Skip to main content
Log in

Krebsdiäten: patientenzentrierte Kommunikationsstrategien

Cancer diets: patient-centered communication strategies

  • Leitthema
  • Published:
Der Onkologe Aims and scope

Zusammenfassung

Patienten befolgen häufig eine oder mehrere Krebsdiäten. Diese Diäten erfordern oft unnötige Nahrungseinschränkungen und können für die Patienten – unabhängig von ihrem Krankheitszustand – zu negativen Folgen führen. Es fehlt nicht nur an wissenschaftlichen Erkenntnissen zur Untermauerung solcher Empfehlungen, sondern die Diäten können oft auch das Risiko einer Mangelernährung erhöhen. Deshalb sind patientenzentrierte Beratungen notwendig, um das Bewusstsein für die Folgen von Krebsdiäten zu schärfen und eine informierte Entscheidungsfindung zu fördern. Falls zeitliche Beschränkungen solche Gespräche verhindern, ist es dennoch wichtig, die Entscheidungsfindung der Patienten zu steuern, indem man ihnen geeignetes, wissenschaftlich fundiertes Informationsmaterial zur Verfügung stellt und/oder auf eine qualifizierte Ernährungstherapie verweist.

Abstract

Patients often follow one or more cancer diets. These diets often require unnecessary food restrictions and can lead to negative consequences for the patients regardless of their disease state. There is not only a lack of scientific evidence backing such recommendations, but often the diets can increase the risk for malnutrition. Patient-centered consultations are therefore necessary to increase awareness about the consequences of cancer diets and encourage informed decision making. If time restrictions prevent such consultations, it is still important to steer patient’s decision making by providing them with appropriate, scientifically sound informational material and/or encourage them to seek medical nutrition care from a qualified professional.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. Janssen WF (1977) Cancer quackery: past and present. FDA Consum 11(6):27–32

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Berretta M, Della Pepa C, Tralongo P, Fulvi A, Martellotta F, Lleshi A et al (2017) Use of complementary and alternative medicine (CAM) in cancer patients: an Italian multicenter survey. Oncotarget 8(15):24401–24414

    Article  Google Scholar 

  3. Molassiotis A, Fernandez-Ortega P, Pud D, Ozden G, Platin N, Hummerston S et al (2005) Complementary and alternative medicine use in colorectal cancer patients in seven European countries. Complement Ther Med 13(4):251–257

    Article  Google Scholar 

  4. Liu R, Chang A, Reddy S, Hecht FM, Chao MT (2016) Improving patient-centered care: a cross-sectional survey of prior use and interest in complementary and integrative health approaches among hospitalized oncology patients. J Altern Complement Med 22(2):160–165

    Article  Google Scholar 

  5. Keinki C, Seilacher E, Ebel M, Ruetters D, Kessler I, Stellamanns J et al (2016) Information needs of cancer patients and perception of impact of the disease, of self-efficacy, and locus of control. J Cancer Educ 31(3):610–616

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Liebl P, Seilacher E, Koester MJ, Stellamanns J, Zell J, Hübner J (2015) What cancer patients find in the internet: the visibility of evidence-based patient information—analysis of information on German websites. Oncol Res Treat 38(5):212–218

    Article  Google Scholar 

  7. Maschke J, Kruk U, Kastrati K, Kleeberg J, Buchholz D, Erickson N et al (2017) Nutritional care of cancer patients: a survey on patients’ needs and medical care in reality. Int J Clin Oncol 22(1):200–206

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Ebel MD, Rudolph I, Keinki C, Hoppe A, Muecke R, Micke O et al (2015) Perception of cancer patients of their disease, self-efficacy and locus of control and usage of complementary and alternative medicine. J Cancer Res Clin Oncol 141(8):1449–1455

    Article  Google Scholar 

  9. Dixon S (2012) Nutrition in complementary and alternative medicine. Semin Oncol Nurs 28(1):75–84

    Article  Google Scholar 

  10. Marton RM, Wang X, Barabási A‑L, Ioannidis JPA (2020) Science, advocacy, and quackery in nutritional books: an analysis of conflicting advice and purported claims of nutritional best-sellers. Palgrave Commun 6(1):43

    Article  Google Scholar 

  11. Golden EB, Lam PY, Kardosh A, Gaffney KJ, Cadenas E, Louie SG et al (2009) Green tea polyphenols block the anticancer effects of bortezomib and other boronic acid-based proteasome inhibitors. Blood 113(23):5927–5937

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Shin SC, Choi JS (2009) Effects of epigallocatechin gallate on the oral bioavailability and pharmacokinetics of tamoxifen and its main metabolite, 4‑hydroxytamoxifen, in rats. Anticancer Drugs 20(7):584–588

    Article  CAS  Google Scholar 

  13. Martin L, Senesse P, Gioulbasanis I, Antoun S, Bozzetti F, Deans C et al (2015) Diagnostic criteria for the classification of cancer-associated weight loss. J Clin Oncol 33(1):90–99

