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Komplexe distale Bypasschirurgie mit der Brückenplastik nach Deutsch und der denaturierten humanen Umbilikalvene (HUV)

Complex distal reconstructions combining Deutsch’s bridge graft with denaturated human umbilical vein

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Zusammenfassung

Einleitung

Nach wie vor stellen krurale und pedale Rekonstruktionen bei mangelndem autologem Venenmaterial und amputationsbedrohender Ischämie eine große Herausforderung dar. Neben den weit verbreiteten synthetischen Gefäßprothesen steht hierzu auch kleinkalibriger biologischer Gefäßersatz zur Verfügung, der ggf. mit noch vorhandenem Venenmaterial kombiniert werden kann. Der sequenzielle Anschluss mehrerer distaler Gefäße dient dabei der Optimierung des Bypassabstroms. Die Ergebnisse einer konsekutiven Serie von Bypassoperationen mit der humanen Umbilikalvene (HUV) in der Technik nach Deutsch werden vorgestellt.

Methoden

In 36 Fällen wurde bei kritischer Extremitätenischämie und nicht ausreichender autologer Vene eine autologe Venenbrücke zwischen den vorhandenen distalen Empfängergefäßen mit einem zentralen prothetischen Anteil aus HUV kombiniert. Die Patienten wurden im Hinblick auf die Bypassfunktion, den Gliedmaßenerhalt, die Veränderungen des peripheren Abstroms und eine mögliche Biodegeneration der HUV nachuntersucht.

Ergebnisse

Nach 36 Monaten fand sich eine primäre und sekundäre Bypassoffenheit von 54% bzw. 79% sowie eine Beinerhaltungsrate von 92%. Trotz konsekutivem partiellem Bypassverschluss blieb die Fußdurchblutung in 7 Fällen klinisch unauffällig. Siebenmal waren zusätzlich Maßnahmen zur Erhaltung der Bypassfunktion notwendig. Degenerative Veränderungen des biologischen Implantats fanden sich bislang nicht.

Schlussfolgerung

Die von Deutsch entwickelte Methode des distalen Sequenzialanschlusses mit einer autologen Venenbrücke liefert bei Verwendung der HUV ausgezeichnete Langzeitergebnisse in Bezug auf Bypassfunktion und Gliedmaßenerhalt.

Abstract

Introduction

Tibial and pedal reconstructions in the absence of suitable autologous vein still present a major challenge in surgical therapy of critical lower limb ischemia. Besides the widely used synthetic vascular prostheses, small caliber vascular conduits of biological origin, which may be combined with residual autologous vein, are available. Bypass run-off can be optimized by means of distal sequential anastomoses. The results of a consecutive series of sequential bypasses applying the bridge technique developed by Deutsch in combination with denaturated human umbilical vein (HUV) are reported.

Methods

In 36 limbs with critical ischemia and inadequate length of autologous vein, a bridge graft between the distal recipient vessels using residual vein was combined with a central HUV prosthetic donor graft. Patients were followed-up in terms of bypass function, limb salvage, changes in distal run-off and possible biodegeneration of the HUV.

Results

Primary and secondary bypass graft patencies were 54% and 79%, respectively, with a limb salvage rate of 92% after 36 months. Despite consecutive partial occlusion of the bypass, foot perfusion remained unimpaired in seven cases. Additional intervention was necessary in seven bypasses in order to maintain graft patency. Degenerative changes in the biological graft could not be detected during follow-up.

Conclusion

The bridge graft technique developed by Deutsch using a distal sequential autologous vein bridge provides excellent long-term results in terms of bypass patency and limb salvage when HUV is used as a central part of the construction.

