Zusammenfassung
Hintergrund
Ein akuter arteriell-embolischer oder thrombotischer Verschluss der unteren Extremität kann primär einer konventionell-operativen oder perkutan-interventionellen Revaskularisation zugeführt werden. Die Erfahrungen mit der perkutanen Aspirationsthrombektomie (PAT) sind hierbei limitiert. Ziel dieser Arbeit ist es, die früh- und mittelfristigen Ergebnisse dieses Verfahrens bei der Behandlung der akuten Extremitätenischämie (ALI acute limb ischemia) darzustellen und zu diskutieren.
Patienten und Methoden
Auswertung aller konsekutiven Patienten mit ALI, die zwischen Januar und Dezember 2008 durch eine PAT behandelt wurden. Primärer Endpunkt war der klinische Erfolg und die Beinerhaltungsrate nach 30 Tagen und 19 Monaten zum Zeitpunkt der Nachsorgekontrolle. Die sekundären Endpunkte beinhalteten die Komplikations- und mittlere Offenheitsraten sowie die Mortalität.
Ergebnisse
24 Patienten wurden in die Untersuchung eingeschlossen. Eine komplette Revaskularisation konnte bei 19 Patienten (79 %) erreicht werden. Zusätzliche Therapien waren: Angioplastie und Stent n = 3 (12 %) und Katheterlyse n = 2 (8 %). Bei 5 Patienten (21 %) verlief die PAT frustran, sodass eine transpopliteale Thrombembolektomie (n = 4) bzw. eine Katheterlyse (n = 1) angeschlossen wurde. Die Beinerhaltungsrate betrug 30 Tage postinterventionell 100 % und nach 19 Monaten 96 %. Die Überlebensrate lag bei 100 % nach 30 Tagen und 88 % nach 19 Monaten. Die kumulative Offenheitsrate lag primär bei 71 %, primär assistiert bei 79 % und sekundär bei 96 % nach 19 Monaten. Bei 3 Patienten (12 %) traten Frühkomplikationen auf: Blutung und Hämatom der Leiste n = 2, Kompartmentsyndrom nach Katheterlyse n = 1. Alle Komplikationen erforderten eine chirurgische Revision. Die mittlere Zeitdauer der PAT betrug 136 min (30–342 min).
Schlussfolgerungen
Die PAT ist eine effektive Behandlungsmethode mit exzellenten früh- und mittelfristigen Ergebnissen der ALI. Die Morbidität- und Mortalitätsraten sind niedrig. Die PAT kann technisch kompliziert und damit zeitaufwendig sein, dennoch sollte sie als wichtige therapeutische Option bei Patienten mit ausreichender Nierenfunktion, klinisch kompensiertem Stadium der ALI und tastbarem Leistenpuls in Erwägung gezogen werden.
Abstract
Background
An acute embolic or thrombotic occlusion of a lower limb can be primarily treated by conventional operative or catheter-based techniques. Experience with percutaneous catheter aspiration thrombectomy (PAT) is limited. The aim of this study was to report the early and midterm results of PAT in the treatment of acute lower limb ischemia (ALI).
Patients and methods
An evaluation and review of all consecutive patients who underwent PAT for treatment of ALI between January and December 2008 were carried out. The primary endpoints were clinical success and limb salvage rates at 30 days and 19 months follow-up. Secondary endpoints included complications, midterm patency and mortality rates.
Results
A total of 24 patients were included in the study. Complete thrombus removal was achieved in 19 patients (79 %). Additional therapy included angioplasty and stent (n = 3, 12 %) and catheter directed thrombolysis (CDT) (n = 2, 8 %). In five patients (21 %) PAT failed and transpopliteal embolectomy (n = 4) or CDT (n = 1) was performed. The limb salvage rate was 100 % at 30 days and 96 % at 19 months follow-up. The survival rate was 100 % at 30 days and 88 % at 19 months. The cumulative primary patency, assisted primary patency and secondary patency rates were 71 %, 79 % and 96 %, respectively at 19 months follow-up. Early complications occurred in three patients (12 %) including two groin hematomas and bleeding and one compartment syndrome after CDT. All complications required surgery. The mean time of PAT was 136 min (range 30–342 min).
Conclusion
The results show that PAT is an effective treatment option with excellent short and midterm results in patients with ALI. The complication and mortality rates are very low. Although PAT can be time-consuming, it is an important therapeutic option for patients with good renal function, clinically compensated ischemia and palpable groin pulse.
![](http://media.springernature.com/m312/springer-static/image/art%3A10.1007%2Fs00772-014-1318-x/MediaObjects/772_2014_1318_Fig1_HTML.jpg)
Literatur
Ansel GM, Botti CF Jr, Silver MJ (2008) Treatment of acute limb ischemia with a percutaneous mechanical thrombectomy-based endovascular approach: 5-year limb salvage and survival results from a single center series. Catheter Cardiovasc Interv 72:325–330
Blaisdell FW, Steel M, Allen RE (1978) Management of acute lower extremity ischemia due to embolism and thrombosis. Surgery 84:822–831
Canova CR, Schneider E, Fischer L et al (2001) Long-term results of percutaneous thromboembolectomy in patients with infranguinal embolic occlusions. Int Angiol 20:66–73
Comerota AJ, Gravett MH (2009) Do randomized trials of thrombolysis versus open revascularization still apply to current management: what has changed? Semin Vasc Surg 221:41–46
De Donato G, Setacci F, Sirignano P et al (2013) The combination of surgical embolectomy and endovascular techniques may improve outcomes of patients with acute lower limb ischemia. J Vasc Surg 13:707–2
Desgranges P, Kobeiter K, d’Audiffret A et al (2000) Acute occlusion of popliteal and/or tibial arteries: the value of percutaneous treatment. Eur J Vasc Endovasc Surg 20:138–145
Kudo T, Chandra FA, Kwun WH et al (2006) Changing pattern of surgical revascularization for critical limb ischemia over 12 years: endovascular vs. open bypass surgery. J Vasc Surg 44:304–313
Norgren L, Hiatt WR, Dormandy JA et al (2007) Inter-society consensus for the management of peripheral arterial disease (TASC II). J Vasc Surg 45:5–67
Oğuzkurt L, Ozkan U, Gümüş B et al (2010) Percutaneous aspiration thrombectomy in the treatment of lower extremity thromboembolic occlusions. Diagn Interv Radiol 1:79–83
Ouriel K, Shortell CK, DeWeese JA et al (1994) A comparison of thrombolytic therapy with operative revascularization in the initial treatment of acute peripheral arterial ischemia. J Vasc Surg 19:1021–1030
Ouriel K, Veith FJ, Sasahara AA (1998) A comparison of recombinant urokinase with vascular surgery as initial treatment for acute arterial occlusion of the legs. Thrombolysis or Peripheral Arterial Surgery (TOPAS) Investigators. N Engl J Med 338:1105–1111
Plecha FR, Pories WJ (1972) Intraoperative angiography in the immediate assessment of arterial reconstruction. Arch Surg 105:902–907
Rutherford RB (2009) Clinical staging of acute limb ischemia as the basis for choice of revascularization method: when and how to intervene. Semin Vasc Surg 22:5–9
Rutherford RB, Baker JD, Ernst C et al (1997) Recommended standards for reports dealing with lower extremity ischemia: revised version. J Vasc Surg 26:517–538
Short D, Vaughn GD 3rd, Jachimczyk J et al (1979) The anatomic basis for the occasional failure of transfemoral balloon catheter thromboembolectomy. Ann Surg 190:555–556
Sniderman KW, Bodner L, Saddekni S et al (1984) Percutaneous embolectomy by transcatheter aspiration. Radiology 150:357–361
Starck EE, McDermott JC, Crummy AB et al (1985) Percutaneous aspiration thrombectomy. Radiology 156:61–66
The STILE investigators (1994) Results of prospective randomized trail evaluating surgery versus thrombolysis for ischemia of the lower extremity. The STILE trial. Ann Surg 220:251–268
Wagner HJ, Starck EE, Reuter P (1994) Long-term results of percutaneous aspiration embolectomy. Cardiovasc Intervent Radiol 17:241–246
Zehnder T, Birrer M, Do DD et al (2000) Percutaneous catheter thrombus aspiration for acute or subacute arterial occlusion of the legs: how much thrombolysis is needed? Eur J Vasc Endovasc Surg 20:41–46
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. W.I. Staiger, P. Hettrich, M. Uhlmann, W. Kersjes und J. Gahlen geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Additional information
W. Staiger und P. Hettrich haben gleichermaßen zur Erstellung des Manuskripts beigetragen.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Staiger, W., Hettrich, P., Uhlmann, M. et al. Wertigkeit der perkutanen Aspirationsthrombektomie (PAT) bei der Behandlung der akuten Extremitätenischämie. Gefässchirurgie 19, 232–236 (2014). https://doi.org/10.1007/s00772-014-1318-x
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00772-014-1318-x