Zusammenfassung
Hintergrund
Als Masseterhypertrophie wird eine unilaterale oder bilaterale Vergrößerung des Volumens des M. masseter unterschiedlicher Ätiologie bezeichnet. Die therapeutischen Möglichkeiten reichen von rein konservativen Maßnahmen insbesondere bei funktionell bedingten Veränderungen bis hin zur chirurgischen Ablation des Muskels. Im Rahmen der vorliegenden Untersuchung wird die Anwendung des Botulinumtoxins des Serotyps A zur Therapie der Masseterhypertrophie dargestellt und evaluiert.
Patienten und Methode
Im Zeitraum Juni 2000 bis August 2004 wurden sieben Patienten mit einer unilateralen und ein Patient mit einer bilateralen Masseterhypertrophie mit Injektionen des Botulinumtoxins behandelt.
Ergebnisse
In allen Fällen konnte eine deutliche Verbesserung der aufgrund der Masseterhypertrophie bestehenden Gesichtsasymmetrie durch Chemodenervation und nachfolgende Reduktion der hypertrophen Muskelmasse erzielt werden. Komplikationen bei der Injektion, Nebenwirkungen, Intoxikationserscheinungen oder Therapieversagen wurden nicht beobachtet.
Schlussfolgerung
Die Ergebnisse der Behandlungsserie zeigen in Übereinstimmung mit den Berichten in der Literatur, dass die Anwendung von Botulinumtoxin bei der Masseterhypertrophie gegenwärtig als Therapieoption der Wahl betrachtet werden kann.
Abstract
Background
Masseteric hypertrophy is a unilateral or bilateral enlargement of the masseteric muscle of various aetiologies. The therapeutic options range from solely conservative measures, especially in functionally induced abnormalities, up to surgical ablation of the muscle. The presented study evaluates the application of botulinum toxin serotype A for the treatment of masseteric hypertrophy.
Patients and methods
Between June 2000 and August 2004 seven patients with a unilateral and one patient with a bilateral manifestation of the condition were treated by an injection of botulinum toxin.
Results
A significant improvement of facial asymmetry caused by chemodenervation and following reduction of the hypertrophic muscle mass could be achieved in all cases. Complications during the injection, side effects, signs of intoxication, and therapy failure were not observed.
Conclusion
The results of this treatment series show in agreement with the reports in the literature that the application of botulinum toxin can be currently considered as the therapy of choice in masseteric hypertrophy.
Literatur
Addante RR (1994) Masseter muscle hypertrophy: report of case and literature review. J Oral Maxillofac Surg 52: 1199–1202
Beckers HL (1977) Masseteric muscle hypertrophy and its intraoral surgical correction. J Maxillofac Surg 5: 28–35
Dressler D (2000) Complete secondary botulinum toxin therapy failure in blepharospasm. J Neurol 247: 809–810
Dressler D, Benecke R (2004) Antikörpervermitteltes Versagen der Botulinumtoxin-Therapie. In: Laskawi R, Roggenkämper P (Hrsg) Botulinumtoxin-Therapie im Kopf-Hals-Bereich. Urban & Vogel, München, S 58–70
Dressler D, Dirnberger G (2000) Botulinumtoxin therapy: risk factors for therapy failure. Mov Disord 15 (Suppl 2): 51
Gobel H, Jost WH (2003) Botulinum-Toxin in der speziellen Schmerztherapie. Schmerz 17: 149–165
Hui AC (2002) Botulinum toxin for treatment of masseteric hypertrophy. J Neurol 249: 345
Kessler KR, Skutta M, Benecke R (1999) Long-term treatment of cervical dystonia with botulinum toxin A: efficacy, safety, and antibody frequency. German Dystonia Study Group. J Neurol 246: 265–274
Kim HJ, Yum KW, Lee SS, Heo MS, Seo K (2003) Effects of botulinum toxin type A on bilateral masseteric hypertrophy evaluated with computed tomographic measurement. Dermatol Surg 29: 484–489
Kreyden OP, Geiges ML, Boni R, Burg G (2000) Botulinumtoxin: vom Gift zum Medikament. Ein historischer Rückblick. Hautarzt 51: 733–737
Lindern JJ von, Niederhagen B, Appel T, Berge S, Reich RH (2001) Type A botulinum toxin for the treatment of hypertrophy of the masseter and temporal muscles: an alternative treatment. Plast Reconstr Surg 107: 327–332
Mandel L, Tharakan M (1999) Treatment of unilateral masseteric hypertrophy with botulinum toxin: case report. J Oral Maxillofac Surg 57: 1017–1019
Manisali M, Amin M, Aghabeigi B, Newman L (2003) Retromandibular approach to the mandibular condyle: a clinical and cadaveric study. Int J Oral Maxillofac Surg 32: 253–256
Marx RE, Stern D (2002) Inflammatory, reactive, and infectious diseases. In: Marx RE, Stern D (Hrsg) Oral and maxillofacial pathology. Quintessenz, Berlin, pp 31–32
Moore AP, Wood GD (1994) The medical management of masseteric hypertrophy with botulinum toxin type A. Br J Oral Maxillofac Surg 32: 26–28
Naumann M (2003) Botulinumtoxin — Wirkprinzip und klinische Anwendung. Uni-Med, Bremen
Nishida M, Iizuka T (1995) Intraoral removal of the enlarged mandibular angle associated with masseteric hypertrophy. J Oral Maxillofac Surg 53: 1476–1479
Nishioka GJ, Montgomery MT (1988) Masticatory muscle hyperactivity in temporomandibular disorders: is it an extrapyramidally expressed disorder? J Am Dent Assoc 116: 514–520
Park MY, Ahn KY, Jung DS (2003) Botulinum toxin type A treatment for contouring of the lower face. Dermatol Surg 29: 477–483
Roncevic R (1986) Masseter muscle hypertrophy. Aetiology and therapy. J Maxillofac Surg 14: 344–348
Smyth AG (1994) Botulinum toxin treatment of bilateral masseteric hypertrophy. Br J Oral Maxillofac Surg 32: 29–33
To EW, Ahuja AT, Ho WS et al (2001) A prospective study of the effect of botulinum toxin A on masseteric muscle hypertrophy with ultrasonographic and electromyographic measurement. Br J Plast Surg 54: 197–200
Wood GD (1982) Masseteric hypertrophy and its surgical correction. Br Dent J 152: 416–417
Yonetsu K, Nakayama E, Yuasa K, Kanda S, Ozeki S, Shinohara M (1998) Imaging findings of some buccomasseteric masses. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 86: 755–759
Zachariades N, Rallis G, Papademetriou J, Konsolaki E, Markaki S, Mezitis M (1991) Phleboliths. A report of three unusual cases. Br J Oral Maxillofac Surg 29: 117–119
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Mischkowski, R.A., Siessegger, M., Lazar, F. et al. Die Chemodenervation mit Botulinumtoxin bei Masseterhypertrophie. Mund Kiefer GesichtsChir 9, 101–108 (2005). https://doi.org/10.1007/s10006-005-0601-0
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s10006-005-0601-0