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Literatur

  1. Aalders GJ, van Vroonhoven TJ (1992) Polytetrafluoroethylene versus human umbilical vein in above-knee femoropopliteal bypass: six-year results of a randomized clinical trial. J Vasc Surg 166: 816–823

    Google Scholar 

  2. Alexander JJ, Wells KE, Yuhas JP, Piotrowski JJ (1996) The role of composite sequential bypass in the treatment of multilevel infrainguinal arterial occlusive disease. Am J Surg 1722: 118–122

    Google Scholar 

  3. Burdick JF, O’Mara C, Ricotta J et al. (1981) The multiple sequential distal bypass graft: improving nature’s alternatives. Surgery 895: 536–542

    Google Scholar 

  4. Dardik H, Silvestri F, Alasio T et al. (1996) Improved method to create the common ostium variant of the distal arteriovenous fistula for enhancing crural prosthetic graft patency. J Vasc Surg 242: 240–248

    Article  Google Scholar 

  5. Dardik H, Wengerter K, Qin F et al. (2002) Comparative decades of experience with glutaraldehyde-tanned human umbilical cord vein graft for lower limb revascularization: an analysis of 1275 cases. J Vasc Surg 351: 64–71

    Google Scholar 

  6. Deutsch M, Meinhart J, Howanietz N et al. (2001) The bridge graft: a new concept for infrapopliteal surgery. Eur J Vasc Endovasc Surg 216: 508–512

    Article  Google Scholar 

  7. Ducasse E, Chevalier J, Chevier E et al. (2004) Patency and limb salvage after distal prosthetic bypass associated with vein cuff and arteriovenous fistula. Eur J Vasc Endovasc Surg 274: 417–422

    Article  Google Scholar 

  8. Edwards WS, Gerety E, Larkin J, Hoyt TW (1976) Multiple sequential femoral tibial grafting for severe ischemia. Surgery 806: 722–728

    Google Scholar 

  9. Faries PL, Logerfo FW, Arora S et al. (2000) Arm vein conduit is superior to composite prosthetic-autogenous grafts in lower extremity revascularization. J Vasc Surg 316: 1119–1127

    Google Scholar 

  10. Fisher RK, Kirkpatrick UJ, How TV et al. (2003) The distaflo graft: a valid alternative to interposition vein? Eur J Vasc Endovasc Surg 253: 235–239

    Article  Google Scholar 

  11. Flinn WR, Ricco JB, Yao JS et al. (1984) Composite sequential grafts in severe ischemia: a comparative study. J Vasc Surg 13: 449–454

    Article  Google Scholar 

  12. Jarrett F, Berkoff HA, Crummy AB (1978) Sequential femoral-tibial bypass grafting for limb salvage. Ann Surg 1885: 685–688

    Google Scholar 

  13. Jarrett F, Perea A, Begelman K, Burch J (1980) Hemodynamics of sequential bypass grafts in peripheral arterial occlusions. Surg Gynecol Obstet 1503: 377–378

    Google Scholar 

  14. Johnson WC, Lee KK (2000) A comparative evaluation of polytetrafluoroethylene, umbilical vein, and saphenous vein bypass grafts for femoral-popliteal above-knee revascularization: a prospective randomized Department of Veterans Affairs cooperative study. J Vasc Surg 322: 268–277

    Article  Google Scholar 

  15. Laurila K, Lepantalo M, Teittinen K et al. (2004) Does an adjuvant AV-fistula improve the patency of a femorocrural PTFE bypass with distal vein cuff in critical leg ischaemia? – A prospective randomised multicentre trial. Eur J Vasc Endovasc Surg 272: 180–185

    Article  Google Scholar 

  16. Mahmood A, Garnham A, Sintler M et al. (2002) Composite sequential grafts for femorocrural bypass reconstruction: experience with a modified technique. J Vasc Surg 364: 772–728

    Google Scholar 

  17. McCarthy WJ, Pearce WH, Flinn WR et al. (1992) Long-term evaluation of composite sequential bypass for limb-threatening ischemia. J Vasc Surg 155: 761–769

    Google Scholar 

  18. Neufang A, Schmiedt W, Kopp H et al. (2000) Der kniegelenküberschreitende femoropopliteale Bypass mit der glutaraldehydfixierten denaturierten menschlichen Nabelschnurvene (Dardik-Biograft) – Erfahrungen mit der modifizierten Prothese. Gefässchirurgie 5: 91–98

