Skip to main content
Log in

Aktualisierte S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie der Plattenepithel- und Adenokarzinome des Ösophagus (Version 4.0)“

Updated German S3 guideline on diagnosis and treatment of squamous cell carcinomas and adenocarcinomas of the esophagus (version 4.0)

  • Leitlinien
  • Published:
Die Onkologie Aims and scope

Zusammenfassung

Ein exaktes Tumorstaging ist erforderlich, um die Patienten nach der Diagnose eines Ösophaguskarzinoms einer stadiengerechten Therapie zuführen zu können. Bei hochgradigen intraepithelialen Neoplasien oder Mukosakarzinomen soll eine endoskopische Resektion erfolgen. Die Ösophagektomie sollte minimal-invasiv oder in Kombination mit offenen Verfahren (Hybridtechnik) durchgeführt werden. Da die Prognose beim lokal fortgeschrittenen Ösophaguskarzinom bei alleiniger Operation schlecht ist, wird eine multimodale Therapie empfohlen. Bei lokal fortgeschrittenen Adenokarzinomen des Ösophagus oder des ösophagogastralen Übergangs wird eine perioperative Chemotherapie oder eine präoperative Radiochemotherapie durchgeführt. Bei lokal fortgeschrittenen Plattenepithelkarzinomen des Ösophagus wird eine präoperative Radiochemotherapie mit anschließender vollständiger Resektion oder eine definitive Radiochemotherapie ohne Operation empfohlen. Bei Resttumor im Resektionspräparat nach neoadjuvanter Radiochemotherapie und R0-Resektion von Plattenepithelkarzinomen oder Adenokarzinomen sollte eine adjuvante Immuntherapie mit Nivolumab durchgeführt werden. Systemische palliative Behandlungsoptionen (Chemotherapie, Chemotherapie plus Immuntherapie, Immuntherapie allein) bei inoperablem oder metastasiertem Speiseröhrenkrebs hängen von der Histologie ab und werden nach PD-L1- und/oder Her2-Expression stratifiziert.

Abstract

Precise tumor staging is necessary to offer patients stage-specific treatment after diagnosis of esophageal cancer. High-grade intraepithelial neoplasms and mucosal cancer should be endoscopically resected. Esophagectomy should be performed minimally invasively or in combination with open procedures (hybrid technique). As the prognosis of locally advanced esophageal cancer after surgery alone is poor, multimodal therapy is recommended. In the case of locally advanced adenocarcinoma of the esophagus or esophagogastric junction, perioperative chemotherapy or preoperative radiochemotherapy is performed. In locally advanced esophageal squamous cell carcinoma, preoperative radiochemotherapy followed by complete resection or definitive radiochemotherapy without surgery is recommended. In the case of residual tumor in the resection specimen after neoadjuvant radiochemotherapy and R0 resection of squamous cell or adenocarcinoma, adjuvant immunotherapy with nivolumab should be performed. Systemic palliative treatment options (chemotherapy, chemotherapy plus immunotherapy, immunotherapy alone) for patients with inoperable or metastatic esophageal cancer depend on histology and are stratified according to PD-L1 and/or Her2 expression.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Porschen R, Buck A, Fischbach W et al (2015) S3-Leitlinie Diagnostik und Therapie der Plattenepithelkarzinome und Adenokarzinome des Ösophagus (Langversion 1.0 – September 2015, AWMF-Registernummer: 021/023OL). Z Gastroenterol 53:1291–1350

    Google Scholar 

  2. Ebert M, Fischbach W, Hollerbach S et al (2023) S3-Leitlinie Diagnostik und Therapie der Plattenepithelkarzinome und Adenokarzinome des Ösophagus. Version 4.0. https://www.dgvs.de/leitlinien/onkologie/oesophaguskarzinom/

  3. Pech O, May A, Manner H et al (2014) Long term efficacy and safety of endoscopic resection for patients with mucosal adenocarcinoma of the esophagus. Gastroenterology 146:652–660

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Schlottmann F, Herbella FAM, Patti MG (2022) Robotic surgery for esophageal cancer: what is the evidence? J Gastrointest Oncol 14(4):1913–1915. https://doi.org/10.21037/jgo-22-718

