosthetic surgery.

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References

  1. Albrektsson T, Zarb G, Worthington P, Eriksson AR (1986) The long-term efficacy of currently used dental implants: A review and proposed criteria of success. Int J Oral Maxillofac Implants 1:11–25

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Bodine RL, Yanase RT, Bodine A (1996) Forty years experience with subperiosteal implant dentures in 41 edentulous patients. J Prosthet Dent 75:33–44

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Branemark PI (1988) Tooth replacement by oral endoprostheses: clinical aspects. J Dent Educ 52:821–823

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Dahl G (1956) Dental implants and superplants. Rassegna Trimestrale Odont 4:25–36

    Google Scholar 

  5. Goldberg NI (1980) Risk of subperiostal implants. In: Proceedings of an NIH-Harvard development conference on dental implants-benefit and risk. U.S. Department of Health and Human Services, Public Health Service, National Institutes of Health, Bethesda, MD 89–94

    Google Scholar 

  6. James RA, Lozada JL, Truitt PH, Foust BE, Jovanovic SA (1988) Subperiosteal implants. J Calif Dent Assoc 16:10–14

    CAS  Google Scholar 

  7. Linkow LI, Wagner JR, Chanavaz M (1998) Tripodal mandibular subperiosteal implant: basic sciences, operational procedures, and clinical data. J Oral Implantol 24:16–36

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Moore DJ, Hansoen PA (2004) A descriptive 18-year retrospective review of subperiosteal implants for patients with severely atrophied edentulous mandibles. J Prosthet Dent 92:145–150

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Obwegeser H (1977) Der atrophische Kiefer aus der Sicht des Kieferchirurgen. Schweiz Mschr Zahnheilk 87:946–958

    CAS  Google Scholar 

  10. Schou S, Pallesen L, Hjörtung-Hansen E, Pederson C, Fibäk B (2000) A 41-year history of a mandibular subperiostal implant. Clin Oral Impl Res 11:171–178

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. Yanase RT, Bodine RL, Tom JFMD, White SN (1994) The mandibular subperiosteal implant denture: A prospective study. J Prosthet Dent 71:369–374

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Young L jr, Michel JD, Moore DJ (1983) A twenty-year evaluation of subperiosteal implants. J Prosthet Dent 49:640–649

    Google Scholar 

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Correspondence to Stefan Zwerger.

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Zwerger, S., Abu-Id, M.H. & Kreusch, T. Langzeitergebnisse nach der Insertation von subperiostalen Gerüstimplantaten: Bericht über zwölf Patientenfälle. Mund Kiefer GesichtsChir 11, 359–362 (2007). https://doi.org/10.1007/s10006-007-0081-5

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10006-007-0081-5

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