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Neurogenes Thoracic-outlet-Syndrom (nTOS)

Neurogenic thoracic outlet syndrome (nTOS)

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Zusammenfassung

Hintergrund

Das neurogene Thoracic-outlet-Syndrom (nTOS), gilt im Hinblick auf Diagnose und Therapie unverändert als umstritten, ursächlich hierfür ist in erster Linie das Fehlen klar definierter Diagnosekriterien.

Zielsetzung

Zielsetzung der vorliegenden Übersichtsarbeit ist die relevante Literatur im Hinblick auf die Definition des nTOS, insbesondere auf Diagnosekriterien, Differenzialdiagnose und Therapiealternativen darzustellen.

Ergebnisse

Trotz einer Vielzahl von Fallserien in der Literatur ist die Datenlage zum nTOS schlecht. Die kritischen Punkte liegen in fehlenden allgemein akzeptierten Diagnosekriterien, welche die Vergleichbarkeit der einzelnen Serien einschränkt. Darüber hinaus sind Daten zum Langzeitverlauf unter den verschiedenen Therapiemodalitäten sowie zum natürlichen Verlauf des nTOS spärlich.

Schlussfolgerung

Die Datenlage zum nTOS ist schlecht. Die Diagnose eines nTOS, insbesondere beim Fehlen objektivierbarer neurologischer Symptome sollte nur unter äußerster Zurückhaltung gestellt werden. Neuere Diagnoseverfahren, wie die MR-Neurographie sind ggf. in der Lage, mehr diagnostische Klarheit zu bringen. Die konservative, physiotherapeutische Therapie ist die Basistherapie des nTOS. Unter kritischer Indikationsstellung zu einer Operation sind im Langzeitverlauf etwa 62 % der Patienten beschwerdefrei, etwa 80 % gebessert.

Abstract

Background

Neurogenic thoracic outlet syndrome (nTOS) is one of the most controversial nerve compression syndromes. Especially for the subgroup of atypical nTOS no clear diagnostic criteria are defined.

Objectives

The aim of this article is to illustrate the relevant literature with respect to diagnostic criteria, differential diagnosis and therapeutic options for nTOS.

Results

Despite a vast number of retrospective and case studies there is very low quality evidence regarding nTOS. There is a lack of generally accepted diagnostic criteria for nTOS and particularly atypical nTOS. In addition long-term follow-up studies and studies of the natural course of nTOS are sparse.

Conclusions

According to the current literature the level of evidence for nTOS is low. Diagnosis should be made restrictively, especially when objectifiable neurological symptoms are lacking. Recently developed imaging modalities, such as magnetic resonance (MR) neurography might be able to objectify the diagnosis of nTOS. Conservative treatment is considered to be the basic therapy of nTOS. Surgical treatment with restricted medical indications has led to an improvement of symptoms in approximately 80 % of patients and approximately 62 % of patients were free of complaints.

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Compliance with ethics guidelines

Conflict of interest R.W. König, M.T. Pedro, T. Kapapa, J. Oberhoffer, C. Wirtz and G. Antoniadis declare that they have no conflict of interest.

All procedures followed were in accordance with the ethical standards of the responsible committee on human experimentation (institutional and national) and with the Helsinki Declaration of 1975, as revised in 2008. Informed consent was obtained from all patients for being included in the study.

Additional informed consent was obtained from all patients for whom identifying information is included in this article.

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König, R., Pedro, M., Kapapa, T. et al. Neurogenes Thoracic-outlet-Syndrom (nTOS). Gefässchirurgie 18, 201–205 (2013). https://doi.org/10.1007/s00772-013-1158-0

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