Zusammenfassung
Wundheilungsstörungen und -infektionen stellen ein erhebliches Problem nach operativen Eingriffen dar. Folgen für den Patienten sind unter anderem eine verminderte Lebensqualität, eine Gefährdung des Operationsergebnisses, eine verlängerte stationäre Behandlungsdauer und eine Zunahme der Mortalität. Für das Krankenhaus sind hiermit oftmals erhebliche Kosten von bis zu 80.000 US-$ verbunden, die durch das G-DRG System nicht ausreichend gegenfinanziert sind. Aufgrund der positiven weltweiten Erfahrungen mit der negativen Unterdruckbehandlung von Wunden (NPWT) ist seit 2 Jahren ein neuartiges System zur Reduktion von Wundheilungsstörungen durch die prophylaktische epidermale Anwendung der NPWT erhältlich (Prevena™, Kinetic Concepts Inc., San Antonio, TX). Anhand einer Fallserie (n = 14) wurde die Effektivität und der wirtschaftliche Nutzen des Prevena™-Systems nach inguinalem Gefäßzugang im Vergleich zu einem historischen Kollektiv analysiert. Lediglich bei Patienten mit einem Risikoscore ≥ 4 Punkten kam das System prophylaktisch zum Einsatz. In der Prevena™-Gruppe kam es zu keiner Wundheilungsstörung, in der Kontrollgruppe bei einem Patienten (7,14%). Unter wirtschaftlichen Gesichtspunkten erscheinen die durch den prophylaktischen Einsatz des Systems entstehenden Kosten bei einer hohen Inzidenz an Wundheilungsstörungen/-infektionen und gleichzeitig hohen, hieraus resultierenden Kosten bei Risikopatienten gerechtfertigt.
Abstract
Complications of wound healing and wound infections (surgical site infections) are a serious problem after surgery. Consequences for patients include a reduction in quality of life, a threat to the therapy outcome, an increased length of stay in hospital and increased mortality. For the hospital substantial additional costs of up to 80,000 US$ have been reported, which are not adequately funded by the German diagnosis-related groups (G-DRG) system. Based on the worldwide positive experience of negative pressure wound therapy (NPWT) a new device is now available to reduce the incidence of wound healing complications after surgery by prophylactic use of an epidermal NPWT system (Prevena™ Incision Management System, Kinetic Concepts, San Antonio, Tx). In our case study (n = 14), the effectiveness and the economic benefits of the Prevena™ system after inguinal vascular access compared to a historical collective group were analyzed. The system was used only in patients with a risk score ≥ 4 points. In the Prevena™ group there were no wound healing disorders and in the control group one patient (7.14%) developed a wound infection. From an economic point of view, the increased costs by the prophylactic use of the Prevena™ system are justified by surgery with a high incidence of wound healing disorders and infections and at the same time high resulting costs in high-risk patients.
Literatur
Surgical site infection- Prevention and treatment of surgical site infection. NHS. http://www.nice.org.uk/CG74fullguideline
Bandyk DF (2000) Infection in prosthetic vascular grafts. In: Rutherford RB (Hrsg) Vascular surgery. Saunders, Philadelphia, S 733–751
Colli A (2011) First experience with a new negative pressure incision management system on surgical incisions after cardiac surgery in high risk patients. J Cardiothorac Surg 6(1):160
Exton RJ, Galland RB (2007) Major groin complications following the use of synthetic grafts. Eur J Vasc Surg 34:188–190
Kipadi D, Cunnigham M (2011) Evaluation of closed incision management with negative pressure wound therapy (CIM): Hematoma/seroma and involvement of the lymphatic system. Wound Rep Regen 19:588–596
Pachowsky M, Gusinde J, Klein A et al (2012) Negative pressure wound therapy to prevent seromas and treat surgical incisions after total hip arthroplasty. Int Orthop (36(4):719–722)
Zegelman M, Guenther G, Freytag C et al (2008) Leitlinie Gefäßinfektion. Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Gefäßchirurgie
Zeeuw J, Baberg HT (2007) DRG und Kodierung: Hotelkosten. Med Klin 102:858
Conflict of interest
T. Karl and S. Woeste declare that they have no conflict of interest. All procedures followed were in accordance with the ethical standards of the responsible committee on human experimentation (institutional and national) and with the Helsinki Declaration of 1975, as revised in 2008. Informed consent was obtained from all patients for being included in the study.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Karl, T., Woeste, S. Vermeidung von inguinalen Wundheilungsstörungen in der Gefäßchirurgie. Gefässchirurgie 18, 120–125 (2013). https://doi.org/10.1007/s00772-012-1046-z
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00772-012-1046-z
Schlüsselwörter
- Inguinale Wundheilungsstörungen
- Prävention
- Vakuumwundtherapie
- Protheseninfektion
- Kosten- Nutzen- Analyse