Skip to main content
Log in

Perkutane endovaskuläre Therapie der infrainguinalen PAVK

Ergebnisse der PSI-Registerstudie an 74 deutschen Gefäßzentren

Percutaneous endovascular treatment of infrainguinal PAOD

Results of the PSI register study in 74 German vascular centers

  • Originalien
  • Published:
Gefässchirurgie Aims and scope Submit manuscript

The Originalien to this article was published on 28 October 2016

Zusammenfassung

Hintergrund

Die PSI-Studie sollte über einen Zeitraum von 3 Monaten an einer möglichst repräsentativen Anzahl von mehrheitlich gefäßchirurgischen Gefäßzentren konsekutiv alle perkutanen endovaskulären Behandlungen bei infrainguinaler PAVK erfassen und dadurch einen Einblick in die Versorgungsrealität ermöglichen.

Methodik

Eingeschlossen wurden Patienten mit einer intermittierenden Claudicatio (IC, Fontaine-Stadium II) und einer kritischen Extremitätenischämie (CLI, Fontaine-Stadien III und IV). Zentren mit einer Datenübermittlung von weniger als 5 Behandlungsfällen in 3 Monaten oder nicht bestätigter konsekutiver Datenübermittlung wurden von der Teilnahme ausgeschlossen.

Ergebnisse

In die Endauswertung gingen insgesamt 2798 Behandlungsfälle aus 74 Studienzentren ein. 65/74 (87,8 %) der Zentren waren unter gefäßchirurgischer Leitung. Etwa 33 % der Interventionen in gefäßchirurgisch geführten Zentren wurden durch Radiologen durchgeführt. Patienten mit IC und CLI unterschieden sich signifikant in ihren Risikofaktoren, wobei besonders chronische Nierenerkrankungen, Diabetes mellitus und kardiale Risikofaktoren zu betonen sind. 41,3 % der Patienten mit PAVK im Stadium II wiesen drei offene Unterschenkelgefäße auf, verglichen mit lediglich 10,8 % der Patienten im Stadium IV. Die perkutane endovaskuläre Behandlung der IC war hinsichtlich schwerer periinterventioneller Komplikationen ein sicheres Verfahren, schwere Komplikationen traten in weniger als 1 % auf, keine Todesfälle bei IC. Nur 4,5 % aller Behandlungen wurden unter ambulanten Bedingungen durchgeführt. In der suprapoplitealen Strombahn wurde der selbstexpandierende Bare-Metal-Stent vor der Standard-PTA und dem medikamentenbeschichteten Ballon am häufigsten verwendet. In der infrapoplitealen Strombahn fand die Standard-PTA den häufigsten Zuspruch.

Schlussfolgerung

Wesentliche Aufgabe der PSI-Studie war es, die angewandten endovaskulären Techniken bei supra- und infrapoplitealen Läsionen zu erfassen und Daten für eine Beschreibung der Ist-Situation zu erheben. Dies soll es in Zukunft – bei Wiederholung der Untersuchung – ermöglichen, Behandlungstrends nachzuweisen, um überprüfen zu können, wie schnell sich die Ergebnisse (randomisierter) Studien in der Praxis umsetzen lassen.

Abstract

Background

The percutaneous infrainguinal stent (PSI) register study aimed to collect all percutaneous endovascular procedures for infrainguinal peripheral artery disease (PAD) conducted in 74 German vascular centers between September and November 2015 (3 months). In order to obtain representative results all consecutive treatment procedures had to be submitted by the participating trial centers.

Methods

Prospective, nonrandomized multicenter study design. All patients suffering from intermediate claudication (IC, Fontaine stage II) or critical limb ischemia (CLI, Fontaine stages III and IV) were included. Trial centers with less than five cases reported within the 3‑month trial period or centers that could not ensure the submission of all treated patients were excluded.

Results

In the final assessment 2798 patients from 74 trial centers were reported of which 65 (87.8 %) centers were under the leadership of a vascular surgeon. Approximately 33 % of the interventions in centers under the leadership of vascular surgeons were conducted by radiologists. Risk factors, especially chronic renal disease, diabetes and cardiac risk factors were significantly different between patients with IC and CLI. Of the patients with stage II PAD 41.3 % had 3 patent crural vessels compared to only 10.8 % of patients with Fontaine stage IV. With respect to peri-interventional complications, percutaneous endovascular treatment of IC was a safe procedure with severe complications in less than 1 % and no fatalities. Only 4.5 % of the procedures were conducted under ambulatory conditions. In the supragenual region self-expanding bare metal stents, standard percutaneous transluminal angioplasty (PTA) and drug-coated balloons were the most frequently used procedures. For interventions below the knee, standard PTA was the most commonly employed treatment.

