Skip to main content

Advertisement

Log in

CME-Fortbildung und europäische Weiterbildung

CME and European continuing education

  • Leitthema
  • Published:
Gefässchirurgie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Continuing Medical Education (CME) kann als Fortbildungsaktivitäten definiert werden, die dazu dienen, bekanntes Wissen zu erhalten und zu entwickeln und wo nötig zu verbessern. Ebenso gilt dies für die manuellen Fertigkeiten und das Erlernen neuer Methoden sowie die Verbesserung der professionellen Darstellung und der Beziehungen des Arztes zu seinem Patienten, damit dieser die bestmögliche Therapie erhält. Dies ist in Zeiten einer sich rasch verändernden medizinischen Welt von zunehmender Bedeutung. Es gibt eine berufliche Verantwortung aller praktizierenden Ärzte — auch hinsichtlich der Darstellung ihres Berufes in der Öffentlichkeit.

Die meisten CME-Aktivitäten werden nicht europäisch, sondern auf nationaler Ebene geregelt. Für europäisch anerkannte CME ist das European Board of Vascular Surgery (EBVS) der UEMS verantwortlich mit seinem Committee for Continuing Medical Education. Für die Anerkennung wurden Leitlinien erstellt, an die sich Bewerber für europäisch zertifizierte CME zu halten haben. Das EBVS ist nicht der Ausrichter der CME.

Die Aktivitäten wurden nun auf praktische Übungen, Trainingskurse und Workshops ausgeweitet, wobei endovaskuläre Maßnahmen an Bedeutung gewinnen. Diskutiert wird auch die Einrichtung von Gefäßzentren mit europäischer Zertifizierung.

Abstract

Continuing medical education (CME) can be defined as educational activities that serve to maintain, develop, or increase the knowledge, skills and professional performance and relationships used by a physician to provide services to patients, the public, or the profession. It is a professional responsibility for all practicing physicians and it become increasingly important in a fast moving medical world.

Many CME activities are organized at a national level. At a European level, the European Board of Vascular Surgery (EBVS) of the UEMS has accepted responsibility for the quality of CME activities through its Committee for Continuing Medical Education, although EBVS is not a provider of CME.

CME activities have now been extended to technical skills workshops, which include increasingly important endovascular procedures. A European certification for vascular centers is discussed.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Abbas K et al. (2003) No more free lunches. BMJ 326 (7400): 1155–1156

    PubMed  Google Scholar 

  2. AMA PRA Information Booklet for Physicans V3.0 (http://www.ama-assn.org/ama(pub/category/2923.html)

  3. Bennett NL, Davis DA, Easterling WE Jr et al. (2000) Continuing medical education: a new vision of the professional development of physicans. Acad Med 75 (12): 1167–1172

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. van Bockel JH, Bergqvist D, Liapis CD, Palombo D, Wolfe JH (2004) Guidelines for CME Activities Accredited by the EBVS. Eur J Vasc Endovasc. Surg 27: 534–536

    Google Scholar 

  5. Bockel JH v (2004) European Board of Vascular Surgery: CME and CPPD activities. Elsevier International Congress Series 1272: 56–63

    Google Scholar 

  6. Böckler D, Schumacher H, von Tengg-Kobligk H et al. (2005) Endovaskuläre Therapie akuter und chronischer Stanford B-Dissektionen. Gefässchirurgie 10

  7. Choudhry NK, Stelfox HT, Detsky AS (2002) Relationship between authors of clinical practice guidelines and the pharmaceutical industry. JAMA 287 (5): 612–617

    PubMed  Google Scholar 

  8. Davis DA, Thomson MA, Oxman AD, Haynes RB (1992) Evidence for the effectiveness of CME. A review of 50 randomized controlled trials. JAMA 268 (9): 1111–1117

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Davis D, O’Brien MA, Freemantle N, Wolf FM, Mazmanian P, Taylor-Vaisey A (1999) Impact of normal continuing medical education: do conferences, workshops, rounds, and other traditional continuing education activities change physican behavior or health care outcomes? JAMA 282 (9): 867–874

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Davis DA, Thomson MA, Oxman AD, Haynes RB (1995) Changing physician performance. A systematic review of the effect of continuing medical education strategies. JAMA 274 (9): 700–705

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Grol R (2001) Improving the quality of medical care: building bridges among professional pride, payer profit, and patient satisfaction. JAMA 286 (20) 2578–2585

    Google Scholar 

  12. Jones JW, McCullough LB (2002) Surgeon-industry relationships: ethically responsible management of conflicts of interest. J Vasc Surg 35 (4): 825–826

    PubMed  Google Scholar 

  13. Liapis CD, Paaske WP (2002) Training in vascular surgery in Europe — the impact of endovascular therapy, Eur J Vasc Endovasc Surg 23: 1–2

    Google Scholar 

  14. Mannick JA (1993) Vascular surgeons — are they for sale? J Vasc Surg 17 (2): 245–248

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Nachbur B (2005) Gefäßchirurgie heute, Foederatio Medicorum Chirurgicorum Helvetica, pp. 31–33

  16. Oxman AD, Thomson MA, Davis DA, Haynes RB (1995) No magic bullets: a systematic review of 102 trials of interventions to improve professional practice. CMAJ 153 (10): 1423–1431

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Shaneyfelt TM, Mayo-Smith MF, Rothwangl J (1999) Are guidelines following guidelines? The methodological quality of clinical practice guidelines in the peer-reviewed medical literature. JAMA 281 (20) 1900–1905

    Google Scholar 

  18. Tanne JH (2004) Requiring doctors to take part in continuing medical education doesn’t improve heart attack care. BMJ 328 (7441): 664

    Google Scholar 

  19. Tritsmans L, Briscoe P, Lemmens P, Bussche GV (1996) Pharmaceutical company trials and the integrity of medical research. Lancet 347 (9015): 1628–1629

    CAS  Google Scholar 

  20. Wagner E (2003) How to dance with porcupines: rules and guidelines on doctor’s relations with drug companies. BMJ 326 (7400): 1196–1198

    PubMed  Google Scholar 

  21. Wolfe JH (1999) European CME. EurJ Vasc Endovasc Surg 18(4): 277–279

    CAS  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Ich danke den Mitgliedern des Executive Committee des Board of Vascular Surgery, insbesondere Hajo von Bockel für seine Aktivitäten auf dem Gebiet der CME und seine Unterstützung.

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to K. Balzer.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Balzer, K. CME-Fortbildung und europäische Weiterbildung. Gefässchirurgie 10, 255–262 (2005). https://doi.org/10.1007/s00772-005-0404-5

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00772-005-0404-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation