Zusammenfassung
Hintergrund
Nach Einführung des mikrochirurgischen Fibulatransplantats im Jahr 1975 durch Taylor und erstem Einsatz im Kieferbereich 1989 durch Hidalgo hat sich dieses Transplantat zu einem Grundpfeiler für die Rekonstruktion des Unterkiefers bei ausgedehnten oromandibularen Defekten etabliert. Voraussetzung für die Anwendung dieses Transplantats ist allerdings der Nachweis einer intakten 3-Gefäß-Versorgung des Unterschenkels, um insbesondere bei Rauchern die Gefahr einer später auftretenden Mangeldurchblutung des Fußes zu minimieren. Dieser Nachweis wurde bisher mit der invasiven DSA-Technik erbracht. Die Fortschritte auf dem Gebiet der Magnetresonanzangiographie (MRA) ermöglichen jedoch zunehmend eine primäre Gefäßdiagnostik mit nichtinvasiven Untersuchungsverfahren. Ziel der vorliegenden prospektiven Untersuchung war, die Frage zu beantworten, ob die MRA normvariante Gefäßverläufe und pathologische Gefäßstenosen der Unterschenkelarterien zuverlässig darstellen und damit die konventionelle digitale Subtraktionsangiographie (DSA) ersetzen kann.
Material und Methode
In einer prospektiven Studie wurden bei 15 Patienten vor Entnahme eines Fibulatransplantats eine konventionellen DSA und postoperativ eine MRA der Unterschenkel mit i. v. Kontrastmittelgabe angefertigt. Alle Aufnahmen wurden verblindet und einer Auswertung durch 3 Radiologen zugeführt. Die Beurteilung des Gefäßstatus erfolgte in Bezug auf atherosklerotische Veränderungen, Stenosen, hypoplastische Gefäße, Gefäßokklusionen und allgemeine Gefäßanatomie.
Ergebnisse
Die hohe Auflösung der MRA ermöglichte eine sichere Beurteilung aller 3 Hauptgefäße des Unterschenkels. Fehlende und hypoplastische Gefäße, Stenosen und atherosklerotische Veränderungen konnten eindeutig dargestellt werden und deckten sich mit den Befunden der DSA.
Schlussfolgerung
Die MRA der Unterschenkel ermöglicht eine sichere Beurteilung des Gefäßstatus und ist aufgrund des geringeren Untersuchungsrisikos, der ambulanten Durchführbarkeit und der fehlenden Strahlenexposition der DSA in dieser Fragestellung vorzuziehen.
Abstract
Background
Since the introduction of the fibula flap by Taylor in 1975, and its first application in the lower jaw by Hidalgo in 1989, it has become an option of first choice in mandibular reconstruction of large oromandibular defects. Perfusion of the osteomyocutaneous fibula transplant is based on the peroneal artery. To avoid postoperative ischaemia of the lower leg after sacrificing this artery, especially in smokers, adequate perfusion must be guaranteed preoperatively by radiological evaluation. Progress in the field of magnetic resonance angiography (MRA) enables an increasing number of primary non-invasive evaluations of vessels. The aim of this prospective study was to answer the question of whether MRA enables a accurate representation of anatomical variation and pathological stenoses of the lower leg vessels and can therefore replace conventional digital subtraction angiography (DSA).
Materials and methods
We carried out conventional DSA of the lower leg before raising a fibula transplant and postoperative MRA with contrast medium in a prospective study with 15 patients. Vessels were assessed for atherosclerotic, occlusive or hypoplastic changes and anatomical variations by three radiologists.
Results
High resolution of MRA enables a reliable judgement of the lower leg vessels. Hypoplastic vessels, stenoses, occlusion or atherosclerotic changes of the vessels could definitely be detected by MRA just as by DSA. Thus, all patients without these diagnosed contraindications could be operated successfully.
Conclusion
MRA of the lower leg enables a definitive determination of the vessel quality and the site of preference for harvesting the flap. Because MRA is a low risk procedure, can be carried out on an outpatient basis and causes no radiation load, it should be preferred to conventional DSA.