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  5. van der Sluis PC, van der Horst S, May AM, Schippers C, Brosens LAA, Joore HCA, Kroese CC, Haj Mohammad N, Mook S, Vleggaar FP, Borel Rinkes IHM, Ruurda JP, van Hillegersberg R (2019) Robot-assisted minimally invasive thoracolaparoscopic esophagectomy versus open transthoracic esophagectomy for resectable esophageal cancer: a randomized controlled trial. Ann Surg 269(4):621–630. https://doi.org/10.1097/SLA.0000000000003031

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Mederos MA, de Virgilio MJ, Shenoy R, Ye L, Toste PA, Mak SS, Booth MS, Begashaw MM, Wilson M, Gunnar W, Shekelle PG, Maggard-Gibbons M, Girgis MD (2021) Comparison of clinical outcomes of robot-assisted, video-assisted, and open esophagectomy for esophageal cancer: a systematic review and meta-analysis. JAMA Netw Open 4(11):e2129228. https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2021.29228

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  7. Angeramo CA, Harriott BC, Casas MA, Schlottmann F (2021) Minimally invasive Ivor Lewis esophagectomy: robot-assisted versus laparoscopic-thoracoscopic technique. Systematic review and meta-analysis. Surgery 170(6):1692–1701. https://doi.org/10.1016/j.surg.2021.07.013

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. (2023) Perioperatives Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT), Langversion 1.0. https://www.leitlinienprogramm-onkologie.de/leitlinien/perioperatives-management-bei-gastrointestinalen-tumoren-pomgat/;. Zugegriffen: 13. Febr. 2024 (AWMF-Registernummer: 088-010OL)

  9. Sjoquist KM, Burmeister BH, Smithers BM et al (2011) Survival after neoadjuvant chemotherapy or chemoradiotherapy for resectable oesophageal carcinoma: an updated meta-analysis. Lancet Oncol 12:681–692

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. van Hagen P, Hulshof MCCM, van Lanschot JJB et al (2012) Preoperative chemoradiotherapy for esophageal or junctional cancer. N Engl J Med 366:2074–2084

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Cunningham D, Allum WH, Stenning SP et al (2006) Perioperative chemotherapy versus surgery alone for resectable gastroesophageal cancer. N Engl J Med 355:11–20

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Al-Batran SE, Homann N, Pauligk C et al (2019) Perioperative chemotherapy with fluorouracil plus leucovorin, oxaliplatin, and docetaxel versus fluorouracil or capecitabine plus cisplatin and epirubicin for locally advanced, resectable gastric or gastro-oesophageal junction adenocarcinoma (FLOT4): a randomised, phase 2/3 trial. Lancet 393:1948–1957

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Bedenne L, Michel P, Bouché O et al (2007) Chemoradiation followed by surgery compared with chemoradiation alone in squamous cancer of the esophagus: FFCD 9102. J Clin Oncol 25:1160–1168

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Hulshof M, Geijsen E, Rozema T, Oppedijk V, Buijsen J, Neelis K et al (2021) Randomized study on dose escalation in definitive chemoradiation for patients with locally advanced esophageal cancer (ARTDECO study). J Clin Oncol 39(25):2816–2824

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Kelly R, Ajani J, Kuzdzal J et al (2021) Adjuvant nivolumab in resected esophageal or gastroesophageal junction cancer. N Engl J Med 384:1191–1203

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Bang YJ, Van Cutsem E, Feyereislova A, Chung HC, Shen L, Sawaki A, Lordick F, Ohtsu A, Omuro Y, Satoh T, Aprile G, Kulikov E, Hill J, Lehle M, Rüschoff J, Kang YK, ToGA Trial Investigators (2010) Trastuzumab in combination with chemotherapy versus chemotherapy alone for treatment of HER2-positive advanced gastric or gastro-oesophageal junction cancer (ToGA): a phase 3, open-label, randomised controlled trial. Lancet 376(9742):687–697