Conclusion

The main aim of the PSI study was to obtain a realistic picture of percutaneous endovascular techniques used to treat infrainguinal PAD lesions and to describe the treatment habits of vascular specialists in Germany. To investigate the change in trends for treatment over time, this study has to be repeated in the future.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Deutsche Gesellschaft für Angiologie, Gesellschaft für Gefäßmedizin (2015) Periphere arterielle Verschlusskrankheit (PAVK), Diagnostik, Therapie und Nachsorge. AWMF Registernummer 065–003

    Google Scholar 

  2. Society for Vascular Surgery Lower Extremity Guidelines Writing Group, Conte MS, Pomposelli FB, Clair DG et al (2015) Society for Vascular Surgery practice guidelines for atherosclerotic occlusive disease of the lower extremities: management of asymptomatic dis ease and claudication. J Vasc Surg 61(3 Suppl):2 S–41 S

    Google Scholar 

  3. Gray BH, Diaz-Sandoval LJ, Dieter RS, Jaff MR, White CJ, Peripheral Vascular Disease Committee for the Society for Cardiovascular Angiography and Interventions (2014) SCAI expert consensus statement for infrapopliteal arterial intervention appropriate use. Catheter Cardiovasc Interv 84:539–545

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Malyar N, Fürstenberg T, Wellmann J, Meyborg M, Lüders F, Gebauer K, Bunzemeier H, Roeder N, Reinecke H (2013) Recent trends in morbidity and in-hospital outcomes of in-patients with peripheral arterial disease: a nationwide population-based analysis. Eur Heart J 34:2706–2714

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Frans FA, Bipat S, Reekers JA, Legemate DA, Koelemay MJ (2012) Systematic review of exercise training or percutaneous transluminal angioplasty for intermittent claudication. Br J Surg 99:16–28

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Sachs T, Pomposelli F, Hamdan A, Wyers M, Schermerhorn M (2011) Trends in the national outcomes and costs for claudication and limb threatening ischemia: angioplasty vs bypass graft. J Vasc Surg 54:1021–1031

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Kumakura H, Kanai H, Araki Y, Hojo Y, Kasama S, Sumino H, Iwasaki T, Takayama Y, Ichikawa S, Fujita K, Nakashima K, Minami K (2013) Differences in brain natriuretic peptide and other factors between Japanese peripheral arterial disease patients with critical limb ischemia and intermittent claudication. J Atheroscler Thromb 20:798–806

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Trocciola SM, Chaer R, Dayal R, Lin SC, Kumar N, Rhee J, Pierce M, Ryer EJ, McKinsey J, Morrissey NJ, Bush HL, Kent KC, Faries PL (2005) Comparison of results in endovascular interventions for infrainguinal lesions: claudication versus critical limb ischemia. Am Surg 71:474–479

    PubMed  Google Scholar 

  9. Egorova NN, Guillerme S, Gelijns A, Morrissey N, Dayal R, McKinsey JF, Nowygrod R (2010) An analysis of the outcomes of a decade of experience with lower extremity revascularization including limb salvage, lengths of stay, and safety. J Vasc Surg 51:878–885

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Debus ES, Storck M, Wenk H, Schmitz-Rixen T, Flessenkämper I, Oberhuber A, Torsello G, Hupp T, Noppeney T, Stachmann A, Grundmann RT (2015) Zur chirurgischen Behandlung der peripheren arteriellen Verschlusskrankheit in Deutschland – Pilotprojekt einer Registererhebung. Gefäßchirurgie 20:135–145

    Article  Google Scholar 

  11. Bisdas T, Borowski M, Torsello G, First-line treatments in patients with critical limb ischemia (CRITISCH) Collaborators (2015) Current practice of first-line treatment strategies in patients with critical limb ischemia. J Vasc Surg 62:965–973

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Schmitz-Rixen T, Torsello G, Steinbauer M, Grundmann RT (2016) Das endovaskuläre Leistungsspektrum deutscher gefäßchirurgischer Abteilungen- Ergebnis einer Online-Umfrage unter leitenden Abteilungsärzten. Gefäßchirurgie 21:31–38

