Skip to main content
Log in

Die Aktualisierung der S3-Leitlinie „Psychoonkologische Diagnostik, Beratung und Behandlung von erwachsenen Krebspatienten“

Update of the S3 guideline “Psycho-oncological diagnostics, counseling and treatment of adult cancer patients”

  • Psychoonkologie
  • Published:
Die Onkologie Aims and scope

Zusammenfassung

Die S3-Leitlinie für die psychoonkologische Diagnostik, Beratung und Behandlung von erwachsenen Krebspatienten wurde im Rahmen des Leitlinienprogramms Onkologie aktualisiert. Die in der Leitlinie gegebenen Empfehlungen basieren auf den Ergebnissen systematischer Literaturrecherchen und der daraus abgeleiteten Evidenz sowie auf einem systematischen Expert*innenkonsens. Systematische Literaturrecherchen wurden für die Kapitel „Psychische Komorbidität“, „Diagnostische Verfahren“ sowie „Psychoonkologische Interventionen“ durchgeführt. Der Einsatz standardisierter Screeningverfahren zur Erfassung der psychischen Belastung wurde durch eine evidenzbasierte Empfehlung spezifiziert. Im Bereich Interventionen wurden neue Verfahren wie psychoonkologische E‑Health-Angebote, psychoonkologische Einzel- und Gruppenangebote in der Palliativphase und die psychoonkologische Krisenintervention aufgenommen. Im Vergleich zur Erstversion der Leitlinie konnten aufgrund der deutlich verbesserten Evidenz die Empfehlungen für die verschiedenen Interventionsformen im Hinblick auf verschiedene Endpunkte differenzierter dargestellt werden.

Abstract

The S3 guideline for psycho-oncological diagnostics, counselling and treatment of adult cancer patients has been revised as part of the Oncology Guideline Program. The recommendations of the guideline are based on the best available evidence deduced from the results of systematic literature research or a systematic expert consensus. Systematic literature research was conducted for the chapters psychological comorbidity, diagnostic instruments and psycho-oncological interventions. An evidence-based recommendation now specifies the use of standardised screening instruments for the detection of psychological distress. New psycho-oncological interventions have been added to the guideline’s chapter about psycho-oncological interventions, among them psycho-oncological E‑Health interventions, psycho-oncological interventions for palliative care for individuals and groups, and the psycho-oncological crisis intervention. Compared to the first version of the guideline, recommendations concerning psycho-oncological interventions are now more differentiated and give advice with regard to specific endpoints thanks to improved evidence.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Alpert JM, Dyer KE, Lafata JE (2017) Patient-centered communication in digital medical encounters. Patient Educ Couns 100:1852–1858

    Article  Google Scholar 

  2. AWMF (2012) Das AWMF-Regelwerk Leitlinien. http://www.awmf.org/leitlinien/awmf-regelwerk.html. Zugegriffen: 28. Apr. 2022

  3. Armstrong TS, Vera-Bolanos E, Acquaye AA et al (2016) The symptom burden of primary brain tumors: evidence for a core set of tumor- and treatment-related symptoms. Neuro Oncol 18:252–260

    Article  Google Scholar 

  4. Bauereis N, Obermaier S, Ozunal SE et al (2018) Effects of existential interventions on spiritual, psychological, and physical well-being in adult patients with cancer: Systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Psychooncology 27:2531–2545

    Article  Google Scholar 

  5. Bradt J, Dileo C, Myers-Coffman K et al (2021) Music interventions for improving psychological and physical outcomes in people with cancer. Cochrane Database Syst Rev 10:CD69

    Google Scholar 

  6. Breitbart W, Pessin H, Rosenfeld B et al (2018) Individual meaning-centered psychotherapy for the treatment of psychological and existential distress: A randomized controlled trial in patients with advanced cancer. Cancer 124:3231–3239

    Article  Google Scholar 

  7. Cha KM, Chung YK, Lim KY et al (2017) Depression and insomnia as mediators of the relationship between distress and quality of life in cancer patients. J Affect Disord 217:260–265

    Article  Google Scholar 

  8. Chochinov HM, Kristjanson LJ, Breitbart W et al (2011) Effect of dignity therapy on distress and end-of-life experience in terminally ill patients: a randomised controlled trial. Lancet Oncol 12:753–762

    Article  Google Scholar 

  9. Compen FR, Adang EMM, Bisseling EM et al (2018) Exploring associations between psychiatric disorder, psychological distress, and health care utilization in cancer patients. Psychooncology 27:871–878

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Esser P, Glaesmer H, Faller H et al (2019) Posttraumatic Stress Disorder among cancer patients—Findings from a large and representative interview-based study in Germany. Psychooncology 28:1278–1285

    Article  Google Scholar 

  11. Esser P, Hartung TJ, Friedrich M et al (2018) The Generalized Anxiety Disorder Screener (GAD-7) and the anxiety module of the Hospital and Depression Scale (HADS-A) as screening tools for generalized anxiety disorder among cancer patients. Psychooncology 27:1509–1516

    Article  Google Scholar 

  12. Grassi L, Nanni MG, Rodin G et al (2018) The use of antidepressants in oncology: a review and practical tips for oncologists. Ann Oncol 29:101–111

    Article  CAS  Google Scholar 

  13. Habibi M, Hart F, Bainbridge J (2016) The impact of psychoactive drugs on seizures and Antiepileptic drugs. Curr Neurol Neurosci Rep 16:71

    Article  Google Scholar 

  14. Hartung TJ, Friedrich M, Johansen C et al (2017) The Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) and the 9‑item Patient Health Questionnaire (PHQ-9) as screening instruments for depression in patients with cancer. Cancer 123:4236–4243

    Article  Google Scholar 

  15. Herschbach P, Marten-Mittag B, Henrich G (2003) Revision und psychometrische Prüfung des Fragebogens zur Belastung von Krebskranken (FBK-R23). Z Med Psychol 12:1–8

  16. Ho RTH, Fong TCT, Cheung IKM et al (2016) Effects of a short-term dance movement therapy program on symptoms and stress in patients with breast cancer undergoing radiotherapy: a randomized, controlled, single-blind trial. J Pain Symptom Manage 51:824–831

    Article  Google Scholar 

  17. Howell D, Oliver TK, Keller-Olaman S et al (2014) Sleep disturbance in adults with cancer: a systematic review of evidence for best practices in assessment and management for clinical practice. Ann Oncol 25:791–800

    Article  CAS  Google Scholar 

  18. Howick J, Moscrop A, Mebius A et al (2018) Effects of empathic and positive communication in healthcare consultations: a systematic review and meta-analysis. J R Soc Med 111:240–252

    Article  Google Scholar 

  19. Jiang X, Chen X, Xie Q et al (2020) Effects of art therapy in cancer care: a systematic review and meta-analysis. Eur J Cancer Care 29:e13277

    Article  Google Scholar 

  20. Johnson RH, Anders CK, Litton JK et al (2018) Breast cancer in adolescents and young adults. Pediatr Blood Cancer 65:e27397

    Article  Google Scholar 

  21. Köhler F, Martin ZS, Hertrampf RS et al (2020) Music therapy in the psychosocial treatment of adult cancer patients: a systematic review and meta-analysis. Front Psychol 11:651

    Article  Google Scholar 

  22. Kuhnt S, Brähler E, Faller H et al (2016) Twelve-month and lifetime prevalence of mental disorders in cancer patients. Psychother Psychosom 85:289–296

    Article  Google Scholar 

  23. Larson JL, Rosen AB, Wilson FA (2020) The effect of telehealth interventions on quality of life of cancer survivors: a systematic review and meta-analysis. Health Informatics J 26:1060–1079

    Article  Google Scholar 

  24. Li Y, Li X, Hou L et al (2020) Effectiveness of dignity therapy for patients with advanced cancer: a systematic review and meta-analysis of 10 randomized controlled trials. Depress Anxiety 37:234–246

    Article  Google Scholar 

  25. Matthews T, Baken D, Ross K et al (2019) The experiences of patients and their family members when receiving bad news about cancer: a qualitative meta-synthesis. Psychooncology 28:2286–2294

    Article  Google Scholar 

  26. Mehnert A, Brähler E, Faller H et al (2014) Four-week prevalence of mental disorders in patients with cancer across major tumor entities. J Clin Oncol 32:3540–3546

    Article  Google Scholar 

  27. Mehnert-Theuerkauf A, Faller H, Herschbach P et al (2020) Psychoonkologischer Versorgungsbedarf in Krebszentren. Onkologie 26:178–184

