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Die kombinierte Therapie von av-Malformationen

Combined treatment of arteriovenous malformations

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Zusammenfassung

Vorwiegend av-Malformationen gehören zu denjenigen Gefäßdysplasien, die therapeutisch die größten Probleme aufwerfen. Sie betreffen 14,5% der Fälle mit angeborenen Gefäßfehlern. Das Therapieziel ist die Ausschaltung der av-Shunts. Dies kann umso erfolgreicher erreicht werden, je großkalibriger die Fisteln sind. Seit mehr als 20 Jahren hat sich die kombinierte Therapie bewährt, eine Kombination aus chirurgischen und nichtchirurgischen Behandlungsmaßnahmen. Nichtchirurgische Behandlungsmethoden sind die Sklerosierungstherapie, die Lasertherapie und die perkutane Katheterembolisation.

Durch die Entwicklung neuer Kathetertechnologien und neuer Embolisationsmaterialien kann die kombinierte Therapie sogar kleinste av-Fisteln behandeln. Die verschiedenen nichtchirurgischen und chirurgischen Techniken gelten als zusätzliche oder ergänzende Behandlungsmethoden.

Es hat sich die präoperative Embolisationstherapie und die anschließende gefäßchirurgische Therapie bewährt. Die Indikationen für diese kombinierte Behandlung sind topographisch nicht zugängliche und technisch nicht resezierbare extratrunkuläre, infiltrierende, diffuse und zahlreiche av-Fisteln sowie chirurgisch nicht extirpierbare infiltrierende av-Areale. Das therapeutische Vorgehen muss individuell aufgrund des spezifischen hämodynamischen Befundes jedes einzelnen Patienten festgelegt werden. Dabei haben sich 6 Behandlungsprinzipien bewährt.

Die Ergebnisse von 419 Fällen mit kombinierter Therapie wurden im Rahmen einer Multicenterstudie erfasst und im Hinblick auf die Langzeitergebnisse eingeschätzt. Dabei zeigten zusammengenommen 57% der Fälle ausgezeichnete bzw. gute Langzeitergebnisse.

Abstract

Arteriovenous malformations belong predominantly to those vascular malformations which are the most problematic. Some 14.5% of all vascular malformations are those with AV shunts. The therapeutic goal is the elimination or at least the considerable reduction of such shunts. This is more successful, the bigger the shunts. For more than 20 years, the combination of surgery and nonsurgical treatment has proven to be most effective. Nonsurgical therapeutic techniques are sclerotherapy, laser treatment and transcatheter embolization.

Through the development of transcetheter embolization and new embolization materials, the combined treatment is able to embolize even the smallest AV shunts. The different nonsurgical and surgical techniques serve as supplements and are not competitive methods.

Our experiences have shown that the best results can be obtained by a transcatheter embolization before surgery. The indications for the combined treatment are extratruncular AV malformations which cannot be reached by surgery because of their difficult localization. AV malformations which infiltrate the surrounding tissues are an indication for this treatment.

The tactical approach to treatment has to be planned individually in terms of the hemodynamic findings of each patient. Six principles of treatment are important. In a multicenter study, the long follow-up results of 419 cases where evaluated for which the combined treatment was adopted. Altogether, 57% of the cases demonstrated an excellent or good result.

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Literatur

  1. Belov S (1974) Spätergebnisse der chirurgischen Behandlung von 100 Kranken mit kongenitalen Angiodysplasien. ZBL Chir 99: 935–945

    PubMed  Google Scholar 

  2. Belov S, Loose DA, Müller E (1985) Angeborene Gefäßfehler. Einhorn Presse, Reinbek

  3. Belov S, Loose DA, Mattassi R, Spatenka J, Tasnádi G, Wang Z (1989) Therapeutical strategy, surgical tactics and operative techniques in congenital vascular defects (multicenter study). In: Strano A, Novo S (eds) Advances in vascular pathology, vol. II. Excerpta Medica, Amsterdam

  4. Belov S, Loose DA (1990) Surgical treatment of congenital vascular defects. Intern Angiol 9(3): 175–182

    Google Scholar 

  5. Belov S (1992) Operative-technical peculiarities in operations of congenital vascular defects. In: Balas P (ed) Progress in angiology 1991. Editioni Minerva Medica, Torino, pp 379–382

  6. Giraldes M (1853–1854) Presentation de Malade. Bull Soc Chir (Paris)

  7. Holmann E (1937) Arteriovenous aneurysms. Abnormal communications between the arterial and venous circulation. Macmillan, New York, p 99

  8. Horton BT (1932) Hemihypertrophy of extremities associated with congenital arteriovenous fistula. JAMA 98: 373

    Google Scholar 

  9. Israel J (1877) Angiectasie im Stromgebiet der A. tibialis antica. Arch Chir 21: 109

    Google Scholar 

  10. Loose DA, Belov S (1985) Chirurgische Therapiemöglichkeiten bei angeborenen peripheren Gefäßdysplasien. In: Loose DA (Hrsg) Aktuelles aus Angiologie, Gefäßchirurgie, Chirurgie. Periodica Angiologica, Bd 11. Einhorn Presse, Reinbek

  11. Loose DA (1989) The combined surgical therapy in congenital av-shunting malformations. In: Belov S, Loose DA, Weber J (eds) Vascular malformations, Periodica Angiologica, Vol 16. Einhorn Presse, Reinbek

  12. Loose DA, Weber J (1991) Indications and tactics for a combined treatment of congenital vascular defects. Balas P (ed) Progress in angiology. Editioni Minerva Medica, Torino, pp 373–378