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Janjigian YY, Shitara K, Moehler M, Garrido M, Salman P, Shen L, Wyrwicz L, Yamaguchi K, Skoczylas T, Campos Bragagnoli A, Liu T, Schenker M, Yanez P, Tehfe M, Kowalyszyn R, Karamouzis MV, Bruges R, Zander T, Pazo-Cid R, Hitre E, Feeney K, Cleary JM, Poulart V, Cullen D, Lei M, Xiao H, Kondo K, Li M, Ajani JA (2021) First-line nivolumab plus chemotherapy versus chemotherapy alone for advanced gastric, gastro-oesophageal junction, and oesophageal adenocarcinoma (CheckMate 649): a randomised, open-label, phase 3 trial. Lancet 398(10294):27–40

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  18. Sun JM, Shen L, Shah MA, Enzinger P, Adenis A, Doi T, Kojima T, Metges JP, Li Z, Kim SB, Cho BC, Mansoor W, Li SH, Sunpaweravong P, Maqueda MA, Goekkurt E, Hara H, Antunes L, Fountzilas C, Tsuji A, Oliden VC, Liu Q, Shah S, Bhagia P, Kato K, KEYNOTE-590 Investigators (2021) Pembrolizumab plus chemotherapy versus chemotherapy alone for first-line treatment of advanced oesophageal cancer (KEYNOTE-590): a randomised, placebo-controlled, phase 3 study. Lancet 398(10302):759–771

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Doki Y, Ajani JA, Kato K, Xu J, Wyrwicz L, Motoyama S, Ogata T, Kawakami H, Hsu CH, Adenis A, El Hajbi F, Di Bartolomeo M, Braghiroli MI, Holtved E, Ostoich SA, Kim HR, Ueno M, Mansoor W, Yang WC, Liu T, Bridgewater J, Makino T, Xynos I, Liu X, Lei M, Kondo K, Patel A, Gricar J, Chau I, Kitagawa Y, CheckMate 648 Trial Investigators (2022) Nivolumab combination therapy in advanced esophageal squamous-cell carcinoma. N Engl J Med 386(5):449–446

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Shitara K, Bang YJ, Iwasa S, Sugimoto N, Ryu MH, Sakai D, Chung HC, Kawakami H, Yabusaki H, Lee J, Saito K, Kawaguchi Y, Kamio T, Kojima A, Sugihara M, Yamaguchi K, DESTINY-Gastric01 Investigators (2020) Trastuzumab deruxtecan in previously treated HER2-positive gastric cancer. N Engl J Med 382(25):2419–2430

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Kato K, Cho BC, Takahashi M, Okada M, Lin CY, Chin K, Kadowaki S, Ahn MJ, Hamamoto Y, Doki Y, Yen CC, Kubota Y, Kim SB, Hsu CH, Holtved E, Xynos I, Kodani M, Kitagawa Y (2019) Nivolumab versus chemotherapy in patients with advanced oesophageal squamous cell carcinoma refractory or intolerant to previous chemotherapy (ATTRACTION-3): a multicentre, randomised, open-label, phase 3 trial. Lancet Oncol 20(11):1506–1517

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Shen L, Kato K, Kim SB, Ajani JA, Zhao K, He Z, Yu X, Shu Y, Luo Q, Wang J, Chen Z, Niu Z, Zhang L, Yi T, Sun JM, Chen J, Yu G, Lin CY, Hara H, Bi Q, Satoh T, Pazo-Cid R, Arkenau HT, Borg C, Lordick F, Li L, Ding N, Tao A, Shi J, Van Cutsem E, RATIONALE-302 Investigators (2022) Tislelizumab versus chemotherapy as second-line treatment for advanced or metastatic esophageal squamous cell carcinoma (RATIONALE-302): a randomized phase III study. J Clin Oncol 40(26):3065–3076

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Rainer Porschen.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

R. Porschen, I. Gockel, F. Lordick und M. Ebert geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Hinweis des Verlags

Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Porschen, R., Gockel, I., Lordick, F. et al. Aktualisierte S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie der Plattenepithel- und Adenokarzinome des Ösophagus (Version 4.0)“. Onkologie 30, 423–432 (2024). https://doi.org/10.1007/s00761-024-01507-0

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00761-024-01507-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation