Skip to main content

Advertisement

Log in

Versagen von PTA- und Stenttherapie in der popliteokruralen Region

Extremitätenerhalt durch femorodistale Bypasschirurgie – ein Bericht über 5 Fälle

Failure of PTA and stents in the tibial arteries: five cases of extremity salvage using femorodistal bypass surgery

Limb salvage by tibial Bypass Surgery – a report of 5 cases

  • Originalien
  • Published:
Gefässchirurgie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Einleitung

Die perkutane transluminale Angioplastie (PTA) und Stents in der A. poplitea und den Unterschenkelarterien werden immer häufiger bei der schweren AVK angewandt, allerdings mit meist nur kurzfristig gutem Ergebnis.

Patienten

In 5 Fällen mit AVK bzw. Aneurysma der popliteokruralen Region war es nach PTA und Stents innerhalb von 2–8 Monaten zur arteriellen Thrombose und kritischen Ischämie gekommen.

Ergebnisse

Eine differenzierte krurale Bypasschirurgie konnte bei 4 Patienten die Extremität retten, bei einem Patienten musste trotz Arterialisation des venösen Systems als Ultima Ratio letztlich eine Unterschenkelamputation durchgeführt werden.

Schlussfolgerung

Wie hier an 5 Fällen demonstriert, ist eine Stenttherapie bei ausgedehnter AVK der kruralen Arterien und auch beim Popliteaaneurysma nicht dauerhaft und beim derzeitigen Stand der Stenttechnologie – auch mit Drug-eluting-Stents – noch nicht zu empfehlen. Momentan ist in den meisten Fällen die subtile krurale und pedale Bypasschirurgie vorzuziehen.

Abstract

Purpose

Percutaneous transluminal angioplasty (PTA) and stenting in the popliteal and tibial arteries is gaining widespread acceptance in spite of poor results compared to tibial and pedal bypass surgery.

Methods

Five patients with severe arterial occlusive disease having PTA and stents in the popliteal and tibial region developed arterial thrombosis and critical limb ischemia only 2–8 months after the procedure. Femorodistal bypass surgery was performed for limb salvage.

In four patients, limb salvage was achieved by appropriate distal bypass surgery. In one patient, after stent related thrombosis of the last pedal artery, arterialization of the foot veins was performed but failed to improve the ischemia. This patient sustained a below knee amputation.

Conclusion

The good results of endovascular tools for the appropriate functioning in coronary arteries are not transferable to the peripheral vasculature despite a similar size of the tibial arteries. Some patients with limited occlusive arterial disease and focal lesions will be suitable for endovascular treatment, but the majority of patients will require meticulous tibial bypass surgery for limb salvage.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8
Abb. 9
Abb. 10
Abb. 11
Abb. 12
Abb. 13
Abb. 14
Abb. 15
Abb. 16
Abb. 17

Literatur

  1. Cejna M, Thurnher S, Illiasch H et al. (2001) PTA versus Palmaz stent placement in femoropopliteal artery obstructions: a multicenter prospective randomized study. J Vasc Interv Radiol 12: 23–31

    PubMed  Google Scholar 

  2. Duda SH, Poerner TC, Wiesinger B et al. (2003) Drug-eluting stents: potential applications for peripheral arterial occlusive disease. J Vasc Interv Radiol 14: 291–301

    PubMed  Google Scholar 

  3. Duda SH, Bosiers M, Lammer J et al. (2005) Sirolimus-eluting versus bare nitinol stent for obstructive superficial femoral artery disease: the SIROCCO II trial. J Vasc Interv Radiol 16: 331–333

    PubMed  Google Scholar 

  4. Gerasimidis T, Sfyroeras G, Papazoglu K et al. (2003) Endovascular treatment of popliteal artery aneurysms. Eur J Vasc Endovasc Surg 26: 506–511

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Grenacher L, Saam T, Geier A et al. (2004) PTA versus Palmaz-Stent placement in femoropopliteal artery stenoses. Results of a multicenter prospective randomized study (REFSA). RöFo 176: 1302–1310

  6. Hunink MG, Wong JB, Donaldson MC, Meyerovitz MF, Harrington DP (1994) Patency results of percutaneous and surgical revascularization for femoropopliteal arterial disease. Med Decis Making 14: 71–81

    PubMed  Google Scholar 

  7. Lagana D, Mangini M, Marra M et al. (2002) Percutaneous treatment of femoro-popliteal aneurysms with covered stents. Radiol Med (Torino) 104: 322–331

    Google Scholar 

  8. Sabeti S, Schillinger M, Amighi J et al. (2004) Primary patency of femoropopliteal arteries treated with nitinol versus stainless steel self-expanding stents: propensity score adjusted analysis. Radiology 232: 516–521

    PubMed  Google Scholar 

  9. Saxon RR, Coffman JM, Gooding JM, Ponec DJ (2004) Endograft use in the femoral and popliteal arteries. Tech Vasc Interv Radiol 7: 6–15

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Schmiedt W, Neufang A, Dorweiler B et al. (2003) Der kurze popliteodistale Venenbypass beim diabetischen Fußsyndrom DFS. Zentralbl Chir 128: 720–725

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Soder HK, Manninen HI, Rasanen HT et al. (2002) Failure of prolonged dilation to improve long-term patency of femoropopliteal artery angioplasty: results of a prospective trial. J Vasc Radiol 13: 361–369

    Google Scholar 

  12. Sousa JE, Serruys PW, Costa MA (2003) New frontiers in cardiology. Drug-eluting stents: part I. Circulation 107: 2274–2279

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. TASC Working Group (2000) Management of peripheral arterial disease (PAD) Transatlantic Inter-Society Consensus. J Vasc Surg [Suppl]: S226-S236

  14. Tielliu IF, Verhoeven EL, Zeebregts CJ, Prins TR, Span MM, van den Dungen JJ (2005) Endovascular treatment of popliteal artery aneurysms: Results of a prospective cohort study. J Vasc Surg 41: 561–567

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Vogel TR, Shindelman LE, Nackman GB, Graham AM (2003) Efficacious use of nitinol stents in the femoral and popliteal arteries. J Vasc Surg 38: 1178–1184

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Wagner HJ (2002) Zum aktuellen Stellenwert der endovaskulären Therapie im femoropoplitealen Gefäßabschnitt bei chronischer pAVK. Vasa 31: 153–161

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Wölfle KD, Bruijnen H, Reeps C et al. (2000) Tibioperoneal arterial lesions and critical foot ischemia: Successful management by the use of short vein grafts and percutaneous transluminal angioplasty. Vasa 29: 207–214

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to W. Schmiedt.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schmiedt, W., Dorweiler, B., Reinstadler, J. et al. Versagen von PTA- und Stenttherapie in der popliteokruralen Region. Gefässchirurgie 11, 271–280 (2006). https://doi.org/10.1007/s00772-006-0453-4

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00772-006-0453-4

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation