Zusammenfassung
Die Gefäßchirurgie hat sich angesichts der demografischen Entwicklung, des Spezialisierungsdrucks und einer Vielzahl an technischen Innovationen in den letzten beiden Jahrzehnte sehr dynamisch entwickelt. Die Autonomisierung innerhalb der Chirurgie (mit umgekehrt transdisziplinärem Zusammenwachsen mit nichtchirurgischen Spezialgebieten), das wachsende Behandlungsspektrum der endovaskulären Intervention, veränderte Patientenpfade und die zunehmende Globalisierung des medizinischen Umfelds prägen die aktuellen Trends in Europa. Dieser Artikel beleuchtet die derzeitige spital- und standespolitische Situation der Gefäßchirurgie in der Schweiz und identifiziert die wichtigsten nationalen Herausforderungen in den Bereichen Weiterbildung und Standespolitik, Demografie und Gesundheitsversorgung, Forschung und Qualitätskontrolle. Im europäischen Vergleich ist der schweizerische Weg zum Gefäßchirurgen aufwendig und langwierig, was seine Konkurrenzfähigkeit einschränkt. Ziel muss es sein, die Schweizer Gefäßchirurgie vermehrt auf die klinischen und akademischen Bedürfnisse einer unabhängigen Spezialität auszurichten. Mögliche Lösungsansätze werden diskutiert und Zukunftsaussichten skizziert.
Abstract
Driven by demographic trends, technical innovation and a general tendency towards specialization, vascular surgery has developed very dynamically over the past decades. Increasing autonomy within surgery but in contrast interdisciplinary coalescence with non-surgical specialties, a growing spectrum of endovascular interventions, changing patient pathways and globalization of the medical environment form the current trends throughout Europe. This article aims to highlight the current situation of vascular surgery in Switzerland and to identify the most important national challenges, including surgical training and health politics, epidemiology and provision of healthcare, research and quality control. Compared to other European countries the Swiss training curriculum for vascular surgery is laborious and protracted which limits its competitiveness. The aim must be to tailor Swiss vascular surgery increasingly more to the clinical and academic needs of an independent specialty. Potential solutions are discussed and future prospects outlined.
Literatur
http://www.fmh.ch/bildung-siwf/weiterbildung_allgemein/weiterbildungsprogramme/chirurgie.html. Stand Mai 2013
http://www.vascular-surgery.ch/index.aspx?ID=2&lg=DE&rub=hom&nav=ecs. Stand Mai 2013
http://www.siwf-register.ch. Stand Mai 2013
http://www.vascular-international.org. Stand Mai 2013
Benedetti-Valentini F, Liapis CD (2006) Vascular surgery: independence and identity as a monospecialty in europe. Eur J Vasc Endovasc Surg 32:1–2
Bergqvist D (2004) The european board of surgery qualification in vascular surgery. In: Liapis C, Benedetti-Valentini F, Wolfe J, Horrocks M, Lepantalo M (Hrsg) Status of vascular surgery in Europe. Elsevier International Congress Series 1272, S 1246–1251
Liapis CD, Nachbur B (2001) Ebsq-vasc examinations – which way to the future? European board of surgery qualifications in vascular surgery. Eur J Vasc Endovasc Surg 21:473–474
Bockel JH van, Bergqvist D, Cairols M et al (2008) Education in vascular surgery: critical issues around the globe-training and qualification in vascular surgery in Europe. J Vasc Surg 48:69S–75S (discussion 75S)
http://www.sgc-ssc.ch/fileadmin/downloads/sgc_ssc/schwerpunktgesellschaften/sgg/Geschichte_der_Schweizerischen_Gesellschaft_fuer_Gefaesschirurgie.pdf. Stand Mai 2013
http://www.uvs.ch/index.asp. Stand Mai 2013
http://www.bfs.admin.ch/bfs/portal/de/index/themen/14/02/04/dos/05.html. Stand Mai 2013
http://www.bfs.admin.ch/bfs/portal/de/index/themen/14/04/01.html. Stand Mai 2013
http://www.rehabnet.ch/index.php?page=71&lang=1. Stand Mai 2013
http://www.g-ba.de/informationen/beschluesse/644/. Stand Mai 2013
Dick F (2012) Discrepancies between treatment standards and clinical reality: the role of population-based practice registries – commentary on the first vascunet report. Eur J Vasc Endovasc Surg 44:193–194
Schmidli J, Dick F (2010) Specialisation within vascular surgery. Eur J Vasc Endovasc Surg 39(Suppl 1):S15–S21
http://www.sgum.ch/sektionen/ican/ican.html. Stand Mai 2013
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F. Dick, M. Furrer und J. Schmidli geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
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Dick, F., Furrer, M. & Schmidli, J. Die Gefäßchirurgie in der Schweiz – derzeitiger Stand und Ausblick. Gefässchirurgie 18, 365–371 (2013). https://doi.org/10.1007/s00772-013-1184-y
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00772-013-1184-y