    Article  Google Scholar 

  13. Lo RC, Bensley RP, Dahlberg SE, Matyal R, Hamdan AD, Wyers M, Chaikof EL, Schermerhorn ML (2014) Presentation, treatment, and outcome differences between men and women undergoing revascularization or amputation for lower extremity peripheral arterial disease. J Vasc Surg 59:409–418

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Debus ES, Grundmann RT (2015) Evidenzbasierte Gefäßchirurgie. Springer, Berlin Heidelberg

    Book  Google Scholar 

  15. Chowdhury MM, McLain AD, Twine CP (2014) Angioplasty versus bare metal stenting for superficial femoral artery lesions. Cochrane Database Syst Rev 2014:CD006767

    Google Scholar 

  16. National Clinical Guideline Centre (2012) Lower limb peripheral arterial disease. Diagnosis and management. NICE Clinical Guideline 147. Methods, evidence and recommendations. http://www.nice.org.uk/guidance/cg147/resources/cg147-lower-limb-peripheral-arterial-disease-full-guideline3. Zugegriffen: 1. Juli 2016

    Google Scholar 

  17. Jens S, Conijn AP, Koelemay MJ, Bipat S, Reekers JA (2014) Randomized trials for endovascular treatment of infrainguinal arterial disease: systematic review and meta-analysis (Part 1: Above the knee). Eur J Vasc Endovasc Surg 47:524–535

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Katsanos K, Geisler BP, Garner AM, Zayed H, Cleveland T, Pietzsch JB (2016) Economic analysis of endovascular drug-eluting treatments for femoropopliteal artery disease in the UK. BMJ Open 6:e011245

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Wir danken der B.-Braun-Stiftung für die finanzielle Unterstützung bei der Organisation und Publikation der Studie.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Consortia

Corresponding author

Correspondence to C.-A. Behrendt.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

C.-A. Behrendt, F. Heidemann, K. Haustein, R. T. Grundmann und E. S. Debus geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

PSI-Collaborators: K. M. Balzer, R. Banafsche, L. Barbera, M. Baumhäkel, E. Blajan, H. Böhner, P. Breuer, U. Brune, J. Brunkwall, T. Bürger, S. Classen, A. Cöster, P. Dahl, E. S. Debus, J. P. Delgado, H. Dill, S. Eder, T. Fährenkemper , B. Feidicker, J. Forkel, J. Gahlen, B. Geier, R. Ghotbi, H. Görtz, J. Gräbedünkel, W. Gunkel, O. Hader, T. Hammermüller, J. Hatzl, J. Hoffmann, M. Hofmann, U. Huberts, M. Jacobs, V. Kiechle, M. Kindermann, M. Kleemann, P. Kolka, M. Krahl, T. Krönert, G. Krupski-Berdien, H. Kuffner, M. Kuhnert, T. Lange, V. K. Lauff, T. Lesser, F. Liewald, D. Lommel, M. Naundorf, K. Nitschmann, S. Nöldeke, T. Noppeney, A. Oberhuber, D. M. Ockert, K.-H. Orend, U. Ossig, C. Petridis, A. Pflugradt, U. Quellmalz, P. Reimer, J. Remig, P. Richter, G. Riepe, G. Rümenapf, T. Schaefer, H. Schelzig, G. Schmidt, M. Schneider, J. Schofer, S. Seifert, M. Siggelkow, S. Sixt, E. Stautner, A. Stehr, M. Storck, O. E. Teebken, J. Teßarek, K.-D. Thom, W. P. Tigges, G. Voshage, K.-D. Wagenbreth, K. P. Walluscheck, D. Walter, R. Weidenhagen, B. Weis-Müller, H. Wenk, M. Wenk, M. Wiedner, J. Wilde, F. T. Wittstock.

Mit Unterstützung der B.-Braun-Stiftung, der Arbeitsgruppe GermanVasc und der Vereinigung Norddeutscher Gefäßmediziner (NGM e. V.); unter der Schirmherrschaft des Deutschen Instituts für Gefäßmedizinische Gesundheitsforschung (DIGG) der DGG.

Caption Electronic Supplementary Material

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Behrendt, CA., Heidemann, F., Haustein, K. et al. Perkutane endovaskuläre Therapie der infrainguinalen PAVK. Gefässchirurgie 21, 320–331 (2016). https://doi.org/10.1007/s00772-016-0177-z

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00772-016-0177-z

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation