Zusammenfassung
Einleitung
Mit der Zunahme der kardiovaskulären Erkrankungen steigt die Anzahl arterieller Punktionen. Es werden vermehrt arterielle Verschlusssysteme eingesetzt.
Patienten und Methoden
Von 01.01.2004–31.12.2004 traten 13 operationspflichtige Komplikationen nach Anwendung arterieller Verschlusssysteme (12-mal Angioseal(r), 1-mal Perclose(r)) auf.
Ergebnisse
Die 13 Patienten (m. : w./7:6) waren durchschnittlich 64,6±10,2 Jahre alt. 11-mal war die Komplikation ein Verschluss, 2-mal eine arterielle Blutung. Rekonstruiert wurde 11-mal durch Thrombendarteriektomie, 2-mal mit Hilfe einer Gefäßnaht. Die Operationszeit betrug 87,3±30 min, die Intensivzeit 25 h und der stationäre Aufenthalt 10,8 Tage. Alle Extremitäten konnten erhalten werden. Der Verschluss war 8-mal (72%) kombiniert und 3-mal isoliert. Der zentrale Einstrom über die Aorta und die Beckenstrombahn war nicht eingeschränkt.
Schlussfolgerung
Die alleinige Embolektomie als chirurgische Maßnahme ist nicht ausreichend. Die Wundheilung ist wegen der oft adipösen Patienten mit starkem Reperfusionssyndrom und vorpunktierter Leiste problematisch und verzögert den stationären Aufenthalt.
Abstract
Introduction
The increasing number of arterial punctures for angiography has led to the widespread use of vascular closure devices.
Patients and methods
Thirteen complications after the use of vascular closure devices on 5,000 patients were recorded from the beginning of January 2004 until the end of December 2004 (12× Angioseal(r), 1× Perclose(r)).
Results
These patients, seven males and six females, had a mean age of 64.6±10.2 years. The complication involved an arterial occlusion in 11 cases and arterial bleeding in the other two. Endarterectomy had to be used for arterial occlusion, vascular suture for the bleeding. The operating time was 87.3±30 min, the ICU period 25 h, and the hospital stay 10.8 days. All extremities could be saved. In eight cases, the occlusion involved more than one femoral vessel.
Conclusion
Embolectomy is not able to save extremities in cases of occlusion after the use of vascular closure devices. The complexity of the damage to the arteries makes endarterectomy necessary.
Literatur
Abando A, Hood D, Weaver F, Katz S (2004) The use of the Angioseal device for femoral artery closure. J Vasc Surg 40(2): 287–290
Eggrebrecht H, von Birgelen C, Naber C et al. (2004) Impact of gender on femoral access complications secondary to application of a collagen-based vascular closure device. J Invasive Cardiol May 16(5): 247–250
Geary K, Landers JT, Fiore W, Riggs P (2002) Management of infected femoral closure devices. Cardiovasc Surg 10(2): 161–163
Mackrell PJ, Kalbaugh CA, Langan EM et al. (2003) Can the Perclose suture-mediated closure system be used safely in patients undergoing diagnostic and therapeutic angiography to treat chronic lower extremity ischemia? J Vasc Surg Dec 38(6): 1305–1308
Michalis LK, Rees MR, Patsouras D et al. (2002) A prospective randomized trial comparing the safty and efficancy of three commercially available closure devices (Angioseal, Vasoseal and Duett). Cardiovasc Intervent Radiol 25: 423–429
Rickli H, Unterweger M, Sütsch G et al. (2002) Comparison of costs and safety of a suture-mediated closure device with conventional manual compression after coronary artery interventions. Catheter Cardiovasc Interven 57(3): 297–302
Starnes BW, O’Donnel SD, Gillespie DL et al. (2003) Percutaneous arterial closure in peripheral vascular disease: a prospective randomized evaluation of the Perclose device. J Vasc Surg 38(2): 263–271
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Öhrlein, R., Schilling, M.K. & Kreissler-Haag, D. Chirurgische Komplikationen durch arterielle Punktionsverschlusssysteme. Gefässchirurgie 11, 108–112 (2006). https://doi.org/10.1007/s00772-006-0444-5
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00772-006-0444-5