Skip to main content
Log in

Risikofaktoren beachten und Chronifizierung vermeiden

Wenn Rückenschmerzen chronisch werden

  • Im Blickpunkt
  • Chronischer Rückenschmerz
  • Published:
Schmerzmedizin Aims and scope

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Schmidt CO, Raspe H, Pfingsten M, Hasenbring M, Basler HD, Eich W, Kohlmann T. Back pain in the German adult population: prevalence, severity, and sociodemographic correlates in a multiregional survey. Spine. August 2007;32(18):2005-11

  2. Maher C, Underwood M, Buchbinder R. Non-specific low back pain. Lancet. Februar 2017;389(10070):736-47

  3. Hoy D, March L, Brooks P, Blyth F, Woolf A, Bain C, Williams G, Smith E, Vos T, Barendregt J, Murray C, Burstein R, Buchbinder R. The global burden of low back pain: estimates from the Global Burden of Disease 2010 study. Ann Rheum Dis. Juni 2014;73(6):968-74

  4. GBD 2017 Disease and Injury Incidence and Prevalence Collaborators. Global, regional, and national incidence, prevalence, and years lived with disability for 354 diseases and injuries for 195 countries and territories, 1990-2017: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2017. Lancet. November 2018;392(10159):1789-858

  5. Bundesärztekammer (BÄK), K.r.B.K., Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen, Fachgesellschaften (AWMF). Nationale VersorgungsLeitlinie Nicht-spezifischer Kreuzschmerz, Langfassung, 2. Auflage. [Internet]. 2017 [zitiert 29. Februar 2020]. Verfügbar unter: https://www.leitlinien.de/nvl/kreuzschmerz

  6. Casser HR, Hasenbring M, Becker A, Baron R. Rückenschmerzen und Nackenschmerzen - interdisziplinäre Diagnostik und Therapie, Versorgungspfade, Patientenedukation, Begutachtung, Langzeitbetreuung. Springer; 2016

  7. Raspe H, Hüppe A, Matthis C. Theorien und Modelle der Chronifizierung: Auf dem Weg zu einer erweiterten Definition chronischer Rückenschmerzen. Schmerz. Oktober 2003;17(5):359-66

  8. Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen, Fachgesellschaften (AWMF). Spezifischer Kreuzschmerz [Internet]. 2017 [zitiert 30. Januar 2020]. Verfügbar unter: https://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/033-051l_S2k_Spezifischer_Kreuzschmerz_2018-02.pdf

  9. Casser HR, Seddigh S, Rauschmann M. Acute lumbar back pain investigation, differential diagnosis, and treatment. Dtsch Arztebl Int. 2016;113(13):223-34

  10. Deyo RA, Weinstein JN. Low Back Pain. N Engl J Med. 2001;344(5):363-70

  11. Fanuele JC, Birkmeyer NJ, Abdu WA, Tostison TD, Weinstein JN. The impact of spinal problems on the health status of patients: have we underestimated the effect? Spine (Phila Pa 1976). Juni 2000;25(12):1509-14

  12. Linton SJ. A review of psychological risk factors in back and neck pain. Spine. Mai 2000;25(9):1148-56

  13. Neubauer E, Junge A, Pirron P, Seemann H, Schiltenwolf M. HKF-R 10 - screening for predicting chronicity in acute low back pain (LBP): a prospective clinical trial. Eur J Pain. August 2006;10(6):559-66

  14. Hasenbring M, Hallner D, Klasen B. Psychologische Mechanismen in Prozess der Schmerzchronifizierung - Unter- oder überbewertet? Der Schmerz. Dezember 2001;15(6):442-27

  15. Hasenbring M. Kognitive Verhaltenstherapie chronischer und prächronischer Schmerzen. Psychotherapeut. 1996;(41):313-25