    Article  Google Scholar 

  14. Arends J, Bodoky G, Bozzetti F, Fearon K, Muscaritoli M, Selga G et al (2006) ESPEN guidelines on enteral nutrition: non-surgical oncology. Clin Nutr 25(2):245–259

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Erickson N, Schaller N, Berling-Ernst A, Bertz H (2017) Ernährungspraxis Onkologie. Schattauer, Stuttgart

    Google Scholar 

  16. Huebner J, Marienfeld S, Abbenhardt C, Ulrich C, Muenstedt K, Micke O et al (2014) Counseling patients on cancer diets: a review of the literature and recommendations for clinical practice. Anticancer Res 34(1):39–48

    PubMed  Google Scholar 

  17. National Cancer Institute (2015) Gerson therapy. https://www.cancer.gov/about-cancer/treatment/cam/patient/gerson-pdq. Zugegriffen: 29. Juli 2020

  18. Biesalski HK, Grimm P, Nowitzki-Grimm S (2020) Taschenatlas der Ernährung. Thieme, Stuttgart

    Google Scholar 

  19. Ornish D, Weidner G, Fair WR, Marlin R, Pettengill EB, Raisin CJ et al (2005) Intensive lifestyle changes may affect the progression of prostate cancer. J Urol 174(3):1065–1069 (discussion 9–70)

    Article  Google Scholar 

  20. Biesalski HK, Bischoff S, Pirlich M, Weimann A (2017) Ernährungsmedizin. Thieme, Stuttgart

    Google Scholar 

  21. Kossoff EH (2008) International consensus statement on clinical implementation of the ketogenic diet: agreement, flexibility, and controversy. Epilepsia 49(8):11–13

    Article  Google Scholar 

  22. Kossoff EH, Wang HS (2013) Dietary therapies for epilepsy. Biomed J 36(1):2–8

    Article  Google Scholar 

  23. Erickson N, Boscheri A, Linke B, Huebner J (2017) Systematic review: isocaloric ketogenic dietary regimes for cancer patients. Med Oncol 34(5):72

    Article  CAS  Google Scholar 

  24. Tan-Shalaby JL, Carrick J, Edinger K, Genovese D, Liman AD, Passero VA et al (2016) Modified Atkins diet in advanced malignancies—final results of a safety and feasibility trial within the veterans affairs Pittsburgh healthcare system. Nutr Metab (Lond) 13:52

    Article  Google Scholar 

  25. Klement RJ, Brehm N, Sweeney RA (2020) Ketogenic diets in medical oncology: a systematic review with focus on clinical outcomes. Med Oncol 37(2):14

    Article  CAS  Google Scholar 

  26. Safdie FM, Dorff T, Quinn D, Fontana L, Wei M, Lee C et al (2009) Fasting and cancer treatment in humans: a case series report. Aging 1(12):988–1007

    Article  Google Scholar 

  27. de Groot S, Vreeswijk MP, Welters MJ, Gravesteijn G, Boei JJ, Jochems A et al (2015) The effects of short-term fasting on tolerance to (neo) adjuvant chemotherapy in HER2-negative breast cancer patients: a randomized pilot study. BMC Cancer 15:652

    Article  Google Scholar 

  28. Dorff TB, Groshen S, Garcia A, Shah M, Tsao-Wei D, Pham H et al (2016) Safety and feasibility of fasting in combination with platinum-based chemotherapy. BMC Cancer 16:360

    Article  Google Scholar 

  29. Bauersfeld SP, Kessler CS, Wischnewsky M, Jaensch A, Steckhan N, Stange R et al (2018) The effects of short-term fasting on quality of life and tolerance to chemotherapy in patients with breast and ovarian cancer: a randomized cross-over pilot study. BMC Cancer 18(1):476

    Article  Google Scholar 

  30. Caccialanza R, Aprile G, Cereda E, Pedrazzoli P (2019) Fasting in oncology: a word of caution. Nat Rev Cancer 19(3):177

    Article  CAS  Google Scholar 

  31. Carey JM, Chi V, Flynn DJ, Nyhan B, Zeitzoff T (2020) The effects of corrective information about disease epidemics and outbreaks: evidence from Zika and yellow fever in Brazil. Sci Adv 6(5):eaaw7449

    Article  Google Scholar 

  32. Hauner H, Beyer-Reiners E, Bischoff G, Breidenassel C, Ferschke M, Gebhardt A et al (2019) Leitfaden Ernährungstherapie in Klinik und Praxis (LEKuP). Aktuel Ernahrungsmed 44:384–419

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Nicole Erickson M.Sc, RD.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

N. Erickson hat Honorare für die Teilnahme an Symposien für die Firmen CSL Behring, Fresenius, Baxter, Havas Lynx Group, Nutricia und GHD erhalten. Sie erhielt auch eine Projektförderung von der Techniker-Krankenkasse. L. Baier, J. Hübner und E. Kerschbaum geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Baier, L., Hübner, J., Kerschbaum, E. et al. Krebsdiäten: patientenzentrierte Kommunikationsstrategien. Onkologe 27, 148–153 (2021). https://doi.org/10.1007/s00761-020-00852-0

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00761-020-00852-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation