Zusammenfassung
Hintergrund
Leitlinien fassen medizinische Evidenz zusammen, identifizieren die unter Studienbedingungen effektivste Therapie und empfehlen diese zur Anwendung. Der Arzt steht vor der Herausforderung, eine unter Studienbedingungen effektive Therapie auf individuelle Patienten anzuwenden. Dazu muss er sicherstellen, dass (I) die idealtypisch effektive Therapie auch unter Berücksichtigung der individuellen Besonderheiten seines Patienten einsetzbar und wirksam ist (Effizienz), dass (II) sein Vorgehen konform geht mit Leitlinien, Gesetzen- und ethischen Forderungen (Konformität), und dass (III) die Therapie den Bedürfnissen des Patienten gerecht wird (Bedürfnisorientierung).
Fragestellung
Wie können Ärzte zusammen mit ihren Patienten einen Weg zu einer individuellen optimalen Therapie finden?
Material und Methoden
Mit I‑SWOT stellen wir ein Instrument vor, mit dessen Hilfe wir am Deutschen Aortenzentrum Hamburg eine (I) effiziente, (II) konforme und (III) bedürfnisorientierte Therapiestrategie für den individuellen Patienten entwickeln.
Ergebnisse
I-SWOT besteht aus einer Vierfeldertafel, in deren Kopfzeile wir die Stärken („strengths“) und Schwächen („weaknesses“) verschiedener Therapieoptionen auflisten. In der Vorspalte der Tafel listen wir die Chancen („opportunities“) und Gefahren („threats“) auf, die ihre Ursachen in individuellen Charakteristika des Patienten haben. Es resultiert eine Vierfeldermatrix, die vier Grundvarianten der Strategie darstellt. Erstens: „SO“ als Maximierung von Stärken und Chancen. Zweitens: „WT“ als Minimierung von Schwächen und Gefahren. Drittens: „WO“ als Minimierung von Schwächen und Maximierung von Chancen. Viertens: „ST“ als Maximierung von Stärken und Minimierung von Gefahren. Die vier Typen der Strategie bilden die Grundvarianten einer individualisierten medizinischen Strategie.
Abstract
Background
Guidelines summarize medical evidence, they identify the most efficient therapy under study conditions and recommend this therapy for use. The physician now has the challenge to translate a therapy that is efficient under laboratory conditions to a patient who is an individual person. To accomplish this task the physician has to make sure that (I) the ideal typical therapy is applicable and effective in this individual patient taking the special features into consideration, that (II) therapy is compliant with the norm including guidelines, laws and ethical requirements (conformity) and that (III) the therapy meets the patient’s needs.
Objectives
How can physician together with the patient translate the medical evidence into an individually optimized therapy?
Material and methods
At the German Aorta Center in Hamburg we use I‑SWOT as an instrument to identify such individually optimized therapy. With I‑SWOT, we present an instrument with which we have developed an (I) efficient, (II) conform and (III) needs-oriented therapeutic strategy for individual patients.
Results
I-SWOT cross-tabulates strengths (S) and weaknesses (W) related to therapy with opportunities (O) and threats (T) related to individual patients. This I‑SWOT matrix identifies four fundamental types of strategy, which comprise “SO” maximizing strengths and opportunities, “WT” minimizing weaknesses and threats, “WO” minimizing weaknesses and maximizing opportunities and “ST” maximizing strengths and minimizing threats. We discuss a patient with asymptomatic thoracoabdominal aneurysm to show how we use I‑SWOT to identify an individually optimized therapeutic strategy.
Literatur
von Kodolitsch Y, Bernhardt AM et al (2015) Maximizing therapeutic success: The key concepts of individualized medical strategy (IMS). Cogent Med 2(1):1109742
Coady MA, Rizzo JA et al (1997) What is the appropriate size criterion for resection of thoracic aortic aneurysms? J Thorac Cardiovasc Surg 113(3):476–491
Erbel R, Aboyans V et al (2014) ESC Guidelines on the diagnosis and treatment of aortic diseases: Document covering acute and chronic aortic diseases of the thoracic and abdominal aorta of the adultThe Task Force for the Diagnosis and Treatment of Aortic Diseases of the European Society of Cardiology (ESC). Eur Heart J 2014. doi:10.1093/eurheartj/ehu281
von Kodolitsch Y, Bernhardt AM et al (2015) Analysis of strengths, weaknesses, opportunities, and threats as a tool for translating evidence into individualized medical strategies (I-SWOT). Aorta (Stamford) 3(3):98–107
SunTzu, Giles L (1994) The Art of War. http://www.gutenberg.org/cache/epub/132/pg132-images.html. Zugegriffen: 18 Jan 2016
Weihrich H (1990) The TOWS matrix: A tool for situational analysis. In: Dyson RG (Hrsg) Strategic planning: Models and analytical techniques. Wiley, Hamburg, S 17–36
Orr N, Minion D et al (2014) Thoracoabdominal aortic aneurysm repair: Current endovascular perspectives. Vasc Health Risk Manag 10:493–505
Coady MA, Ikonomidis JS et al (2010) Surgical management of descending thoracic aortic disease: Open and endovascular approaches: A scientific statement from the American Heart Association. Circulation 121(25):2780–2804
Fattori R, Cao P et al (2013) Interdisciplinary expert consensus document on management of type B aortic dissection. J Am Coll Cardiol 61(16):1661–1678
Svensson LG, Kouchoukos NT et al (2008) Expert consensus document on the treatment of descending thoracic aortic disease using endovascular stent-grafts. Ann Thorac Surg 85(1 Suppl):S1–S41
Coselli JS, LeMaire SA et al (2016) Outcomes of 3309 thoracoabdominal aortic aneurysm repairs. J Thorac Cardiovasc Surg 151(5):1323–1338
von Kodolitsch Y, Overlack C et al (2013) Strategic thinking as the key to surgical excellence. Medical thought style in the tradition of Kant and Clausewitz. Z Herz Thorax Gefäßchir 27(4):282–289
Matsumura JS, Rizvi AZ (2010) Left subclavian artery revascularization: Society for Vascular Surgery Practice Guidelines. J Vasc Surg 52(4 Suppl):65 s–70 s
Bockler D, Kotelis D et al (2008) Hybrid procedures for thoracoabdominal aortic aneurysms and chronic aortic dissections – a single center experience in 28 patients. J Vasc Surg 47(4):724–732
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
A. Sachweh, Y. von Kodolitsch, T. Kölbel, A. Larena-Avellaneda, S. Wipper, A. M. Bernhardt, E. Girdauskas, C. Detter, H. Reichenspurner, C. R. Blankart und E. S. Debus geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
Additional information
A. Sachweh und Y. von Kodolitsch haben zu gleichen Teilen zu dieser Arbeit beigetragen.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Sachweh, A., von Kodolitsch, Y., Kölbel, T. et al. I-SWOT als Instrument zur individuell optimierten Therapie bei thorakoabdominalem Aortenaneurysma. Gefässchirurgie 21, 307–316 (2016). https://doi.org/10.1007/s00772-016-0178-y
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00772-016-0178-y
Schlüsselwörter
- Medizinische Entscheidungsfindung
- Evidenzbasierte Medizin
- Individualisierte Entscheidung
- Thorakoabdominales Aortenaneurysma
- Optimierung