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Kritische extremitätenbedrohende Beinischämie bei geriatrischen Patienten – eine diagnostische und therapeutische Herausforderung

Critical limb-threatening ischemia in geriatric patents—A diagnostic and therapeutic challenge

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Zusammenfassung

Bei geriatrischen Patienten ist der Zustand vor dem Akutgeschehen bei Festlegung der Therapieoptionen im Rahmen einer kritischen extremitätenbedrohenden Beinischämie (CLTI) von prognostisch entscheidender Bedeutung, v. a. beim Vorliegen eines Frailty-Syndroms. Negative Prädiktoren sind Immobilität, Pflegebedürftigkeit und Zeichen der Malnutrition wie Muskelschwäche. Die primär kardiovaskulär bedingte 1‑Jahres-Mortalität liegt bei bis zu 50 %. Das Therapieziel bei dieser Hochrisikogruppe ist die Linderung von Beschwerden unter Erhaltung oder Verbesserung der Selbstständigkeit in den Basisfunktionen des täglichen Lebens. Auch die Wahl der diagnostischen Mittel hat sich daran zu orientieren, v. a. in Hinblick auf bildgebende Verfahren (CT und MRT). Es ist zu prüfen, ob ein Gefäßeingriff vermieden werden kann, v. a. bei stabilen Wundsituationen ohne oder mit geringen Beschwerden. Steht der Ruheschmerz im Vordergrund, reicht therapeutisch oft die Verbesserung des arteriellen Zustroms aus, ohne die Notwendigkeit einer kompletten Revaskularisation. Ist eine an sich indizierte Revaskularisation mit hohen Risiken einer Verschlechterung des Gesamtzustands verbunden, sollte ein Palliativkonzept Berücksichtigung finden.

Abstract

The prehospital clinical and functional state of geriatric patients is prognostically of decisive importance for the choice of treatment for critical limb-threatening ischemia (CLTI), especially in the presence of frailty syndrome. Negative prognostic predictors are immobility, need of nursing care and clinical signs of malnutrition, such as muscle weakness. The 1‑year mortality of this risk group is up to 50%, mainly due to cardiovascular diseases. The goal of treatment in this high-risk group is relief of suffering under maintenance or improvement of independence in the basic functions of daily living. The choice of diagnostic tools should be oriented towards this, especially with respect to imaging procedures, e.g. computed tomography (CT) and magnetic resonance imaging (MRI). It should be checked whether a vascular intervention can be avoided, especially in case of stable wound conditions without or with only minor complaints. If resting pain dominates, improvement of arterial inflow may prove sufficient for pain control, without the necessity for complete revascularization. Concepts of palliative care should be favored if an otherwise indicated revascularization is associated with a high risk of deterioration of the overall condition.

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Literatur

  1. Gemeinsame Arbeitsgruppe der Bundesarbeitsgemeinschaft der Klinisch-Geriatrischen Einrichtungen e. V. (2004) Abgrenzungskriterien der Geriatrie (Version V1.3)

    Google Scholar 

  2. Fried LP, Tangen CM, Walston J et al (2001) Frailty in older adults: evidence for a phenotype. J Gerontol A Biol Sci Med Sci 56:M146–56

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. Deutsche Gesellschaft für Geriatrie e. V. (Hrsg) (2020) Klinische Frailty Skala

    Google Scholar 

  4. Diehm C, Schuster A, Allenberg H et al (2004) High prevalence of peripheral arterial disease and comorbidity in 6,880 primary care patients: cross sectional study. Atherosclerosis 172:95–105

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Barzilay JI, Spiekerman CF, Kuller LH et al (2001) Prevalence of clinical and isolated subclinical cardiovascular disease in older adults with glucose disorders: the cardiovascular health study. Diabetes Care 24:1233–1239

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Paris BE, Libow LS, Halperin JL, Mulvihill MN (1988) The prevalence and one-year outcome of limb arterial obstructive disease in a nursing home population. J Am Geriatr Soc 36:607–612

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Donald GW, Ghaffarian AA, Isaac F, Kraiss LW, Griffin CL, Smith BK, Sarfati MR, Beckstrom JL, Brooke BS (2018) Preoperative frailty assessment predicts loss of independence after vascular surgery. J Vasc Surg 68(5):1382–1389. https://doi.org/10.1016/j.jvs.2018.02.044

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Duggan MM, Woodson J, Scott TE, Ortega AN, Menzoian JO (1994) Functional outcomes in limb salvage vascular surgery. Am J Surg 168(2):188–191. https://doi.org/10.1016/s0002-9610(94)80065-0

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Yannoutsos A, Lin F, Gaisset R, Jaillette C, Lazareth I, Emmerich J, Priollet P (2021) Characteristics and outcomes of octogenarians with revascularized critical limb ischemia: Impact of altered cardiac function for early mortality. J Med Vasc 46(5):224–231. https://doi.org/10.1016/j.jdmv.2021.10.003

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Roijers LP, Rakké YS, Hopmans CJ, Buimer MG, Ho GH, de Groot HW, Veen EJ, Mulder PG, van der Laan L (2020) A mortality prediction model for elderly patients with critical limb ischemia. J Vasc Surg 71(6):2065–2072.e2. https://doi.org/10.1016/j.jvs.2019.08.245

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Shah R, Attwood K, Arya S, Hall DE, Johanning JM, Gabriel E, Visioni A, Nurkin S, Kukar M, Hochwald S, Massarweh NN (2018) Association of frailty with failure to rescue after low-risk and high-risk inpatient surgery. JAMA Surg 153(5):e180214. https://doi.org/10.1001/jamasurg.2018.0214

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Takeji Y, Yamaji K, Tomie Y, Okasaki J, Tanaka K, Nagae A, Jinnouchi H, Hiramori S, Soga Y, Ando K (2018) Impact of frailty on clinical outcomes in patientes with critical limb ischemia. Circ Cardiovasc Interv 11(7):e6778

    Article  Google Scholar 

  13. Butala NM, Rajy A, Xu J, Strom JB, Schermerhorn M, Beckman JA, Shishehbor MH, Shen C, Yeh RW, Secemsky EA (2021) Association of frailty with treatment selection and long term outcomes among patientes with chronic limb-threatening ischemia. J Am Heart Assoc 10(24):e23138. https://doi.org/10.1161/JAHA.121.023138

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  14. Vogel TR, Petroski GF, Kruse RL (2014) Functional status of elderly adults before and after interventions for critical limb ischemia. J Vasc Surg 59(2):350–358. https://doi.org/10.1016/j.jvs.2013.08.087

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Sibona A, Bianchi C, Leong B, Caputo B, Kohne C, Murga A, Patel ST, Abou-Zamzam AM Jr, Teruya T (2022) A single center’s 15-year experience with palliative limb care for chronic limb threatening ischemia in frail patients. J Vasc Surg 75(3):1014–1020.e1. https://doi.org/10.1016/j.jvs.2021.09.032

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Shirasu T, Hoshina K, Nishiyama A, Akagi D, Miyahara T, Yamamoto K, Shigematsu K, Watanabe T (2016) Favorable outcomes of very elderly patients with critical limb ischemia who undergo distal bypass surgery. J Vasc Surg 63(2):377–384. https://doi.org/10.1016/j.jvs.2015.08.090

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to Christoph Ploenes.

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Ploenes, C. Kritische extremitätenbedrohende Beinischämie bei geriatrischen Patienten – eine diagnostische und therapeutische Herausforderung. Gefässchirurgie 27, 485–490 (2022). https://doi.org/10.1007/s00772-022-00922-0

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