  19. Neufang A, Espinola-Klein C, Dorweiler B et al. (2005) Sequential femorodistal composite bypass with second generation glutaraldehyde stabilized human umbilical vein (HUV). Eur J Vasc Endovasc Surg 302: 176–183

    Article  Google Scholar 

  20. Neville RF, Tempesta B, Sidway AN (2001) Tibial bypass for limb salvage using polytetrafluoroethylene and a distal vein patch. J Vasc Surg 332: 266–271

    Article  Google Scholar 

  21. Oppat WF, Pearce WH, McMillan WD et al. (1999) Natural history of composite sequential bypass: ten years‘ experience. Arch Surg 1347: 754–757

    Article  Google Scholar 

  22. Parsons RE, Suggs WD, Veith FJ et al. (1996) Polytetrafluoroethylene bypasses to infrapopliteal arteries without cuffs or patches: a better option than amputation in patients without autologous vein. J Vasc Surg 232: 347–354

    Article  Google Scholar 

  23. Pomposelli FB, Kansal N, Hamdan AD et al. (2003) A decade of experience with dorsalis pedis artery bypass: analysis of outcome in more than 1000 cases. J Vasc Surg 372: 307–315

    Article  Google Scholar 

  24. Roddy SP, Darling RC, 3rd, Ozsvath KJ et al. (2002) Composite sequential arterial reconstruction for limb salvage. J Vasc Surg 362: 325–329

    Article  Google Scholar 

  25. Roedersheimer LR, Feins RH, Schwartz SI et al. (1980) Comparison of platelet adherence and aggregation in modified human umbilical vein and autogenous vein grafts. Am J Surg 1405: 591–595

    Article  Google Scholar 

  26. Sato O, Okamoto H, Takagi A et al. (1995) Biodegradation of glutaraldehyde-tanned human umbilical vein grafts. Surg Today 2510: 901–905

    Article  Google Scholar 

  27. Scheltinga MR, Poeze M, de Haan MW et al. (2003) Prosthetic femorocrural bypass surgery and adjuvant arteriovenous fistulae. Ann Vasc Surg 172: 203–209

    Article  Google Scholar 

  28. Schweiger H, Klein P, Lang W (1993) Tibial bypass grafting for limb salvage with ringed polytetrafluoroethylene prostheses: results of primary and secondary procedures. J Vasc Surg 185: 867–874

    Google Scholar 

  29. Shah DM, Darling RC 3rd, Chang BB et al. (1995) Long-term results of in situ saphenous vein bypass. Analysis of 2058 cases. Ann Surg 2224: 438–446

    Google Scholar 

  30. Stonebridge PA, Naidu S, Colgan MP et al. (2000) Tibial and peroneal artery bypasses using polytetrafluoroethylene (PTFE) with an interposition vein cuff. J R Coll Surg Edinb 451: 17–20

    Google Scholar 

  31. Verta MJ Jr. (1982) Construction of a composite sequential bypass graft. Surg Gynecol Obstet 1556: 893

    Google Scholar 

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Danksagung

Wir danken Helmut Kopp (Angiologische Praxis Mainz) und Sebastian Schmidtke (Praxis für Angiologie/Innere Medizin Mainz) für die Unterstützung bei der Datensammlung sowie Frau Martina Messow (Institut für Biometrie. Epidemiologie und medizinische Informatik (Leiterin Prof. Dr. M. Blättner, Johannes-Gutenberg-Universität Mainz) für die Unterstützung bei der Datenanalyse.

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Neufang, A., Dorweiler, B., Espinola-Klein, C. et al. Komplexe distale Bypasschirurgie mit der Brückenplastik nach Deutsch und der denaturierten humanen Umbilikalvene (HUV). Gefässchirurgie 12, 16–26 (2007). https://doi.org/10.1007/s00772-006-0508-6

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00772-006-0508-6

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