  16. Simons DG, Travell JG, Simons LS. Travell & Simons's Myofascial Pain and Dysfunction: The Trigger Point Manual, Vol. 1. 2nd ed. Baltimore: Williams & Wilkins; 1999 [2-Volume Set])

  17. Chou R, Turner JA, Devine EB, Hansen RN, Sullivan SD, Blazina I, Dana T, Bougatsos C, Deyo RA. The effectiveness and risks of long-term opioid therapy for chronic pain: a systematic review for a National Institutes of Health Pathways to Prevention Workshop. Ann Intern Med. Februar 2015;162(4)

  18. Traeger AC, Hübscher M, Henschke N, Moseley GL, Lee H, McAuley JH. Effect of Primary Care-Based Education on Reassurance in Patients With Acute Low Back Pain: Systematic Review and Meta-analysis. JAMA Intern Med. Mai 2015;175(5):733-43

  19. Diener HC, Grond M, Böhm M, Eckstein HH, Forsting M. Sekundärprävention des Schlaganfalls: Was ist neu? Dtsch Arztebl. November 2007;104(44):A 3016-21

  20. Hancock MJ, Maher CG, Latimer J, McLachlan AJ, Cooper CW, Day RO, Spindler MF, McAuley JH, Hancock MJ et al. Assessment of diclofenac or spinal manipulative therapy, or both, in addition to recommended first-line treatment for acute low back pain: a randomised controlled trial. November 2007;370(9599):1638-43

  21. Rasmussen-Barr E, Held U, Grooten WJ, Roelofs PD, Koes BW, van Tulder MW, Wertli MM. Nonsteroidal Anti-inflammatory Drugs for Sciatica: An Updated Cochrane Review. Spine (Phila Pa 1976). April 2017;42(8):586-94

  22. Williams CM, Maher CG, Latimer J, McLachlan AJ, Hancock MJ, Day RO, Lin CW. Efficacy of paracetamol for acute low-back pain: a double-blind, randomised controlled trial. Lancet. November 2014;384(9954):1586-96

  23. Pfingsten M, Arnold B, Böger A, Brinkschmidt T, Casser HR, Irnich D, Kaiser U, Klimczyk K, Lutz J, Schiltenwolf M, Seeger D, Zernikow B, Sabatowski R. Cross-sectoral interdisciplinary multimodal pain therapy : Recommendations on structural and process parameters of the ad hoc commission "Interdisciplinary Multimodal Pain Therapy" of the German Pain Society (Deutsche Schmerzgesellschaft e. V.). Schmerz. Juni 2019;33(3):191-203

  24. Casser HR, Arnold B, Brinkschmidt T, Gralow I, Irnich D, Klimczyk K, Nagel B, Pfingsten M, Sabatowski R, Schiltenwolf M, Sittl R, Söllner W. Multidisciplinary assessment for multimodal pain therapy. Indications and range of performance. Schmerz. September 2013;27(5):512

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Judith Chibuzor-Hüls Dr. med..

Ethics declarations

Die Autoren erklären, dass sie sich bei der Erstellung des Beitrages von keinen wirtschaftlichen Interessen leiten ließen und dass keine potenziellen Interessenkonflikte vorliegen. Der Verlag erklärt, dass die inhaltliche Qualität des Beitrags von zwei unabhängigen Gutachtern geprüft wurde. Werbung in dieser Zeitschriftenausgabe hat keinen Bezug zur CME-Fortbildung. Der Verlag garantiert, dass die CME-Fortbildung sowie die CME-Fragen frei sind von werblichen Aussagen und keinerlei Produktempfehlungen enthalten. Dies gilt insbesondere für Präparate, die zur Therapie des dargestellten Krankheitsbildes geeignet sind.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Chibuzor-Hüls, J., Casser, HR., Birklein, F. et al. Wenn Rückenschmerzen chronisch werden. Schmerzmed. 36, 40–49 (2020). https://doi.org/10.1007/s00940-020-1742-9

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00940-020-1742-9

Navigation