  13. Loose DA (1993) Combined treatment of congenital vascular defects: indications and tactics. Semin Vasc Surg 6(4): 260–265

    PubMed  Google Scholar 

  14. Loose DA (1994) Angiodysplasien. In: Alexander K (Hrsg) Gefäßkrankheiten. Urban & Schwarzenberg, München, S 599–610

  15. Loose DA (1995) Combined therapy in vascular malformations. Communication during the 37th World Congress of the International College of Angiology, Helsinki, Finland, July 8–15

  16. Loose DA (1996) Diagnostik und Therapie von angeborenen Gefäßfehlern. Zentralbl Haut- Geschlechtskrankheiten 168(1–2): 12

  17. Loose DA (1997) Systematik, Radiologische Diagnostik und Therapie vaskulärer Fehlbildungen. In: Hohenleutner U, Landthaler M (Hrsg) Operative Dermatologie im Kindes- und Jugendalter. Diagnostik und Therapie von Fehl- und Neubildungen. Blackwell, Berlin, S 79–94

  18. Loose DA (1997) Therapie angeborener Gefäßmißbildungen. In: Göhrich J, Brambs H-J, Sunder-Plassmann L, Götz H-J (Hrsg) Endovaskuläre Chirurgie. State-of-the-Art-Symposium. Zuckschwert, München, S 147–155

  19. Loose DA (1997) Indications and tactics in a combined treatment of congenital vascular malformations. Lecture at the 3rd theoretical and practical course for the treatment of vascular malformations. Budapest, Hungary, May 23–31

  20. Loose DA, Belov S, Mattassi R, Vaghi M, Tasnádi G, Rehder A (2001) Long follow-up results in active causal treatment of vascular malformations. A review of 1378 cases (multicenter study). Monduzzi Editore S.p.A. – MEDIMOND, pp 431–450

  21. Loose DA (2005) Combined Therapy in AVM’s. Communication on the 1st International Meeting on Vascular Dysplasias, Vilnius, Lithuania, September 25–25

  22. Loose DA (2005) Combined therapy in arteriovenous malformations (surgery and interventional radiology). Phlebology Rev 13: 51–58

    Google Scholar 

  23. Malan E (1954) Considerazioni sulle fistole artero-venose congenite degli arti. Boll Soc Priem Chir 24: 297–301

    Google Scholar 

  24. Mattassi R (1990) Surgical treatment of congenital arteriovenous defects. Int Angiol 9(3): 196–202

    PubMed  Google Scholar 

  25. Mattassi R (1992) Individual indications for surgical and combined treatment in so-called inoperable cases of congenital vascular defects. In: Balas P (ed) Progress in angiology 1991. Editioni Minerva Medica, Turin, pp 383–390

  26. Reid MR (1925) Studies on abnormal arteriovenous communications, acquired and congenital. Arch Surg 10: 601 and 996; 11: 25 and 237

    Google Scholar 

  27. Rosen RJ, Riles TS, Berenstein A (1995) Congenital vascular malformations. In: Rutherford RB (ed) Vascular surgery. Saunders, Philadelphia, pp 1218–1232

  28. Schönlein KM, Worret W-I (1992) Dermatologisch relevante arteriovenöse Malformationen. Phlebologie 21: 27–30

    Google Scholar 

  29. Simkin R (1991) Varices, Ulceras y Angiodisplasias. Lopez Libreras Editores, Buenos Aires, 429–451, 481–487 (skeletization)

  30. Simkin R (2000) Klippel-Trénaunay-Syndrome. Scope Phlebol Lymphol 1(7): 129–135

    Google Scholar 

  31. Vercellio G, Marchiano A, Miglierina L, Coletti M, Patelli G, Damascelli B (1996) Treatment of arteriovenous malformations in the internal iliac artery area. Scope Phlebol Lymphol 3(4): 9–16

    Google Scholar 

  32. Vollmar J (1967) Rekonstruktive Chirurgie der Arterien. Thieme, Stuttgart, S 183

  33. Vollmar J (1976) Die Chirurgie kongenitaler arteriovenöser Fisteln der Gliedmaßen. In: Vollmar JF, Nobbe FP (Hrsg) Arteriovenöse Fisteln — dilatierende Arteriopathien (Aneurysmen). Thieme, Stuttgart, S 66–76

  34. Weber J (1987) Embolisationstherapie arteriovenöser Missbildungen. Radiol Diagn 28(4): 513–516

    Google Scholar 

  35. Weber J (1989) The post infarction and pain syndrome following catheter embolization and its treatment. In: Belov S, Loose DA, Weber J (eds) Vascular malformations. Einhorn Presse, Reinbek, pp 294–298

  36. Weber J (1993) Vaso-occlusive angiotherapy (VAT) in congenital vascular malformations. Semin Vasc Surg 6(4): 279–296

    PubMed  Google Scholar 

  37. Weber J (1994) Transcatheterembolization of pelvic AVM’s following surgically reconstructed internal iliac arteries. Communication of the 10th Int. Workshop on Vascular Anomalies, Budapest, Hungary

  38. Yakes WF, Parker SH (1991) Diagnosis and management of vascular anomalies. Int Radiol 1: 152–189

    Google Scholar 

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Correspondence to D. A. Loose.

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Meinem hochverehrten Lehrer, Herrn Prof. Dr. K. Kremer, zum 90. Geburtstag gewidmet.

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Loose, D.A. Die kombinierte Therapie von av-Malformationen. Gefässchirurgie 10, 417–423 (2005). https://doi.org/10.1007/s00772-005-0430-3

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