Skip to main content

Advertisement

Log in

HIV in der Gefäßchirurgie

Was ist zu beachten?

HIV in vascular surgery

What must be considered?

  • Übersichten
  • Published:
Gefässchirurgie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Schon immer war der Chirurg bei seiner operativen Tätigkeit in besonderem Maße dem Risiko ausgesetzt, eine durch Blut und andere Körperflüssigkeiten übertragbare Infektionskrankheit zu erwerben. Hier seien die altbekannten Hepatitiden (vor allem Hepatitis B und C) genannt, aber auch, als neuere Erkrankung dieses Typs, HIV.

Gerade HIV, als chronische Infektion mit inzwischen hoher Lebenserwartung der Betroffenen und somit zunehmender Prävalenz in der Bevölkerung, sollte daher in den Blickpunkt auch des Gefäßchirurgen rücken.

Im Weiteren soll ausgeführt werden, dass für gefäßchirurgische Operationen bei HIV-positiven Patienten grundsätzlich die gleichen Standards gelten wie im Normalfall. Des weiteren soll auf die Besonderheiten der antiretroviralen Therapie im Zusammenhang mit gefäßchirurgischen Eingriffen eingegangen werden und Maßnahmen zur Infektionsvermeidung im Operationssaal und zur Postexpositionsprophylaxe dargestellt werden.

Abstract

Surgeons have always been at risk of acquiring blood-borne infections during operative work. Hepatitis B and C transmission are described as well as HIV as a more recent type of blood-borne infection. Especially in the case of HIV, which is a chronic infection currently with a long life expectancy, the increasing number of people living with HIV/AIDS should also be kept in mind by vascular surgeons.

For vascular surgery in HIV-positive patients, the same standards should be applied as in all other vascular surgery cases. Antiretroviral therapy in conjunction with vascular procedures (particularly drug interactions) will be discussed. Measures to prevent infection in the operating theatre and HIV postexposure prophylaxis will be presented.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. AWMF-Leitlinienregister Nr. 055/004 (2009) Postexpositionelle Prophylaxe der HIV-Infektion (Gemeinsame Empfehlung der Deutschen AIDS-Gesellschaft (DAIG e.V.) in der Österreichischen AIDS-Gesellschaft (ÖAG). Dtsch Med Wochenschr 134:S16–S33

    Article  Google Scholar 

  2. Becker K, Erckenbrecht JF (2001) Spektrum und Ergebnisse operativer Eingriffe bei HIV-infizierten Patienten. Chirurg 72:389–395

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Bundesärztekammer (2010) Richtlinien zur Gewinnung von Blut und Blutbestandteilen und zur Anwendung von Blutprodukten (Hämotherapie). Zweite Richtlinienanpassung. http://www.baek.de

  4. Cardo DM, Culver DH, Ciesielski CA et al (1997) A case-control study of HIV seroconversion in health care workers after percutaneous exposure to HIV-infected blood: Clinical and public health implications. N Engl J Med 337:1485–1490

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Collins FS, Fauci AS (2010) AIDS in 2010 – How We’re Living with HIV. http://www.nih.gov./science/hiv/Collins_hiv.pdf

  6. Dresing K, Pouwels C, Bonsack S et al (2003) HCV-, HBV- und HIV-Infektionen – Gefahren für Arzt und Pflegepersonal. Chirurg 74:1026–1033

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Hartmann M (2007) Spezifische Nebenwirkungen – Metabolisches und Lipodystrophie-Syndrom. http://www.hivleitfaden.de

  8. Hoffmann C, Rockstroh J, Kamps BS (2008) HIV.NET. http://www.hiv.net/2010/buch.htm

  9. Klinker H (2010) Pharmakokinetik und Wechselwirkungen antiretroviraler Substanzen. http://www.hivleitfaden.de

  10. Liedtke MD, Rathbun RC (2010) Drug Interaction with antiretrovirals and warfarin. Expert Opin Drug Saf 9 (2):215–223

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Madiba TE, Muckart DJJ, Thomson SR (2009) Human Immunodeficiency disease: How should it affect surgical decision making? World J Surg 33:899–909

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. National Guideline Clearinghouse (o J) Screening for HIV in health care settings – a guidance statement for the American College of Physicians and HIV Medicine Association. http://www.guideline.gov

  13. Robbs JV, Paruk N (2010) Management of HIV vasculopathy – A South African experience. Eur J Endovasc Surg 39:S 25–S 31

    Article  Google Scholar 

  14. Robert Koch Institut: Epidemiologisches Bulletin Nr. 48, 30.11.2009

  15. UNAIDS (2008) Report on the global AIDS epidemic. http://www.data.unaids.org http://www.unaids.org

  16. University of Liverpool: http://www.hiv-druginteractions.org

  17. Vogel M, Schwarze-Zander C, Wasmuth J-C et al (2010) Therapie der HIV-Infektion. Dt. Ärztebl 107:507–516

    Google Scholar 

  18. WHO (2005) Joint ILO/WHO guidelines on health services and HIV/AIDS international labour office, Geneva. http://www.who.int/hiv/pub/guidelines/en

Download references

Interessenkonflikt

Die Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to B. Kirsch.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Kirsch, B., Klinker, H. & Huber, R. HIV in der Gefäßchirurgie. Gefässchirurgie 16, 38–43 (2011). https://doi.org/10.1007/s00772-010-0858-y

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00772-010-0858-y

Schlüsselworte

Keywords

Navigation