Literatur
Chen ZW, Yan W (1983) The study and clinical application of the osteocutaneous flap of fibula. Microsurgery 4: 11–16
Clemenza JW, Rogers S, Magennis P (2000) Pre-operative evaluation of the lower extremity prior to microvascular free fibula flap harvest. Ann R Coll Surg Engl 82: 122–127
Ewen K (1998) Moderne Bildgebung. Thieme, Stuttgart New York
Ferri J, Piot B, Ruhin B, Mercier J (1997) Advantages and limitations of the fibula free flap in mandibular reconstruction. J Oral Maxillofac Surg 55: 440–449
Futran ND, Stack BC Jr, Payne LP (1997) Use of color Doppler flow imaging for preoperative assessment in fibular osteoseptocutaneous free tissue transfer. Otolaryngol Head Neck Surg 117: 660–663
Graves MJ (1997) Magnetic resonance angiography. Br J Radiol 70: 6–28
Hessel SJ, Adams DF, Abrams HL (1981) Complications of angiography. Radiology 138: 273–281
Hidalgo DA (1989) Fibula free flap: a new method of mandible reconstruction. Plast Reconstr Surg 84: 71–79
Hidalgo DA (1994) Fibula free flap mandibular reconstruction. Clin Plast Surg 21: 25–35
Jones NF, Swartz WM, Mears DC, Jupiter JB, Grossman A (1988) The "double barrel" free vascularized fibular bone graft. Plast Reconstr Surg 81: 378–385
Kaufman JL (1984) Pelvic hemorrhage after percutaneous femoral angiography. AJR Am J Roentgenol 143: 335–336
Kessler P, Wiltfang J, Schultze-Mosgau S, Lethaus B, Greess H, Neukam FW (2001) The role of angiography in the lower extremity using free vascularized fibular transplants for mandibular reconstruction. J Craniomaxillofac Surg 29: 332–336
Korosec FR, Mistretta CA (1998) MR angiography: basic principles and theory. Magn Reson Imaging Clin N Am 6: 223–256
Lorenz RR, Esclamado R (2001) Preoperative magnetic resonance angiography in fibular-free flap reconstruction of head and neck defects. Head Neck 23: 844–850
Lutz BS, Wei FC, Ng SH, Chen IH, Chen SH (1999) Routine donor leg angiography before vascularized free fibula transplantation is not necessary: a prospective study in 120 clinical cases. Plast Reconstr Surg 103: 121–127
Manaster BJ, Coleman DA, Bell DA (1990) Magnetic resonance imaging of vascular anatomy before vascularized fibular grafting. J Bone Joint Surg Am 72: 409–414
Manaster BJ, Coleman DA, Bell DA (1990) Pre- and postoperative imaging of vascularized fibular grafts. Radiology 176: 161–166
Morcos SK, Thomsen HS (2001) Adverse reactions to iodinated contrast media. Eur Radiol 11: 1267–1275
Prince MR (1994) Gadolinium-enhanced MR aortography. Radiology 191: 155–164
Prince MR (1996) Body MR angiography with gadolinium contrast agents. Magn Reson Imaging Clin N Am 4: 11–24
Prince MR (1998) Contrast-enhanced MR angiography: theory and optimization. Magn Reson Imaging Clin N Am 6: 257–267
Ruehm S, Debatini J (1999) Kontrastverstärkte 3D-MR-Angiographie in Thorax, Abdomen und Peripherie. Radiologe 39: 100–109
Shpitzer T, Neligan PC, Gullane PJ, Boyd BJ, Gur E, Rotstein LE, Brown DH, Irish JC, Freeman JE (1999) The free iliac crest and fibula flaps in vascularized oromandibular reconstruction: comparison and long-term evaluation. Head Neck 21: 639–647
Taylor GI, Miller GD, Ham FJ (1975) The free vascularized bone graft. A clinical extension of microvascular techniques. Plast Reconstr Surg 55: 533–544
Urken ML, Buchbinder D, Costantino PD, Sinha U, Okay D, Lawson W, Biller HF (1998) Oromandibular reconstruction using microvascular composite flaps: report of 210 cases. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 124: 46–55
Westenberg JJ, Geest RJ van der, Wasser MN, Linden EL van der, Walsum T van, Assen HC van, Roos A de, Vanderschoot J, Reiber JH (2000) Vessel diameter measurements in gadolinium contrast-enhanced three-dimensional MRA of peripheral arteries. Magn Reson Imaging 18: 13–22
Wolff KD, Ervens J, Herzog K, Hoffmeister B (1996) Experience with the osteocutaneous fibula flap: an analysis of 24 consecutive reconstructions of composite mandibular defects. J Craniomaxillofac Surg 24: 330–338
Young N, Chi KK, Ajaka J, McKay L, O'Neill D, Wong KP (2002) Complications with outpatient angiography and interventional procedures. Cardiovasc Intervent Radiol 25: 123–126
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Electronic supplementary material
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Hölzle, F., Franz, E.P., von Diepenbroick, V.H. et al. Evaluation der Unterschenkelarterien vor mikrochirurgischem Fibulatransfer. Mund Kiefer GesichtsChir 7, 246–253 (2003). https://doi.org/10.1007/s10006-003-0486-8
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s10006-003-0486-8
Schlüsselwörter
- Magnetresonanzangiographie
- Digitale Subtraktionsangiographie
- Vaskularisierte Fibulatransplantate
- Präoperative Gefäßdarstellung
- Mikrochirurgie