    Article  Google Scholar 

  28. Mehnert A, Vehling S, Scheffold K et al (2013) Prävalenz von Anpassungsstörung, Akuter und Posttraumatischer Belastungsstörung sowie somatoformen Störungen bei Krebspatienten. Psychother Psychosom Med Psychol 63:466–472

    Article  Google Scholar 

  29. Plewnia A, Bengel J, Körner M (2016) Patient-centeredness and its impact on patient satisfaction and treatment outcomes in medical rehabilitation. Patient Educ Couns 99:2063–2070

    Article  Google Scholar 

  30. Pranckeviciene A, Tamasauskas S, Deltuva VP et al (2016) Suicidal ideation in patients undergoing brain tumor surgery: prevalence and risk factors. Support Care Cancer 24:2963–2970

    PubMed  Google Scholar 

  31. Rodin G, Lo C, Rydall A et al (2018) Managing cancer and living meaningfully (CALM): a randomized controlled trial of a psychological intervention for patients with advanced cancer. J Clin Oncol 36:242

    Article  Google Scholar 

  32. Saracino RM, Nelson CJ (2019) Identification and treatment of depressive disorders in older adults with cancer. J Geriatr Oncol 10:680–684

    Article  Google Scholar 

  33. Shakeel S, Tung J, Rahal R et al (2020) Evaluation of Factors Associated With Unmet Needs in Adult Cancer Survivors in Canada. Jama Netw Open 3:e200506

    Article  Google Scholar 

  34. Shim EJ, Hahm BJ, Yu ES et al (2018) Prevalence, correlates, and impact of depressive and anxiety disorder in cancer: Findings from a multicenter study. Palliat Support Care 16:552–565

    Article  Google Scholar 

  35. Tsvitman I, Castel OC, Dagan E (2021) The association between perceived patient-centered care and symptoms experienced by patients undergoing anti-cancer treatment. Support Care Cancer 29:6279–6287

    Article  Google Scholar 

  36. Wickert M (2020) Psychoonkologische Krisenintervention. Onkologie 26:157–162

    Article  Google Scholar 

  37. Wüller J, Küttner S, Foldenauer AC (2017) Accuracy of the distress thermometer for home care patients with palliative care needs in Germany. Palliat Support Care 15:288–294

    Article  Google Scholar 

  38. Zhong BL, Li SH, Lv SY et al (2017) Suicidal ideation among Chinese cancer inpatients of general hospitals: prevalence and correlates. Oncotarget 8:25141–25150

    Article  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Wir danken insbesondere Frau Prof. Dr. Ina Kopp (AWMF) und Dr. Markus Follmann (DKG Berlin) für die Vorbereitung, fachliche Beratung und ausgezeichnete Moderation der Konsensuskonferenzen sowie Gregor Wenzel und Thomas Langer für die fachliche und technische Unterstützung. Ebenso bedanken wir uns bei den zahlreichen Expert*innen und Mandatsträger*innen der verschiedenen Fachgesellschaften und Verbände sowie bei den Vertreter*innen der Patientenorganisationen für ihre engagierte Mitwirkung an der Überarbeitung der S3-Leitlinie Psychoonkologie. Alle Mitwirkenden werden in der endgültigen, auf der AWMF-Website bis Ende des Jahres 2022 publizierten Leitlinie namentlich aufgeführt. Nicht zuletzt möchten wir uns bei der Stiftung Deutsche Krebshilfe für die finanzielle Förderung des Projekts bedanken.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Joachim Weis.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

J. Weis, F. Brehm, J. Hufeld, G. Blettner, G. Bruns, H. Gruber, I. Maatouk, K. Mathiak, A. Dinkel, T. Kreikenbohm, R. Roschmann, I. Rothe-Kirchberger, M. Wickert, T. Zimmermann und A. Mehnert-Theuerkauf geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Weis, J., Brehm, F., Hufeld, J. et al. Die Aktualisierung der S3-Leitlinie „Psychoonkologische Diagnostik, Beratung und Behandlung von erwachsenen Krebspatienten“. Onkologie 28, 812–817 (2022). https://doi.org/10.1007/s00761-022-01194-9

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00761-022-01194-9

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation